Klädkod – vad innebär Kavaj för henne vid kunglig utdelningsceremoni?

Fråga:
Är bjuden till Slottet där Hjärt-Lungfondens hedersordförande Prins Daniel delar ut forskningsanslag till en framstående yngre forskare inom hjärt- och lungforskning.

Ceremonin tar 2 timmar.

Klädsel Kavaj.

Kan jag ha en finare svart långbyxa med en kavaj i thaisiden som skiftar i brunsvar eller är det bättre med en kjol?

Svar:
Det innebär mörk kostymklänning när det står Kavaj och är en mer formell tillställning.

Därmed är en byxa utesluten, det är klänning eller kjol som gäller.

Läs i följande länk hur den ska vara utformad.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets etikett – 50-årsfest England, hur klär vi oss vid dresscode ”smart”?

Fråga:
Vi är bjudna till England pa 50-årsfest. Festen börjar 11.30 – 18.00.

Många gäster är inbjudna.

Dress code är ”smart with gents requiring Jacket and tie”.

Hur klär vi oss?

Svar:
Begreppet Smart Day innebär mörk kostym, så det är denna som åsyftas.

Man har helt enkelt sagt att det krävs kostym, med kavaj och slips.

Jag rekommenderar mörk kostym och motsvarande klänning, läs i bifogad länk hur de utformas.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning och mörk kostym 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vad betyder klädkoden ”suit and tie”?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till ett bröllop där det står att klädkoden är ”Suit & tie”.

Vad betyder det för mannen respektive kvinnan?

Svar:
Den frågan kan endast inbjudaren besvara, för klädkoden är helt påhittad.

Tyvärr är klädkoder som denna inte till någon hjälp för gästen, det bara förvirrar.

Men visst, det står ju kostym och slips. Men i vilken färg verkar ha mindre betydelse.

Jag rekommenderar mörk kostym, respektive mörk kostymklänning för dig.

Bröllop är trots allt en formell tillställning. Hur klädseln är utformad ser du i följande länkar.

Läs mina artiklar om mörk kostym, respektive mörk kostymklänning 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – klädsel för affärer i Wales?

Fråga:
Ska för första gången åka till Wales i affärer, men vad har de för klädkod?

Dels på dagen och för middagen på kvällen?

Svar:
På dagen kan du ta en mörk kostym med skjorta och slips.

Tar du en vit skjorta är du definitivt i säker hamn.

Även om du kan vara lite överklädd, så visar du dem respekt och det kommer uppskattas.

Troligen kan du räkna med en enklare klädsel på middagen, kanske kavaj, udda byxa och utan slips.

Mitt råd är att du helt enkelt när du är på plats frågar vilken dresscode som gäller till middagen.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets dresscodes >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Artighet – hur hantera bristande intresse för etikett?

Fråga:
Bjuden på traditionellt cocktailparty då man firar sitt företag 30 år.

Ingen klädkod angiven.

Inte passar det i högtidsdräkt en vardagskväll?

Hur hantera etikettsfrågor när folk idag gör lite som de tycker?

Trasiga jeans, skjortor som hänger utanför, tröjor, sportskor, kepsar och mössor.
CD-skivor, alla slags kläder, urringningar, halvlånga byxor o dyl på begravningar.

Är det dags att lätta ännu mer på reglerna?

Svar:
Traditionell cocktailklädsel är egentligen den klädsel som gästen bär, på väg till något annat event.

Idag har det blivot mer uttalat som egen fest, med Smoking7Mörk kostym och Cocktailklänning.

Högtidsdräkt  är således inte aktuellt.

Förhållningssättet till personer som gör lite som de tycker är att vara neutral, inte kommentera eller påpeka. Låt deras bristande respekt för värdfolkets önskemål tala för sig självt.

Den som inte bryrs sig visar nämligen att ”mina önskemål och krav” är viktigare än dina”.

Man sätter alltså sig själv först och struntar i den andra personen, vilket är helt i motsatsförhållande till all etikett.

Med andra ord – låt dem på egen hand visa hur ohysade och självupptagna de är!

Om det är dags att lätta på regelerna? Det sker en ständig förändring och har så gjort under hubndratals år. Det man inte ser, om man inte föjt utvecklingen, är den ständiga förändring som pågår och alltid kommer att ske.

Några exempel är klädkoder, telefoner, presenter, hälsning med mera. Ta det senare, det var kanske 45-50 år sedan omöjligt att inte säga goddag, idag är det helt o med ett ”Hej”.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – vilken klädkod gäller på middagen?

Fråga:
Jag ska på disputationsmiddag.

Jag undrar ifall det är någon klädkod på festen?

Svar:
Det ska stå på din inbjudan.

Skulle jag hårddra detta och klädkod saknas, då är det detsamma som att högtidsdräkt är påbjuden.

Men att det skulle vara frack och långklänning tvivlar jag på, snarare mörk kostym som klädsel.

Mitt råd är att du ringer inbjudaren och frågar. Det är helt ok att göra så.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Kläder – är Kavaj detsamma som Blazer på bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop i mitten av september och jag tror att klädsen blir ”Kavaj” (inbjudan har inte kommit än).

Min man och jag är 60+ och har ”gamla” klädregler i ryggmärgen, det vill säga kavaj = mörk kostym.

Det är möjligt att jag missförstått – men  betyder Kavaj idag att man kan komma i t.ex. grå byxor och mörkblå blazer ?

Om klädseln blir Mörk kostym eller Kavaj kan jag ha en tvådelad klänning med trekvartslång ärm och lång kjol (enkelt tyg, inget glitter)?

Svar:
Du har rätt. Kavaj innebär mörk kostym enligt tradition. Vid bröllop, som räknas till formella händelser gäller den traditionen ännu.

I princip kan man alltid komma i mörk kostym när det står Kavaj på inbjudan.

Det är mer viktigt att som inbjudare hellre skriva Mörk kostym än kavaj på en inbjudan, då många uppfattar begreppet Kavaj just så som du skriver ”blazer/byxa eller liknande”.

Då blir du som värdpar bättre klädd än gästen.

Det vill man undvika och därför har begreppet Kavaj numer placerats ett steg lägre på nivån för klädkoder.

Det är i detta fall mörk kostym som gäller  och din klänning är alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – kan man bära en svart klänning med silvrig jacka?

Fråga:
Min vännina är bjuden på bröllop, hon är absolut ingen klänningmänniska.

På inbjudan står det cocktailklänning.

Hon har gått upp mycket i vikt pga mediciner.

Så det gjorde inte saken bättre.

Hon hittade en svart klänning med silver detaljer runt livet och runt halsen.

Till detta tänkte hon bära en silvrig jacka typ.

Men någon sa sen att hon inte kunde bära svart på ett bröllop.

Stämmer detta? Vi har aldrig hört detta, varken hon eller jag.

Bara att man inte får bära vitt. Jag har serverat på många bröllop, där en del har kommit i svart.

Svar:
Det stämmer inte, hon kan bära svart på ett bröllop.

Men inte helsvart och hon ska undvika att mixa med vitt.

Det ger associationer till begravning och bröllop bryter enligt gammal tradition sorg.

Om klänningen matchas med färg och som här med en festlig silvrig jacka fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson