Klädsel – vilken färg kan man ha på livremmen?

Fråga:
Kan jag ha en annan färg på sitt skärp än svart eller möjligtvis mörkbrun till en svart kostym?

Jag försöker matcha detaljer i min klädsel med färgen på klänningen som min fru kommer att bära och då kom jag på tanken med ett färgat skärp.

Men bryter det väldigt mycket emot klädkoden som är mörk kostym så kommer jag självklart inte ha det.

Svar:
Det finns ingen direkt regel som säger att livremmen ska ha en viss färg.

Men det är inte särskilt elegant att, som du funderar på, matcha din frus klänning.

Ni kommer sitta tillsammans under vigselakten, men sedan delas ni på.

Så effekten är inte särskilt stor, bättre att välja ett elegant bälte.

Det ser mycket mer genomtänkt ut.

Klicka här för att läsa min artikel om livrem >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – fungerar färgad skjorta måste man bära slips om det är Kavaj på ett bröllop?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop och på inbjudan står det mörk kostym och nu har min man fått tag på en mörk kostym med en färgad skjorta.

Då är frågan måste han en slips då för han känner inte sig bekväm med slips.

Nu är det nya tider med det här med slips och hört att han inte behöver det, stämmer det?

Bara undrar för det är inte ofta vi går på bröllop eller ”fina fester”.

Svar:
Han ska bära en slips eller fluga, det är inte förändrat utan gäller även i dag.

Går han utan detta följer han inte klädkoden.

Färgad skjorta bärs endast vid mörk kostym och mindre formella tillställningar.

Ni ska vara på ett slott och det är ett bröllops.

Då får det anses som en formell fest och då är det vit skjorta han ska bära.

Så vit skjorta och slips eller fluga. Då blir det korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan man ha vecka skjorta och färgad fluga?

Fråga:
Kan man ha vit skjorta med flera sydda längsgående veck på bröstet och en färgad fluga till?

Svar:
Hur klädseln ska utformas, beror helt på vilken klädkod som angivits.

Är det mörk kostym eller kavaj som klädsel kan du om du är man bära det, men vecken på skjortan ska inte synas.

Är du kvinna, med samma klädkod är svaret nej. Det är klänning som gäller.

Är det högtidsdräkt eller Smoking, är svaret nej oavsett kön.

Klicka här för att läsa klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Födelsedag – 40-års fest med klädkod Smoking after beach?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till 40 årskalas hemma i jubilarens villa.

Klädkod är ”Smoking med tuch av after beach”

Hur klär sig min man och jag då?

Vit smoking och långklänning?

Svar:
Jag gissar att du avser ”tuch” (som du skrivit) och inte ”touch” som man skulle kunna gissa.

För i så fall avser de ett tyg, en duk, till exempel en stor tunn schal som du sveper över din klädsel.

Är det ”touch” så ska väl klädseln antyda att ni kommer från stranden.  Så varför inte vit Smoking och ankellång sommarklänning?

Båda klädselangivelserna är rena påhittet, så det är er fantasi som får avgöra.

Eller så ringer ni värdparet och frågar vad de avser. Det är helt korrekt.

Klicka här och läs min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – kan jag ha en svart- och vitprickig klänning på bröllop?

Fråga:
Kan man bära en svart- och vitprickig klänning på bröllop (klädsel kavaj)?

Svar:
Kavaj på bröllop blir mörk kostymklänning. Bröllop anses vara formellt.

Men det kan du, då det prickiga mönstret gör att klänningen inte kan förväxlas med begravningsklädsel.

Vilket annars är hindret för just den färgkombinationen.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning för henne >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kläder – uniform för soldater (inte officerare) utanför tjänsten, är det ok?

Fråga:
Jag undrar om man som ”vanlig” soldat (under 1a sergeants grad tror jag) får använda högtidsdräkten m87A utanför tjänsten.

Det står i försvarsmaktens uniformsbestämmelser att högtidsdräkt kan användas av personal då frack används av civila.

Den skrevs dock år 2009 innan man kunde bli anställd som vanlig soldat.

Därför är jag inte säker på om det endast var riktat till officerare (de enda som var anställa där vid den tiden) eller alla anställda.

Jag rycker in om ett par veckor i militären och tycker att det skulle vara kul att kunna bära en m87A på bröllop eller annat och därmed visa att försvarsmakten och dess soldater fortfarande finns.

Svar:
Det fungerar alldeles utmärkt och som vanlig soldat är du precis som andra i Försvarets tjänst och kan använda din uniform.

Nu är m87A inte i sitt standardutförande högtidsdräkt, den motsvarar mörk kostym eller om man vill, daglig dräkt.

Men du kan och får hämta ut tillbehör som bälte, då blir den högtidsdräkt (frack).

Det är fritt fram att använda den, men ett tips. Tänk på att som privatklädd är du det. I uniform representerar du Försvarsmakten och måste agera utifrån detta.

Klicka här fär att läsa fler inlägg om uniformer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – inbjudan skriver Kavaj, funkar Smoking?

Fråga:
Min fru fyller 65 år och vi har bjudit ett 80 tal personer till lokal här i stan.

I inbjudan står kavaj = mork- eller ljus sommar kostym – då med vit skjorta och trevlig slips.

Kan jag som värd ha smoking? Vit smokingjacka och svarta byxor?

Till detta ha svart skjorta och ex. röd fluga och gördel?

Svar:
Inbjudan är klokt formulerad och den kan nog inte missförstås.

Du kan under inga omständigheter använda smoking om det anges kavaj.

Dessutom, eftersom er inbjudan är så tydlig, skulle detta bli ännu mer fel  om du har smoking som värd.

Du kommer därmed vara bättre klädd som gästerna och det ska man alltid undvika.

Svaret är således nej, du ska bära en mörk kostym.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – vilken klädsel gäller för besökare?

Fråga:
Är inbjuden till KTH på disputation förmiddagstid.

Vilken klädsel ska man ha – gäller både man och kvinna?

Svar:
Jag förmodar att du ska  besöka när själva avhandlingen ska försvaras och då gäller ingen speciell klädkod.

Den är öppen och är man på jobbet kan man gå ifrån en stund, i sina arbetskläder.

Så snyggt klädd, bättre vardag är jättebra.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – hur sitter en slipshållare?

Fråga:
Var ska slipshållaren placeras?

Andra eller tredje knappen uppifrån räknat ?

Svar:
Egentligen ska du inte ha en slipshållare.

En bra slips med fin kvalité och rätt knut sitter korrekt ändå.

Om du vill bära en slipshållare är det mer stil än etikett var du placerar den.

Tredje knappen är bäst.

Vissa herrar som uppnått en viss ”rondör” kan till och med vinna på en lägre placering

Klicka här för att läsa min artikel om slipsnål >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson