Klädsel – kan man begära att få bära skor inomhus?

Fråga:
Personligen har jag alltid någon form av skor när jag klätt mig.

Inomhus är det alltid ganska tunna läderskor.

På sommaren vid fint väder använder jag samma skor inne som ute.

När man kommer bort till någon i dag är det ständigt ”ta av dig skorna”.

Av någon anledning känner jag mig djupt kränkt och förolämpad av detta.

Att gå i strumplästen känns fullständigt fel.

Vid dåligt väder kan man ha inneskor med sig, eller galoscher.

När jag får besök säger jag alltid när de börjar försöka ta av sig skorna, nej, nej, behåll skorna på.

Svar:
Jag ser  ingen fråga i ditt inlägg, du har skrivit det som ett inlägg. Även om jag gjorde om rubriken till en fråga.

Jag kan instämma i resonemanget att man har med sig inneskor, det protesterar ingen emot.

Alternativt galoscher och då lär ingen protestera.

Att bli kränkt över att gå i strumplästen låter lite väl känsligt.

Däremot kan man känna sig oklädd och obekväm. Kanske en gnutta irriterad över att någon uppmanat mig att gå utan skor.

Men som sagt, har du inneskor med dig, är det väl bara att meddela detta och ta på dem.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – Kavaj vid diplomering och smoking på kvällen, vad passar?

Fråga:
Kl. 12.00. Klädkod kavaj. Civilekonomdiplomering.

Passar svart kostym, eventuellt med väst, och vit skjorta och slips med färg för honom? Svarta finskor.

Tänkte själv använda svarta snygga syntetbyxor, benvit enkel blus som passar bra till en snygg svart kavaj. Bekväm svart sko med liten klack.

Går det med långbyxor?

Kl. 19.oo. Klädkod smoking. Middag med festligheter.

Min man måste väl hyra en smoking med tillbehör? Är det svart fluga som gäller?

Finskor, ej lackskor.

Jag ville använda en rak enkel mörklila långklänning i syntet med smala svarta axelband, det finns en vacker mönstrad sidensjal i samma mörklila färg som klänningen, men den hör egentligen till en folkdräkt.

Eleganta svarta skor och väska. Men har läst att det inte ska vara baraxlat.

Kan jag ändå använda den eller passar mitt alternativ bättre?

Djupt röd sammetsklänning med 3/4 ärm och fint fall med en svart kavaj till. Eftersom det blir väldigt många personer kan jag tänka mig att det inte behöver vara rätt till 100%, eller?

Svar:
Klädkoden Kavaj innebär här, eftersom det får anses som formellt, en mörk kostym med vit skjorta och slip eller fluga.

Västen är valfri.

För din del som kvinna är det en klänning med längd under ditt knä som gäller, dock inga långbyxor.

Till kvällens klädkod Smoking avgör ni själva om han vill hyra eller köpa en Smoking.

Men köper han en på ett klädhus med lite enklare kvalitéer, så kan kostnadsskillnaden bli ganska obetydlig.

Till detta kan han bära ett par välputsade svarta snörskor med låg klack. Lacksko är inte nödvändigt, men fungerar.

Svart fluga är det alltid till Smoking.

För din del ska du bära aftonklänning och den ska vara utpräglat festlig i sin karaktär.

Baraxlat är helt ok, om ni inte är i en kyrka. Då täcker du dem.

I övrigt läser du detaljerna om varje klädkod i bifogad länk.

Klicka här för att läsa mina artiklar om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Vårdad klädsel – är det dörrvaktens smak som avgör?

Fråga:
Vad menas med vårdad klädsel?

Ska åka på en kryssning till Åland, där dom har skrivit att det ska vara vårdad klädsel till måltiderna.

Funkar det med svarta (nya) jeans, skjorta & fluga?

Svar:
Sannolikt kommer ett par snygga jeans fungera, men man vet ju aldrig.

Det är ofta upp till dörrvakten att avgöra och kan vara ganska subjektivt. Så har du ett par andra byxor, välj istället det paret.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – kan jag bära Smoking till bröllop, där klädkoden är mörk kostym?

Fråga:
Ska på bröllop i september nästa år.

Mörk kostym är klädkod, men brudparet är inte ”strikta” med klädkoden.

Kan jag bära smoking till detta bröllop?

Ska kanske tillägga att jag även är toastmaster.

Svar:
Kort svar – nej det kan du inte eftersom klädkoden är mörk kostym.

Då skulle du vara ”bättre klädd” än förmodligen både  brudparet och under alla omständigheter gästerna.

Det låter sig inte göras.

Klicka här för att läsa min sammanfattning av klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad ska jag bära för klänning på ett egyptiskt bröllop?

Fråga:
På inbjudan står det Kavaj till ett egyptiskt bröllop där brudparet vigs på/vid ett hotell/poolområde.

Vad ska jag bära som kvinna? Det är all information jag har fått.

Svar:
Du bär en mörk kostymklänning.

Läs i följande länk hur den är utformad.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – min mammas make nummer tvo ska begravas, or jag närmast anhorig?

Fråga:
Sedan min pappa avlidit gifte min mamma om sig.

Hon är nu borta sedan några år. Hennes make nr två har nu somnat in och ska begravas.

Ska jag ha vit eller svart slips?

Svar:
Du är inte närmast anhörig och därmed är det svart slips som gäller.

Lavendla.se kan du läsa mer om att vara gäst på begravning.

Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhörig >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Brollop – vilken färg på brudgummens skor?

Fråga:
Kan jag använda bruna skor och brunt skärp till mörkblå kostym på mitt bröllop?

Svar:
Det är du som inbjudare till bröllopet som avgör klädkoden.

Vill du att gästerna ska komma i en mer valfri stil på kostymer och klänningar, så skriv det i inbjudan.

Har ni skrivit Kavaj eller Mörk kostym, då är det svarta skor och svart skärp som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – på pub och engelsk fotboll, hur klär jag mig?

Fråga:
På lördag är jag inbjuden till London av 2 st engelska män som jag kommer att göra affärer med.
Har träffat dessa en gång förut för en vecka sen.

Vi kommer att träffas på nån pub före matchen .

Vad har man för kläder vid ett sånt tillfälle?

Avslappnat klädd? Kostym och överdragsjacka?

Svar:
Det är definitivt casual som gäller.

Avslappnat och bekvämt.

Engelsmännen klär ner sig på fritiden, det är på arbetet de är mer formella.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad bär man som 60-åring vid show och andra musiktillställningar?

Fråga:
Skall besöka ett större nöjesställe med mat och show i Stockholm.

Jag är snart 60 år så något glittrigt och pråligt passar mig nog inte.

Vill gärna höra vad som Etikettdoktorn tycker skulle passa in.

Svar:
Du behöver inte ta din mörka kostym och slips, men trivs du i detta så bär du det.

Ett par snygga udda byxor med skjorta och Blazer kan passa. Till detta ett par snygga skor.

Det är sannolikt det jag själv skulle valt. Snyggt, stiligt men inte överdrivet elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid teater med mera >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan man ha uppsydda, lite kortare byxben vid mörk kostym?

Fråga:
Har en fråga angående klädkoden mörk kostym vid en finare tillställning.

Är det okej att komma i ett par uppsydda kostymbyxor, så att man ser lite hud mellan skon/strumpan och kostymbyxorna?

Svar:
Om det är en finare tillställning innebär klädseln mörk kostym en formell klädsel.

Att ha alldeles för korta byxben kanske passar i andra sammanhang, men inte här.

Svaret blir således nej, det är inte okej.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson