Kungligt – klädsel till mottagning med kronprinsessan Victoria?

Fråga:
Jag har fått inbjudan att närvara på en mottagning där kronprinsessan Victorias närvara.

Klädsel: Mörk kostym.

Jag har sökt på internet vad det innebär för kvinnan. Finner dock att det är en smula oklart vad som gäller. Det talas både om lång klänning och kortre.

Vad är att rekommendera?

Tidpunkten för mottagningen är 14.30-16.00 och enligt uppgift är flera hundra personer inbjudna.

Svar:
En stor bjudning kan kräva en mycket charmant klädsel, som en lång kjol. Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Är det en formell och stor fest med många gäster kan den vara lång, i det här fallet är det på eftermiddagen och då är den knälånga klänningen att föredra.

Materialet ska vara av det finare slaget, av siden, sammet eller crêpe. Klänningen bör ha en kort ärm och lagom urringning.

Färgen väljer du helt efter eget tycke och smak. För detta med färg, mönster eller nyanser finns inga regler.

Smycken kan förhöja nivån på din klädsel, så smakfullt. Men överdriv inte.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Utlandets etikett – vilken klänning på irländskt bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop på Irland och undrar vad jag ska ha för klänning på mig.

Kort eller lång? Bar eller med ärm? Hatt?

Klädkod för mannen är kostym.

Bröllopet kommer att hållas på ett slott norr om Dublin och själva vigseln är sen eftermiddag i ett kapell därefter blir det middag med dans.

Svar:
Du ska ha en klänning för mörk kostym, grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd.

Är det en stor formell fest kan den vara lång. Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe.

Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – färgad fluga på frackbröllop?

Fråga:
Kan jag matcha min bordsdams klänning i färgen på min fluga och näsduk?

Det är ju verkligen tråkigt med frack annars, verkar inte finnas något som helst utrymme för variation.

Svar:
Frack – tråkig? Det skulle jag aldrig påstå och jag bär frack ganska ofta.

Frack är en elegant klädsel där människor runt omkring vänder på huvudet för att fundera på vart man är på väg.

Att bära färgad fluga och näsduk kan möjligen passa på en scen och då på en artist, men i övrigt är det bara fel.

Bär du en sådan kommer ännu fler titta, men inte av beundran utan på grund av din utstyrsel.

Välj den vita flugan, det finns ett skäl till engelskans White tie och vik en vit näsduk i fickan.

Du kommer bli elegant!

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vi ska på sommarlunch, men hur klär vi oss?

Fråga:
Hur klär mannen sig på en lunchbjudning sommartid?

Vi ska sitta till bords med servering.

Svar:
Det beror på hur formellt det är.

Om det är goda vänner och ni alltid har haft en mer avslappnad relation kan man vara ganska fri och ta en skjorta och sommarbyxor, men är det något mer formellt är förslagsvis en  Blazer med udda byxa lämpligt.

Vill du höja nivån ytterligare tar du på dig en slips.

Men blazer och byxa, skjorta utan slips borde fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Restaurang – hur ska man egentligen vara klädd?

Fråga:
Jag börjar bli litet till åren kommen och märker att jag inte längre hänger med i alla sammanhang.

Har nyligen besökt en ”finare” (läs dyrare) krog och förvirras av den allt slappare middagsklädseln. ¨

Själv hade jag och min hustru klätt oss i halvformell klädsel.

För min del mörk kavaj och slips. Det var vi ganska ensamma om.

Intrycket är att man ”klär ned sig” snarare än motsatsen. Vad gäller egentligen?

Svar:
Du har inte på något viss burit ”fel” klädsel, den är helt korrekt och jag kan garantera att ingen reagerade på detta.

Förvisso ser du en mer internationell stil med avslappnad klädsel kvälls- och fritid.

I många andra länder, t.ex. England som får anses konservativt, ”klär man ner” sig till kvällen och väljer en med informell sådan istället för arbetets striktare affärsseder.

Sedan är det också stor variation mellan olika krogar.

Mitt råd, klä dig även i fortsättningen på ett sådant sätt som du är bekväm med.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på restaurang >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära Kilt på bröllop?

Fråga:
Då jag är av skotsk härkomst och har en formal clans kilt dress.

Är det oartigt att komma till ett svenskt bröllop, i kyrkan med semiformal kilt dress och till middagen i formal kilt dress, i.e. Prince Charlie outfit?

Svar:
Inga problem.

Alla former av nationaldräkter trumfar över samtliga klädkoder.

Du kan alltså använda det du föreslår, oavsett angiven klädkod.

De lär fungera med  utlandets egen etikett och till våra kläder vid bröllop.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscodes – kan jag bära en ljus kostym vid Lounge suit?

Fråga:
Du skriver ”mörk kostym” som klädkod, är det motsvarande Lounge Suit?

Enligt en dresscodeguide är det okej att ha ljus kostym på sommaren, skulle du säga att det är ok för min man att ha en ljusgrå kostym på till bröllopet, som är kl 13.00 på dagen, och på festen på kvällen?

Man blir transporterad direkt från kyrkan till reception och sedan festen så det finns ingen möjlighet att byta.

Svar:
Engelskan har i sina dresscodes inte vår svenska skillnad på mörk kostym och kavaj, Mörk kostym heter Dark Lounge Suit.

En Lounge suit är oftast en kostym som bärs för semi-formella tillfällen ( vilket innebär den typ av kläder som bärs till evenemang med en nivå av formalitet mellan informell (t.ex. ljus kostym/Blazer ) och formell klädsel (smoking/frack) .

För män ska det vara mörka kläder för kväll- och vintertillställningar och på sommaren är ljusare färger mer lämpade.

Således kan ljus kostym passa på dagen, men inte på kvällen om man ska vara korrekt. Välj mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om dresscodes >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Fest – vad betyder den klädkoden?

Fråga:
Är bjuden på en filmpremiär och det står ”Fest” som klädsel.

Undrar nu över vad regeln är för mig och min man?

Kan jag som kvinna bära snygga svarta byxor och en blus?

Svar:
Det finns ingen sådan klädregel och det innebär att du får tolka klädsel ”Fest” som du vill.

Således kan ett par jeans vara fest för någon och en aftonklänning för en annan person.

Men det behöver knappast vara Smoking och aftonklänning på en filmpremiär.

Den här typen av klädkoder är i mina ögon rena tramset och ställer enbart till det för gästerna.

Klä er snyggt utifrån de tankar ni har om en festklädsel, det är det enda råd jag kan ge.

Klicka här för att läsa om klädkoden finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson