Annons:

Bröllop – kan jag ha min grå kostym som mörk kostym?

Fråga:
Jag är osäker på var gränsen går för mörk grå när inbjudan till ett bröllop säger mörk kostym.

Jag har en grå kostym åt det mörkare hållet men den är ändå tydligt grå.

Har du några bildexempel på vad som är ok eller inte?

Svar:
En mörk kostym kan vara mörkblå eller mörkt grå. Det är ok om det syns att den är grå, men som sagt mörkt grå ska den vara.

Jag har ingen direkt bild på en mörkt grå kostym, men om du tittar i bannern högst upp (du ser även en liknande i annonsen sist) så ser du mig i en mörkt, mörkt grå kostym.

Men den är på gränsen till att tona i svart, så lite ljusare än så kan den vara.

Klicka här för att läsa om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan jag ha en svart/vit prickig klänning på bröllop?

Fråga:
Är bjuden på bröllop, vigseln >är kl 13.00 i kyrkan. Klädkod är kavaj.

Kan jag som kvinna ha en vadlång klänning, halterneck med vit botten och svart med prickigt mönster?

Svarta sandaletter m hög trä klack och en svart hatt med brett brätte (typ virkad) och träpälor (passar väldigt bra till skorna, tufft och elegant) och svart kuvertväska?

Eller är det ett Big No-No >på svart?

Svar:
Klädkoden och tiden indikerar ett formellt eftermiddagsbröllop, där Kavaj då innebär mörk kostymklänning.

Den klänningen kan därmed vara ankel- eller knälång, vilket betyder att längden på din klänning går bra.

Halterneck innebär att dina axlar är bara och dessa måste du på något vis dölja i kyrkan. Med en schal eller kavaj till exempel.

Mönstret är helt ok, frågan är om blandningen av svart och vitt i tillräcklig utsträckning associerar till fest, men prickigt är ju ett udda mönster.

Det du ska undvika är helsvart, helvitt och kombinationen svart och vitt som kan ge begravningskänsla.

Men är mönstret lite roligt, tar det bort den känslan. Så då bör det fungera.

Vad det gäller hatt, så fungerar det dagtid till Kavajklädsel och skorna samt accessoarer likaså.

Det låter således helt ok.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vett och etikett på jobbet – hur får vi medarbetarna att klä sig anständigt?

Fråga:
Vi driver ett medelstort foretag. Personalen består av män och kvinnor med två olika yrkesroller.

Vi sitter i kontorslandskap i vår stad.

En dag kommer två medarbetare i keps och klippta som ”indianer”en är piercad i ögonbryn och öron.

Min fråga är, kan vi/får vi be om mer representativ ”yta”?

Vi har regelbundet besök av våra kunder.

Vår VD på företaget går mer eller mindre i taket då dessa individer inte är representativa för vår profilering av företaget.

Vore tacksam för svar.

Svar:
Ytterst handlar det om ansvar för sin arbetsplats och varumärket, i det sammanhanget ska personliga attribut inte framhävas. Detta får ske på fritiden.

OK, frisyrer är svårt att rå på, men i övrigt anser jag att man ska sammanställa en policy inom företaget.

Det behöver inte vara ett dokument som ”tvingar” någon att klä sig på ett visst sätt.

Men det kan handla om bara magar, linnen, trasiga jeans, kepsar och annat som inte hör hemma i en miljö där kunder vistas.

Att ”gå i taket” funkar bara just här och nu, för på sikt handlar det om en insikt om att jag, just jag, som medarbetare har en påverkanskraft och betyder något för verksamheten.

Det gäller att få individer att inse sammanhanget mellan min klädsel och kundens uppfattning.

Det finns bevis för att att förtroendet för en leverantör ökar om klädseln är mer formell.

Mitt förslag är att ni tillsammans i personalgruppen diskuterar vad de förväntar sig när de själva är kunder och vad era kunder förväntar sig av er. Delaktighet är svårt att neka till framöver.

Utarbeta en policy, ett dokument som ni sedan kan hänvisa till när någon ”spårar ur”.

Klicka här för att läsa min artikel om kontorslandskapets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär ”Official -slightly elegant”?

Fråga:
Vad innebär en dresscode som lyder ”official -slightly elegant”?

Svar:
Det är ingen egentlig erkänd klädkod, du kan anta att det betyder mer som det står.

Något elegant som fungerar i officiella sammanhang.

Mörk kostym med slips för mannen och en diskret dräkt/klänning eller kjol för henne bör fungera.

En mer affärsliknande klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kläder – vilken byxa vid Kavaj?

Fråga:
Kan jag ha ett par offwhite,  lite finare byxor med en snygg nougat färgad tunika i blankt lite snyggare tyg?

På inbjudan till bröllopet står det klädsel Kavaj.

Svar:
Nej det kan du inte, men inte på grund av färgen.

Vid Kavaj (vilket ofta innebär Mörk kostym på bröllop) kan du som kvinna inte bära byxa, det ska vara kjol eller klänning.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – moste jag bora strumpbyxor?

Fråga:
Ska på begravning i augusti och det är ganska varmt, måste jag ha strumpbyxor?

Måste strumpbyxorna vara svarta?

Är sambo till den avlidnes barnbarn.

Svar:
Nej, du behöver inte bära strumpor och det är mer fråga om stil än etikett.

Svarta strumpor bärs idag endast av kvinnlig närmast sörjande.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – vad innebär klädseln ”Party”, svaret är omöjligt att hitta?

Fråga:
Jag ska på 50-årskalas 100 personer drink med matigt tilltugg och dans.

Klädkod : party. Vad innebär det som dam och herre?

Svar:
Förmodligen kan ni klä er som ni vill, värdparet har ingen som helst uppfattning själva troligen.

Klädkoden existerar inte, den är påhittad och luddig. Men ta vad du vill som du uppfattar som party.

Det talar endast om vad det är för fest och säger inget om kläder.

Är du tveksam kan du alltid ringa värdparet och fråga, det är inte oartigt vid otydligheter som denna.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – lång klänning vid en sommarbal?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på en sommarbal där klädkoden är smoking eller kostym.

Min man ska ha en mörk kostym och jag undrar vad jag som kvinna bör bära.

Vad jag har hittills har läst mig till kan jag antingen bära långklänning eller en knälång. Vad säger du?

Svar:
Du väljer själv längden.

En liten jacka eller liv med ärmar och en lång kjol kan krävas vid bröllop med mycket fin klädsel och stor middag.

Inte heller en kan du ha en glittrig aftonklänning.

Om det är en kortare klänning kan den vara glittrig, då det tar bort effekten som aftonklänning. Men du ska alltså inte välja en stor festklänning.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vilken klädsel när det är angivet valfrå?

Fråga:
Jag undrar om man måste bära vit slips när man är nära anhörig när vi har bestämt valfri klädsel eller kan man ha mörk kavaj och enbart mörk skjorta utan slips?

Svar:
Det kan finnas besökare på begravningen som inte kan tänka sig annat än mörk sådan.

Genom valfri klädsel ger man alla gäster en möjlighet att välja.

Klädseln är valfri, vilket innebär mörk klädsel, ljus klädsel, skjorta, kavaj, tröja, med eller utan slips och så vidare.

Det går bra med vad som helst, det enda man bör undvika är slitna kläder, alltför enkla kläder och färgstarka kläder.

Diskreta färger är alltid att föredra.

Klicka här för att läsa min artikel om kläder på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson