Klädsel – vid dresscode ”white”, kan jag ha en vit klänning på bröllopet?

Fråga:
Har blivit bjuden på bröllop, dock ej på vigseln utan endast på middagen på kvällen.

Som dresscode för tjejer står det ”white”, måste klänningen då vara helvit eller kan den vara vit med mönster på?

Svar:
Tyvärr kan din fråga inte besvaras, då klädkoden är påhittad och svaret har endast brudparet.

Du kan i princip ta en knallröd klänning med en enda vit prick på, till en helvit balklänning.

Det finns liksom inget i ”klädkoden” som talar om detta.

Men oavsett, det är bröllop så klädseln ska vara utpräglat festfin.

Du kan alltid ringa värdparet och fråga, det är inte oartigt när det är så här otydligt.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Annons:

Klädkoder – vilken klädstil hade man på 40-talet?

Fråga:
Jag ska på kadettbal. Till den är allt klart.

Men kvällen innan är det middag med 30-40-tals tema, i inbjudan står det udda kavaj för herrar och kortare cocktailklänning för damerna.

Enligt mig passar inte udda kavaj och cocktailklänning ihop.

Menar de en finare vardags klänning? Temat gör inte det hela enklare heller.

Vad gäller för min kille? Han funderar på en mörk kavaj, ljus blå skjorta, slips, ljusa eller mörka chinos.

Är vi fel ute?

Svar:
Ja du, det kan vara många skilda åsikter om klädsel.

I det här sammanhanget kan ju ”blandningen” kännas lite tveksam, men det finns en förklaring.

Cocktailklänningen är en liten aftonklänning med längd högst ner till vaderna och ofta djupt urringad. Den kom på modet efter andra världskriget och där har du kopplingen till tidseran.

För honom kanske det är lite svårare att hitta en tidsenlig klädsel, men början av 30-talet blev axlarna på männens kostymerna bredare.

Ärmarna var bredare upptill och smalnade av vid vristerna vilket gav ett nästan V-format utseende.

Mörka kostymer var vanligast, men även fiskbensmönstrade samt vertikala ränder förekom.

Ljusblå skjortor hade man inte och slips eller fluga var det som gällde.

Klicka här för att läsa min snabbkurs i klädkoder >>

 

Bröllop – kan jag som brudgummens mor bära en kvinnlig Smoking?

Fråga:
Kan jag som brudgummens mamma ha en smoking för damer på min sons bröllop?

Jag tänkte ha en röd topp, röda lackskor och en röd kuvertväskorna med snygga smycken. Men inte för mycket.

Svar:
Det vet jag inte eftersom du inte talar om vilken klädkod som angivits.

Är det Smoking på inbjudan, så bär du en aftonklänning, eller en mycket festbetonad byxdress.

Om det står någon annan klädkod, så följer du den.

Klicka här för att läsa om Smoking-, aftonklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – vad är passande klädsel för en kvinna?

Fråga:
Vad är passade färg på kvinnoklädsel för min svärfars brors begravning?

Svar:
Dräkt eller kjol med svart eller vit blus eller klänning,  alternativt en mörk kavaj.

Det är också vanligt med svarta byxor och vit blus.

Kvinnor väljer färger i vitt eller grått i olika grader tillsammans med svart eller mörkblått.

Svarta strumpor krävs inte.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielson

Klädsel – vad innebär ”festligt” som angivelse om klädsel på bröllop?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till ett bröllop.

I rubriken ”klädsel” har bröllopsparet skrivet; Festligt.¨

Vad är lämplig klädsel för mig och min fru?

Vi, så väl som bröllopsparet, är + 40 år.

Svar:
Ja, det kan man undra och det finns inget svar.

Någon gäst kommer kanske i frack, en annan i jeans och kavaj.

Svaret blir alltså, ta vad ni tycker är festkläder, eller ring och fråga brudparet vad de menar.

Jag hade för egen del valt mörk kostym som klädsel.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Obegripliga klädkoder – ”festklädd”, vad betyder det?

Fråga:
Vi har fått inbjudan till 60-årskalas och det står att man ska vara festklädd.

Vad betyder det?

Svar:
Festklädd, sommarfin, sommarklädsel, vitt – listan på obegripliga klädkoder kan göras hur lång som helst.

I detta fall har man lämnat det fritt att avgöra för gästen om vad som är kläder för fest.

Med andra ord kan du ta precis vad som helst, bara du anser att det är ”kläder för fest”.

Tyvärr skapar egenhändigt påhittade klädkoder som denna enbart problem för gästerna, de vet inte vad värdparet tänkt som festklädsel. ¨

Men man kan alltid ringa värdparet och fråga, det är inte oartigt vid otydligheter.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad innebär mörk kostym/white tie för en kvinna på högtidsmiddag?

Fråga:
Jag ska på högtidsmiddag och klädkoden är mörk kostym/white tie.

Hur fin klänning kan jag ha?

Enkel eller mer åt balklänningshållet?

Svar:
Inbjudaren har blandat svenska och engelska på inbjudan.

Det borde stått Mörk kostym/högtidsdräkt.

Det innebär att du kan välja, givetvis kopplat till vad din partner bär, mellan en aftonklänning eller balklänning.

Den första är ankellång och inte lika vid, den andra är golvlång och mer festbetonad.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Vilken klädkod ska jag ange?

Fråga:
Jag ska ha en stor födelsedagsfest för ca 80 personer i mitten på september.

Gästerna är mellan 22-50 år gamla och jag som fyller blir 25 år.

Jag har lagt ner mycket pengar och tid på att festen ska bli så bra som möjligt för samtliga gäster inkluderat mig själv.

Nu är jag osäker på klädkoden. Jag vill att gästerna ska klä sig i kläder som de känner sig bekväma i, men jag vill ändå signalera att det inte är OK att klä sig i t ex en sjaskig t-shirt eller en ultrakort klänning.

Om jag skriver ”Kavaj” lär de flesta känna sig tvingade att ha det. Vad tycker du jag bör skriva?

Svar:
Jag förstår ditt dilemma och jag skulle nog skriva något som förklarar ”Kavaj, men du får gärna lämna slipsen och balklänningen hemma

Eller en annan text som innebär att du tydligt talar om vad du önskar, till exempel:
”Klädseln är valfri. Finare vardag blir perfekt, då kan du lämna slipsen och finkjolen hemma men ändå klä dig lite lättsamt snyggt”

Klicka här för att läsa om klädkoden finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Begravning – kan jag bära mörkblå kavaj och byxor?

Fråga:
Jag ska på min fasters mans begravning.

Jag hade tänkt som klädsel mörkblå byxor och kavaj med vit skjorta, vit slips och svarta skor

Vad är korrekt ?

Svar:
Mörkblått går bra och vit skjorta med svarta skor fungerar också.

Vit slips är för de närmast anhöriga och dit räknas inte din fasters man.

Men om du sitter med de närmaste, så är den ändå ett korrekt val.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson