Bröllop – kan min dotter bära vit klädsel vid bröllop mellan två män?

Fråga:
Min dotter är bjuden på ett bröllop utan brud, dvs mellan två män.

De kommer troligtvis bära frack, eller liknande, båda två.

Klädkod för bröllopet är ”kostym”.

Kan hon bära sin ursnygga, vita byxdress utan ärm och med trekvartslånga byxor?

Är vitt ändå inte ok?

Räcker sjal/jacka i färg i kyrkan för att det inte räknas som vitt?

Svar:
Nu vet jag inte om din dotter är väldigt ung, eftersom det är mamma som frågar.

Är hon ett barn eller tonåring så kan hon ta det finaste hon har i garderoben och behöver inte klä sig i linje med vuxnas klädkoder.

Om det är en vuxen dotter, så är svaret nej. Hon kan inte bära byxor på bröllop, kvinnliga gäster förväntas komma i en klänning eller kjol.

Det är vid bröllop med brud som helvitt inte fungerar. Det är brudens privilegium.

Vita inslag har ingen betydelse och i det här fallet finns ingen brud att trumfa över med helvitt.

Således är vitt inget problem.

Klicka här för att läsa om klädkoden mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:
Annons:

Klädsel – kan jag bära aftonklänning på en 50-årsfest?

Fråga:
Det är 50-årsfest och det står ingen klädkod på inbjudningskortet.

Tänker ha klänning på mig men undrar längd på klänningen.

Är långklänning ok eller ska den vara kortare och vad är skillnaden på aftonklänning och långklänning?

Svar:
Finns ingen klädkod angiven är det nog ganska fritt att välja klädsel, men den bör vara festfin.

Beroende på hur formell festen är, påverkas klädseln.

Vid en formell middag med många gäster kan en lång klänning väljas.

En aftonklänning och/eller bal-, frackklänning är alla långklänningar.

Skillnaden mellan frack-, balklänning och aftonklänning är dels längden, men även i viss mån även utformningen.

Aftonklänningen är ankellång och det är den du ska välja till 50-årsfesten.

Bal-, frackklänningen är golvlång och mer vid.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Bröllop – gift för andra gången – klänning?

Fråga:
Vi är 49 och 54 år och ska gifta oss.

Min man dog för två år sedan och min nuvarande fästman är frånskild.

Är färgad brudklänning mer passande? Vilka färger kan användas?

Svar:
Helsvart på bruden ska undvikas, då bröllop bryter sorg.

Helvitt likaså, då det anses vara reserverat för den ogifta bruden.

Röda kläder kan ibland anses som utmanande, men annars är det fritt fram med färger.

Beige brukar vara en vanlig färg vid ett andra bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om att gifta sig på nytt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – vilka kläder ska vi välja i USA?

Fråga:
Vad är den vanligaste klädkoden på ett stort USA-bröllop (NYC) med bruden i lång klänning?

Smoking och lång smokingklänning för damerna?

Dyrbara anskaffningar för fattiga pensionärer.

Skulle brudgummens mor kunna ha folkdräkt från Dalarna?

Svar:
Att ange den mest vanliga klädkoden är svårt, men du är nog på rätt spår med Smoking.

Sedan beskriver du ett dilemma som ibland uppstår vid bröllop, man anger en klädkod som överstiger gästernas garderob och medför kostnader som de inte har råd med.

Till din tröst kan jag skriva att amerikaner är generösa människor och ingen kommer att se dig som konstig om du kommer i mörk kostym med vit skjorta (du kommer se fler).

Din hustru kan välja en likaledes anpassad mörk kostymklänning.

Självklart kan hon bära sin folkdräkt, det blir säkert uppskattat (men kanske lite varmt).

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Disputation – Smoking som klädkod, hur lång klänning?

Fråga:
Vi ska på en disputationsmiddag och på inbjudningskortet anges klädkod: Smoking/Lång aftonklänning.

Min fråga är, hur lång måste ”lång aftonklänning” vara?

Ner till fötterna? Eller Vid fotknölen? Eller strax ovanför vid anklarna?

Jag är 180 cm lång och har självklart alltid problem att hitta tillräckligt långa kläder/klänningar ändå.

Vilka färger är ok att ha?

Svar:
Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel.

Vid Smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress.

Den ska vara i ankellängd, inte längre. Så där klarar du dig bra.

Färg, mönster och tyg (dock finare sådant) är fritt fram att välja.

Läs mer i min artikel om smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkoder – vad innebär ”Sommarkostym” på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på ett bröllop i sommar där klädkoden är sommarkostym.

Är lite osäker på vad det innebär.

Vilka färger är ok och vad gäller angående exempelvis skjorta, slips, ”näsduk” och skor?

Bröllopet kommer enligt inbjudan att ha en italiensk atmosfär. Tack på förhand!

Svar:
Sommarkostym kan egentligen vara vilken kostym som helst och är ingen klädkod.

Ännu en påhittad variant, hade varit bättre att skriva Kavaj – ljus. Troligen avser de ljus kostym, men som sagt det framgår inte.

Vit skjorta, ficknäsduk och diskret slips är alltid snyggt.

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – innebär Kavaj enbart mörk kostym?

Fråga:
Ska på bröllop nu i sommar, på inbjudan står det Kavaj, vad innebär det idag?

Man läser både om mörk kostym men även udda byxor och bläzer, vad är det mest korrekta?

Vilken klädsel bör damer ha när det står kavaj på inbjudan?

Är det annorlunda vid sommarbröllop, kan man vara mer casual-klädd då?

Handlar det också om relationen till brudparet kanske?

Svar:
Klädkoden Kavaj innebär vid formella tillställningar mörk kostymklädsel.

Bröllop är ett exempel på sådan formell tillställning.

Begreppet som sådant har under många år luckrats upp och tolkas ofta av gäster, precis som du skriver till Blazer med udda byxa.

Därför är det viktigt att som värdfolk inte klä sig över den nivån, när man bjuder in till till en mindre formell fest.

Värdfolket riskerar annars att vara bättre klädda än gästen, vilket kan ses som genant.

Som gäst kan man däremot alltid, om man vill, klä sig i mörk kostym oavsett nivån. Det blir således aldrig fel.

Det finns inga undantag för hur mörk kostym är utformad, vare sig vid årstid eller relation till inbjudaren.

För damen gäller att den ska vara i  finare material som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Vid stor och formell fest med fler än 20 gäster kan den vara ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson