Klädkod – det står Kavaj på inbjudan till bröllop, kan jag bära min ljusa kostym?

Fråga:
Ska på två bröllop i sommar.

Har nyligen köpt min första kostym en ljusgrå.

På inbjudan till bröllop nr 1 står det dresscode Kavaj och på bröllop nr 2 står det Dark lounge suit.

Kan jag använda min ljusgrå kostym eller gör jag bort mig då?

Svar:
Tyvärr får din ljusgrå kostym stanna i garderoben dessa kvällar.

I båda fallen gäller mörk kostym, vilket innebär mörkt blå/svart eller mörkt grå.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära en jumping suit vid klädkoden Smoking?

Fråga:
Jag är bjuden på ett smokingbröllop i juni och undrar om jag kan ha en så kallad jumpsuit.

Den ska givetvis dressas upp med festliga örhängen och höga klackar. Dressen är ganska mörkt blå i silkig crepe med sidenkant runt armarna.

Svar:
Jag har tittat på din bild som du länkade till och det är svårt att se hur festbetonad den är.

För det är viktigt, materialet ska vara finare material och crepe räknas dit.

Men det gäller att den är glittrig i byxan och utpräglat festbetonad. Annars fungerar den inte.

Klicka här för att läsa min artikel om smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära en blommig klänning vid klädkod Smoking?

Fråga:
På inbjudan står det Smoking.

Kan jag ha en svart klänning med blommönster på ena sidan av klänningen och bära en schal över axlarna, med en färg som Syrén?

Svar:
Det går alldeles utmärkt så länge som klänningen är utpräglat festfin.

Schalen bär du för att i kyrkan täcka dina bara axlar, vilket är korrekt.

Klicka här för att läsa om afton- eller smokingklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Student – vilken sko ska jag ha och kan jag bära prickig fluga på balen?

Fråga:
Jag ska gå på studentbal den nionde juni, och har nu köpt en mörkblå kostym.

Har tänkt ha vit skjorta och vit näsduk, men frågan är vad för färg jag ska ha på min fluga.

Baldejten ska ha en vit klänning med svarta skor till.

Jag funderar lite på en mörkblå fluga med något vitt inslag, eventuellt prickigt mönster eller liknande.

Jag hade tänkt ha bruna skor från början, men efter att ha talat med lite äldre samt läs på internet (bl.a. denna sida) insåg jag att svarta skor kan vara att föredra då det är en formellare tillställning samt att det på något sätt kan matcha brudens skor.

Var tror du om färg på fluga, samt skoval?

Svar:
Vad det gäller skorna har du varit klok nog att läsa på.

Rätt beslut, även om det inte på något vis behöver matcha hennes skor (däremot blir jag tveksam till hennes skoval, vit klänning med svart sko…).

Nåväl, fluga passar utmärkt och här har du chansen att fritt välja. Mörkblå med vita prickar låter snyggt.

Klicka här för att läsa mer om studentens vett och etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vi har skrivit klädkod kavaj, måste de ha slips eller fluga då?

Fråga:
Vi ska ha ett bröllop i början av juni och har skrivit klädkod kavaj.

Detta förstår jag är mörk kostym men ska gästerna ha något till kostymen, så som slips eller fluga?

Jag själv kommer ha kostym med fluga och har tagit för givet att gästerna inte ska ha slips men fick frågan under helgen och blev fundersam, ska dom ha det eller bara skjorta?

Är det några restriktioner vad det gäller skjorta?

Svar:
Kavaj till bröllop innebär som du så korrekt skriver, mörk kostym. Detta då bröllop räknas som formellt.

Mörk kostym innebär alltid fluga eller slips till en vit skjorta.

Valet mellan de två är fritt, men att komma med uppknäppt i halsen är definitivt inte mörk kostym.

Men det är du som är inbjudare, så vill du, kan du meddela valfritt med slips eller uppknäppt. Men då ska alla gäster få det beskedet.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Promovering – kan jag bära en svart klänning?

Fråga:
Vår dotter skall inom kort promoveras, medicine doktor, med hatt.

Min make skall bära mörk kostym. Jag hade tänkt bära svart klänning i nån slags crepe-tyg, ankellång. Till det en schal i aprikos, hängande eller knuten fram likt en ”cape”. Svart liten aftonväska, svarta skor, lite vackra glittrande smycken.

Har läst vad Du skriver om ”kläder för dam till mörk kostym”. Där står att man INTE skall ha svart klänning! Jag blir nästan förtvivlad.

Här där jag bor finns inte en enda lång-balklänning i färg att uppbringa.

Alla sälj- och uthyrningsfirmor har allt i min storlek uppbokad för vårbal, militära baler, studentexamen etc.

Därför inget utbud alls. Därför blev det en svart, ganska enkel klänning med lite ”drapering” fram och till den ovan sagda accessoarer för att det inte skall bli helsvart. Vad gör jag nu?

Detta sker i Umeå, där verkar det inte vara lika strikt som i andra Universitetsstäder, där det krävs frack och balklänning.

Svar:
Nu kan du slappna av, du har läst lite förhastat och inte uppfattat hela texten.

Det står: ”Ej helsvart klänning (sorgklädsel) eller helvitt (som gäst)vid bröllop”. 

Du har missat att läsa ordet bröllop.

Så använd din klänning och njut av er dotters stora dag!

Klicka här för att läsa min artikel om promovering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – kan jag bära pälscapé till balklänning?

Fråga:
Jag har blivit inbjuden till en mycket fin fest i Stockholm med klädseln högtidsdräkt, det vill säga balklänning för mig och frack för min man.

Den balklänning jag tänkte använda är elegant, röd och ärmlös och till den har jag i tidigare sammanhang använt en vit pälscape (ca 20 cm bred och knappt 1 m lång ”pälstygbit” med sidenfoder, som fästs framtill med en brosch).

Det är alltså inte en jacka, den är rätt tunn (knappt 1cm),  det vill säga inte lika tjock som till exempel en boa.

Beroende på hur jag har den, täcker den antingen lite (eller lite mera) av mina axlar och överarm ( går nästan ner till armvecket).

Är det comme il faut att använda pälscape till balklänning? Jag tycker att jag i ett reportage på TV i samband med självständighetsbalen på slottet i Finland hört kommentaren att man inte skall/ brukar ha päls till balklänning.

Det är inte så vanligt men mycket elegant tycker jag själv och på internet har jag inte hittat något som tyder på att det inte etikettmässigt skulle passa med pälscape. Vad anser du?

Svar:
Vad jag vet så möter det inget hinder och jag kan varken hitta något i litteraturen eller på nätet som talar emot din klädsel. Jag är därför säker på att det är ok.

Därmed kan vi säga att några enstaka kan tycka detta, men majoriteten har ingen aning.

De du möter kan sällan detta etikettsmässiga och ibland överdrivna finlir. Så då kvittar det ju, eller hur?

Känner du dig fin, var fin!

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons: