Klädsel – kan jag ha svarta strumpor till svart cocktailkjol?

Fråga:
Kan man ha snygga svarta strumpbyxor till svart cocktailklänning?

Måste man ha skor med öppen tå?

Svar:
Javisst kan du det, sedan beror det på vad mer du har på dig.

Du kan ha en top, en kavaj, en scarf eller annat i färg, du kan ha skor som bryter färgen eller accessoarer som höjer.

Sko med öppen tå fungerar också bra.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär Dinner jacket optional?

Fråga:
”Dinner jacket optional” står det på en inbjudan till en engelsk fest.

Vad kan detta betyda och finns det någon motsvarighet på svenska?

Svar:
Nej, någon svensk motsvarighet finns inte.

För denna dresscode är inte heller standard, man får nog tolka den mer fritt.

Dinner jacketär detsamma som Smoking.

Optional avser valfrihet, så svaret blir att man kan ta den istället för en mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – långa handskar på bruden, ska hon ta av dem?

Fråga:
Min dotter skall gifta sig på pingstafton.

Hon skall ha duchessklänning och långa vita handskar i samma material.

Hur gör hon under vigseln? De är ganska svåra att få av.

Ska hon klippa upp ringfingret på handsken och dra tillbaka tyget, eller hur gör man?

Svar:
Hon ska ta av handskarna och räcka dem till brudtärnan. Ringar utanpå handskar passar inte.

Visst kan hon klippa upp fingret och sedan ta på det igen, alternativt klippa upp i handleden och rulla in handsken. Men det känns lite tveksamt.

Om de är svåra att få av, hur ska hon lösa detta senare vid maten med mera? Ska hon ta av dem och inte bära dem sedan?

Mitt råd är att hon testar att ta av dem, övar sig eller helt enkelt skaffar ett par andra handskar som är mer lätta att hantera.

Klicka här för att läsa mer om handskar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska jag som mamma ha en enfärgad klänning?

Fråga:
Vår son skall gifta sig i juli.

Ska jag (som mamma) ha en enfärgad klänning?

Eftersom jag aldrig använder klänning så undrar jag också hur ”fin” den skall vara?

Klädkoden är kavaj.

Svar:
Vi börjar med klädkoden Kavaj, som vid ett så här formellt tillfälle som bröllop ska tolkas i fomen av mörk kostym och motsvarande mörk kostymklänning.

Den klädkoden inne bär inte på något vis att klänningen eller kjolen ska vara enfärgad. Det är helt upp till dig vad du tycker är snyggt.

Däremot ska din klädsel inte vara helsvart, då det liknar begravning och bröllop bryter sorg.

Den ska heller inte vara helvit, då det anses vara brudens privilegium. Men sedan kan du fritt välja färg och mönster.

Klänningen/kjolen ska vara av karaktären festfin och är det många gäster kan den vara ankellång om du vill.

Övrigt om klädkoden läser du i länken som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om klänning till Kavaj på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Smoking whith a twist?

Fråga:
Vad ska man ha på sig när det i inbjudan står smoking – with a twist.

Önskar svar både när det gäller man och kvinna.

Svar:
En klädkod anger det du bör följa och du kan inte byta ut smokingen/aftonklänningen – men man kan ta annan färg på mannens klädsel.

Inbjudaren har skrivit att det gärna får vara lite annorlunda – ”with a twist”.

Ett alternativ är Smoking med spetsig krage och då med väst, varför inte en blommig sådan.

Vid Smoking kan du välja mellan klänning/kjol eller festlig byxdress. Varför inte en riktigt festlig byxa? Vill du ha en mer glittrig och bararmad variant, så väljer du en kortare modell på en klänning.

Det senare är en helt korrekt smokingklädsel, även om det inte är så känt.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – daglig dräkt eller liten mässdräkt

Fråga:
Jag och min nya ”bekantskap” är bjudna till min kusins bröllop. Klädkoden är Kavaj.

Det är en utomhusvigsel i deras trädgård på eftermiddagen i sommar.

Mannen jag ska ta med mig arbetar inom försvarsmakten och bär uniform i jobbet.

Han säger att han bör ha paraduniform på sig vid detta tillfälle men jag tror att det blir för uppklätt i sammanhanget och att mina släktingar kommer att tycka det är lite konstigt.

Jag tycker att han är skitsnygg i uniform så för min del får han gärna ha det men jag vill ändå veta om det är nödvändigt och om det finns särskilda regler som militärer måste följa även så här på privata fester.

Svar:
Nej,han kan inte bära paraduniform om det inte är inbjudet till högtidsdräkt.

Däremot kan han bära sitt vapenslags uniform som motsvarar mörk kostym (kavaj).

Daglig dräkt används vid tillfällen då kostym eller mörk kostym (kavaj) bärs enligt civilt bruk.

Så ska han bära uniform bär han daglig dräkt. Han vet säkert detta om du meddelar honom att kavaj ( vilket betyder mörk kostym på bröllop) är klädkoden.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder, inklusive uniformer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vi skrev ljus kostym på inbjudan till vårt bröllop, fel?

Fråga:
Vi valde att skriva ljus kostym som dresscode på vårat sommar bröllop.

Vi har ett 50 tal gäster och kommer ha tillställningen på ett slott.

Har vi gjort bort oss och krånglat till det för gästerna nu?

Om det nu blir förfrågningar angående klädsel vad säger jag då? Min mor har reagerat men ingen annan.

Svar:
Nej, det tycker jag inte ni har.

Det är egentligen en korrekt klädkod från förr.

Man skrev ”Kavajkostym mörk” eller ”Kavajkostym-ljus”, det är utifrån detta vi fått att Kavaj ofta är = mörk kostym.

Här förstår gästerna tydligt vad ni avser, kanske det kan vara lite svårare för henne, men om de frågar svarar ni bara en fin – sommarklänning/kjol med festprägel.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad är daglig dräkt vid examen?

Fråga:
Vi ska som anhörig närvara när vår dotter som gått på Handelshögskolan i Stockholm, ska diplomeras.

På inbjudan står det daglig dräkt. Vad ska vi ha på oss, min man och jag?

Svar:
Daglig dräkt används vid tillfällen då kostym eller mörk kostym (kavaj) bärs enligt civilt bruk.

Det är alltså en militär klädkod som skrivits här. Hur de har tänkt vet jag inte, men en mörk kostym och motsvarande klänning blir korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad är Evening suit, Cocktail dress eller Evening gown

Fråga:
Ska till Cypern med min mans jobb.

Kvällen där den stora middagen hålls har de skrivit Evening suit, Cocktail dress or Evening gown som dresscode.

Vad innebär detta?

Svar:
De har nog gissat en del när de satte ihop denna inbjudan. Deras dresscodes är allt lite tveksamma.

Om du klickar på länkarna i varje stycke får du en beskrivning av klädkoden.

Evening suit kan alltså vara antingen Mörk kostym eller Smoking. Men de borde benämnts Dark suit eller Black Tie.

Coctail dress är en formell aftonklänning, tillhörande Smokingklädseln. Men här har de troligen tänkt en Cocktailklänning som är kortare.

Evening gown är en hellång balklänning eller en ankellång aftonklänning. Oavsett ska tyget vara lyxigt festligt som siden, sammet eller chiffong.

Smoking och lång klänning är alltså två säkra kort.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson