Begravning – kan jag använda föreningens klubblazer med märke?

Fråga:
Hur klär jag mig då jag ska representera en klubb (klubblazer med klubbmärke på bröstet) eller vanlig mörk klädsel?

Inget har påbjudits i dödsannonsen.

Svar:
Om ingen klädsel angivit är den mörk.

Om en förening gemensamt beslutat om närvaro, då kan ett klubbmärke fungera för gruppen.

Men normalt sett så smyckar man inte sin klädsel med den typen av märken.

Mörk kostym gäller således.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära långklänning vid klädsel Kavaj?

Fråga:
Är det ok att välja en lång klänning som gäst vid ett bröllop som hålls klockan 14.00 och sen kommer att pågå långt in på kvällen, med klädkod -kavaj?

Svar:
I det här fallet räknas bröllop som formellt och då är Kavaj liktydigt med mörk kostymklänning.

En sådan kan vara ankellång om det är formellt och därmed är svaret på din fråga ja, det är ok.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – genderqueer, varken man eller kvinna. Hur klär jag mig till fest?

Fråga:
Jag är född och uppfostrad som tjej, men jag är inte en kvinna (eller man) utan identifierar mig som genderqueer och till vardags klär och för jag mig ganska könsneutralt.

Min fråga är om det finns något sätt som jag kan klä mig uppklätt och ”rätt” utan att ha klänning/kjol för då känner jag mig bara fel och obekväm eller bli tagen för att vara utklädd till en man?

Som det är nu så känner jag mig ständigt för vardaglig eller så obekväm att jag hellre stannar hemma.

Svar:
Jag förstår ditt dilemma, men om du varken vill vara man eller kvinna i din klädsel så finns det nog inte så mycket att välja på.

Några etikettsregler för detta har inte ”skapats” och normen för dig och de i din situation måste nog påverkas genom mode och stil.

Men, då får vi väl börja här i den här bloggen. Kan du tänka dig en festligt utformad byxa med elegant kavaj därtill?

Försök plocka lite av det bästa från båda könen. Då kan du hamna någonstans i mitten.

Du kommer i vissa situationer få svårt att klä dig ”rätt, men å andra sidan har få människor total koll på vad som gäller.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Annons:

Klädsel – vad innebär klädkod kostym för henne och längden på kjolen?

Fråga:
Jag undrar vilken längd klänningen kan ha?

Måste den gå under knäet?

Svar:
Kostym är egentligen ingen klädkod, men den förknippas oftast med Kavaj.

Om det är en mindre formell tillställning kan du bära byxa eller kjol/klänning. Längd brukar alltid anges under ditt knä.

Om det är t.ex bröllop får man anse inbjudan som mer formell och då gäller mörk kostymklänning.

Mitt svar blir, ja det ska vara under ditt knä. Men ingen kommer reagera om du hamnar lite över.

Klicka här för att läsa om kavajklädsel för kvinnor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – kan jag bära byxa istället för klänning på gala men mörk kostym?

Fråga:
Är bjuden på gala med klädkod mörkkostym.

Kan man bära en svart byxdress med armar och sko med klack ?

Svar:
Den mörka kostymklänningen, eller klädseln förskriver som du kan utläsa just klänning eller kjol.

Så ska du vara korrekt är svaret nej, du kan inte bära byxdress. Däremot skon är helt korrekt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klodkoder – mork kostymklänning vid bröllop?

Fråga:
Jag har så svårt att se vad för klänning kvinnan bör bära till bröllop med mörk kostym som klädkod.

Jag har läst förklaringar hur klänningen bör se ut, men jag är rädd att jag kommer i en alldeles för ”brudtärnelik” klänning, då de jag hittat och fattat tycke för är ganska utsvängda nedanför bysten, om du förstår hur jag menar.

Går det möjligtvis att få se några exempel på klänningar som kan bäras?

Svar:
En kavajinbjudan på bröllop innebär mörk kostymklädsel. Därmed är nivån lagd för kläderna hos gästen och vad ”brudtärnelik” skulle innebära vet jag uppriktigt sagt inte.

Brudtärnan ska, vid korrekt klädsel, följa samma kod som övriga gäster och därmed blir det en naturlig likhet. Så bekymra dig inte om den saken.

Jag har inga direkt jättebra bilder på lager, men här ser du några exempel på diskreta mörk kostymkänningar.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Foto: Er Man AB/Etikettdoktorn

 

Bröllop – vilken klädsel ska jag ha när det står Kavaj på inbjudan?

Fråga:
Jag ska gå på min systersons bröllop i juli.

Vilken färg skall jag ha på kostymen – skjortan – slips och skor?
Klädkoden är kavaj.

Svar:
Bröllop är en formell tillställning och därmed står begreppet kavaj för mörk kostym.

Mörk kostym, vit skjorta samt slips eller fluga.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädseln – jag hittar inte valet av slips vid begravnin, vad gäller?

Fråga:
Jag har försökt läsa mig till rätt slipsval, här på din sida. Men tycks inte hitta rätt.

Det är min sambos farfar som ska begravas. Bör jag då ha vit slips?

Svar:
Den frågan är besvarad många gånger, men det kan vara svårt.

Du ska ha svart slips, då du inte är närmast anhörig.

Klicka här för att läsa mer om val av slips >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – vor tonårsdotter vograr bära finskor, endast sneakers?

Fråga:
Min tonårsdotter vägrar finskor till begravning, vill bara ha sneakers.

Vad är rätt och fel? Hjälp mig!

Svar:
Det beror ju på färgen på hennes sneakers. Är de i glada färger kan hon knappast ha dem.

Men är de svarta, grå och möjligen vita kan hon bära dem.

Till sist är ju frågan hur viktig begravningen är för henne.

Ibland får man välja sina strider och alternativet är du låter henne gå i sina sneakers. I slutänden ser man ju inte dessa i kyrkan och knappast vid minnesstunden heller.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dop – vilken klädsel på min man vid dop hemma?

Fråga:
Gubben har en mörkgrå kavaj svarta byxor, vit skjorta och med något röda ränder. Han har även grå och vit slips.

 Svar:
Vad är din fråga? Den var otydligt formulerad, så jag har fått göra om den efter bästa förmåga.  Är det om din man kan ha detta på ett dop i hemmet?

Om det är frågan så avgör ni klädseln helt själva.

Till ett mindre dop i hemmet passar en ljus kavaj eller kostym, eller som du skriver mörkgrå med svarta byxor och vit eller färgad skjorta.

Klicka här för att läsa mer om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson