Klädsel – vilket material i en cocktailklänning?

Fråga:
Jag ska på bankett där dresscoden är mörk kostym. Det har sagt att vi tjejer ska ha cocktailklänning men vad för klänning är det som gäller vid en bankett?

Hur kort/lång får den vara?  Det står mörk kostym, vilken färg får den vara?

Vad för material ska det vara på klänningen?

Svar:

Klänningen ska vara minst 7/8-del, det vill säga under knät. Vid fler än 20 gäster kan du välja ankellång.

Det är helt fritt att välja både färg och mönster, en det bör vara lite finare material som siden, sammet eller crepè.

Men även en vacker klänning/kjol i viskos kan fungera.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag bära hatt vid bröllop?

Fråga:
Vi är inbjudna till ett eftermiddagsbröllop och jag har bestämt mig för att ha hatt, modell mindre, mer en hårdekoration.

Min fråga är, när tar jag av hatten? Till middagen? Till dansen? Genast efter kyrkan?

Svar:
Är klädkoden Mörk kostym eller Kavaj fungerar det med hatt, då bär du hatten fram till dess att ni går till middagen.

Du har den alltså inte på när ni sitter till bords.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Bröllop – vilken klädsel ska marskalker och bestman bära?

Fråga:
Jag ska gifta mig och min klädsel kommer bestå av kostym med fluga. Klädkoden för våra gäster är kavaj.

Frågan är vad som gäller för min marskalk/bestman.

Ska han ha fluga som jag, ska han ha en slips för att ”urskilja” sig från övriga gäster eller ska han ha samma klädsel som alla andra gäster?

Svar:
Bestman och även kyrkomarskalker bär samma klädsel som övriga bröllopsgäster.

Om det sedan är fluga eller slips är valfritt, då båda är på samma nivå vid Kavaj/Mörk kostym.

Era gäster kan alltså välja mellan slips eller fluga vid denna klädkod.

Klicka här för att läsa om klädkoden Kavaj/Mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Disputation – vilken klädsel ska jag välja?

Fråga:
Jag har fått den äran att få deltaga på disputation och sedan på efterföljande middag.

Jag har frågat angående klädkod, men inbjudande säger att man kan komma ledigt klädd.

Vad tycker du? Jag har varit på liknande för 15 år sedan, då var det uppklätt, lite strikt under själva opponeringen och på middagen var det långklänning.

Finns det regler, eller skulle det funka med dräkt, byxa och kavaj på dagen, och klänning, ej lång, på kvällen.

Svar:
Det är lite upp till recepienten och den nyblivne doktorn att avgöra vilken klädkod som gäller på disputationsmiddagen.

Sedan är det även olika traditioner på olika fakultet, men när avhandlingen försvaras är klädseln helt fri.

Många besökare väljer t.ex. att ta en stunds ledigt från jobbet och kommer i arbetskläder. Så där behöver du inte fundera, valfri klädsel gäller.

Sedan ska du följa önskemålet till middagen, men välj finare vardag som den klänning du föreslår.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielson

Annons:

Bröllop – mörk kostym som klädkod, hur lång klänning ska jag bära?

Fråga:
Till bröllop anges Mörk kostym på inbjudan.

Vad ska damen ha då? Lång eller kort klänning ?

Svar:
Du kan ha en kjol/klänning som är kort, men det innebär alltid längd under knät (7/8-dels längd).

Är det formell och/eller fler än 20 gäster kan du välja en ankellång variant.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag bära en Sverigedräkt?

Fråga:
Kan jag ha min Sverigedräkt på min dotters bröllop?

Svar:
Det beror givetvis på hur bröllopet är planerat, passande klädsel med mera.

Givetvis fungerar en Sverigedräkt i alla sammanhang och är det Kavaj/Mörk kostym som klädkod är din dräkt väldigt bra.

Men är det ett bröllop t.ex. med logdans eller i naturen med utevistelse, då kan den vara opraktisk.

Tänk även på om den är varm och det är ett sommarbröllop med dans.

Men svaret är ja ur ett etikettsperspektiv.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – måste vår 16-åring ha mörk kostym?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop där det står Mörk kostym.

Är det ok att en kille på 16 år har en grå kostym, måste han ha vit skjorta eller går det bra med en ljuslila som han hade till skolavslut.

Sedan undrar jag om jag måste ha strumpor eller kan jag vara barbent till min klänning.

Svar:
Han kan bära kostymen om den är mörk grå, annars fungerar den inte.

men jag gissar att han växer fortfarande. Då kan man inte begära att ni ska köpa en ny kostym åt honom.

Så finns ingen möjlighet att låna en mörk kostym, så tycker jag att han kan ta den grå tillsammans med vit skjorta och slips samt med svarta snörskor.

Klicka här för att läsa om barn på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad har vi på oss om ingen klädkod finns angiven?

Fråga:
Bröllopklädsel? Vi är bjudna på bröllop där det på inbjudningskorten ej står något angivet om klädsel.

Kan man då komma som man vill?

Svar:
Formellt innebär detta frack eller högtidsklädsel, om det är ett eftermiddagsbröllop med efterföljande middag. Men det lär knappast vara aktuellt, tiderna är lite mer lättsamma.

Är det ett förmiddagsbröllop med efterföljande lunch, det vill säga innan kl. 15.00 innebär klädseln mörk kostym, vilket jag egentligen är benägen att rekommendera då det fungerar bäst.

Är du tveksam till om brudparet verklig förstått vilken formell klädkod de skrivit genom att avstå från denna, kan du ringa värdparet och fråga vad de förväntar sig.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – klädsel Frockcoat för brudgum, mörk kostym för övriga. Fungerar det?

Fråga:
Är det ok om brudgummen bär frockcoat fastän klädkoden för inbjudna gäster är kavaj?

Svar:
Om du skriver Kavaj eller Mörk kostym på inbjudan är detta helt i sin ordning.

Men se till att inte någon av gästerna eller familjen och även bestman inte bär annat än Kavaj.

Gör de så, kommer flera av gästerna känna sig för dåligt klädda.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson