Klädsel – kan jag ha långbyxor istället för balklänning på en frackmiddag?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på bankett,frack för min man är självklart.

Jag undrar nu om jag kan bära en (inte riktig full-längd) klänning, eller kan jag bära en dress med chiffongbyxor, mycket vida och med topp och blus.

Svar:
Långbyxor är ytterst tveksamt, då ska de vara utomordentligt festliga (vilket chiffong mycket väl kan vara) om de ska fungera till frack och där de flesta bär en balklänning i full längd.

Det är i mycket hur byxorna är skurna och hur de blir i detta material som avgör, men det är ändå med svårighet dessa kan passa till frack.

Mitt råd blir att till den formella frackklädseln föreslår jag en klänning/kjol.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – färg på min klänning vid bröllop i maj, svart eller vit?

Fråga:
Jag vet att man inte bör ha vit eller svart klänning som gäst på bröllop.

Hur är det med en svart klänning som har mönster i vitt? Det är en vacker festklänning.

Lite vitt tyll nertill på en sida, längd under knät. Tänker att jag ska ha en cerise sjal över axlarna.

Eller är det ok med vit sjal? Dresscoden är mörk kostym.

Svar:
Helvitt är brudens privilegium och helsvart markerar sorg. Bröllop bryter sorg och därmed ska kvinnor inte bära helsvart.

Så fort du sätter färg till klänningen så förändras detta och blir möjligt.

Just kombinationen av svart och vitt får göras med försiktighet, associationen till begravningsklädsel uppstår lätt. Försök få in någon mer färg, som på accessoarer eller skor.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklädsel för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – ska flugan vara i samma färg som tjejens klänning?

Fråga:
Jag ska ta studenten i vår och känner att jag får lite olika svar på olika ställen när det gäller smoking.

Ibland sägs det att Fluga och midjeband  alltid ska ha samma färg.

Ibland att flugan alltid är svart men att man kan ha midjebandet i avvikande färg. Vad är rätt?

Undrar också över hängslen. Vad gäller för dessa i samband med smoking?

Svar:
Det finns bara ett svar och det är att fluga och midjeband (cumerbund) ska vara svart. Inget annat.

Sedan finns det en mängd avvikelser, egna kombinationer som givetvis kan användas.

Men formellt finns bara den enda regel jag skrev.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkoder – innebär Kavaj alltid mörk kostym?

Fråga:
Vi är bjudna till en ”kväll i musikens tecken” hemma hos gamla vänner.

Klädkoden är Kavaj. Vad bör då min man välja?

Han saknar snygg svart kostym men grå finns liksom svart klubbkavaj m grå byxa.

Svar:
Din man kan bära sin grå kostym, då begreppet Kavaj endast omfattar mörk kostym vid med formella tillställningar.

Han kommer möta  flera gäster i mörk kostym och det är heller inte fel, då man som gäst alltid kan välja den äldre tolkningen av begreppet Kavaj.

Det är viktigare för den som är värd att vara kavajklädd enligt modernt synsätt än gästen.

Värden kan annars stå där i sin mörka kostym med vit skjorta och så kommer några gäster i udda byxa med kavaj. Det blir lätt genant.

Läs mer om Kavaj i min artikel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – vad innebär det när man skrivit klädkod Kostym?

Fråga:
Fick en inbjudan till bröllop, där står klädkod: Kostym

Har aldrig sett det tidigare. Vad innebär det?

Svar:
Ibland anges kostym som klädkod, vilket egentligen inte är korrekt och det är förmodligen detta som skapar din tveksamhet.

När någon ändå skriver Kostym avses vanligtvis då Kavaj i tolkningen valfri färg.

De föreslår helt enkelt ”bär en kostym eller motsvarande klänning”.

Klicka här för att läsa mer om Kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Bröllop – kan jag ha spetsklänning och hur ska skon se ut?

Fråga:
Kan man ha grå spetsklänning på ett sommarbröllop? Vad för färg på jacka till i så fall?

Vilken färg på skor, öppen eller stängd? Måste man ha strumpbyxor? I vilken färg i så fall?

Svar:
Allt beror på den klädkod som angivits på inbjudan. Men låt mig utgå från Kavaj/Mörk kostym.

Jacka eller inte avgör du själv, samma sak med färg. Den väljer du helt själv, det tillhör smak och stil. Ur ett etikettsperspektiv är det fritt.

Färg på klänning är det samma sak med, vid klädkod Kavaj råder det stor frihet, det enda du behöver tänka på är att du ska undvika helsvart eller helvit klädsel.

Öppen eller sluten tå beror även det på klädkoden, förvisso innebär kavaj mer formell klädsel vid bröllop och därmed sluten tå. Men har du en festfin och elegant sko så passar vilket som.

Strumpbyxor är även det ett val du själv gör. Många tycker att en strumpbyxa eller strumpa gör klädseln mer elegant, men detta är inget krav.

Läs sedan i bifogad länk om den klädkod som står på inbjudan, jag gissar att det är mörk kostym och därmed är det detsamma som Kavaj..

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – hur avvisar jag en invit på ett snyggt sätt?

Fråga:
Klädval på lyxkryssning i Medelhavet?

Jag har i stort sett bara munktröjor och jeans, men det passar väl inte riktigt på fina restauranger och ciggar-&-konjak-klubben? Måste jag köpa ny garderob och isåfall vad?

Om man åker ensam för att man vill det, hur avisar man på snyggaste sätt en invit?

Eller, jag kan inte dansa, en dans?

Svar:
Börja med att kolla i kryssningens program om det finns en dresscode angiven på något du vill delta i.

Jag tror att du kommer ganska långt med dina kläder, dagtid. Mitt grundtips är att du går och köper dig en snygg kostym, den kommer du ha mycket nytta av både på resan och senare.

Avvisa en invit – det bästa är att säga som det är ”jag uppskattar att du vill prata och umgås med mig, men jag hoppas att du ursäktar att jag vill sitta för mig själv”.

Artig uppriktighet, då vet folk varför du avvisar dem och behöver inte känna sig nobbade.

Även här, samma sak. ”Jag kan tyvärr inte dansa”  eller ”Jag vill inte dansa, men får jag bjuda på något att dricka istället?”

Läs mer i min artikel om att inte dansa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Artighet – är inte mössa på inomhus obildat?

Fråga:
Är det inte hemskt obildat att ha mössa på sig inomhus?

Svar:
Jag skulle nog inte använda ordet obildat, men i en hel del sammanhang ohyfsat. I det fallet vi talar om män, för kvinnors del är det ok att ha mössa/hatt på inomhus.

Vi har även huvudbonader som bärs av religiösa skäl, de omfattas inte av detta resonemang.

För män anses det vara korrekt med mössa på i en hiss, en buss, ett varuhus och av någon märklig anledning på ett museum.

Förvisso kan det i kunskap om mössan finnas en koppling till bildning i hur man på ett korrekt sätt för sig och där kanske inte alla killar har lärt sig reglerna. Jag skulle våga påstå att militärtjänsten lärde många unga män detta, där kom man inte undan med att mössan satt kvar på huvudet inomhus.

Sedan ser vi olika subkulturer där mössan är en del av attributen, vi har artister som uppträder i mössa eller hatt och så har vi nog en del tunnhåriga unga herrar som skäms över en begynnande kal hjässa. Detta är är del av förklaringen, en annan är globaliseringen. Andra delar av världen som USA, har inte vårt synsätt.

På en restaurang, vid en måltid, i skolan, inne i ett hem eller på ett kontor och andra offentliga inomhusmiljöer är svaret – ta av mössan eller kepsen. Allt annat är ohyfsat.

Den som behåller mössan på i dessa sammanhang kommer bygga en massa hinder för sig själv, det är en så djupt rotad tradition att den som behåller mössan på faktiskt ses som just obildad av många.

Läs mer i min artikel om hatt eller mössa >>

Annons:

Bröllop – innebär Kavaj att jag kan bära ljus kostym i maj månad?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till bröllop i maj med klädsel kavaj.

Som jag har förstått det är det ok att ha ljus kostym (ljust grå i detta fall) under sommarmånaderna, men undrar ifall det är ok att ha det i maj eller om det är för tidigt på året?

Svar:
Kavaj på bröllop innebär mörk kostym då det får anses som formellt.

Det finns inget som säger att kavaj innebär ljus kostym vid bröllop sommartid, det är en missuppfattning.

Du förväntas bära mörk kostym, vit skjorta och slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson