Klädkod – kan jag använda en kort klänning på bal?

Fråga:
Jag ska snart på vårbal som anordnas av en fakultet vid ett universitet och jag undrar helt enkelt om den klänningen jag hittat är okej att ha på sig som en frackklänning?

Svar:
Du sänder med en bild av en kort klänning, med ett bakstycke som är långt.

Jag kan av upphovsrättsliga skäl inte publicera bilden du skickat och länkar inte till företaget då andra företag köper reklam hos mig.

Tyvärr är den klänningen du visar för kort, till bal med frack ska din klänning vara hellång.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – moste jag ha matchande svarta byxor till frack?

Fråga:
Jag skall gifta mig och har möjlighet att låna frack av svärfar som hans morfar köpte troligtvis i början av 1900-talet – helt fantastiskt plagg!

Fracken passade perfekt men inte byxorna; de var extremt vida och ”säckiga”. Vad ska jag göra?

Kommer nog att bli svårt att hitta matchande svarta byxor; är det möjligt att ha byxor i annan färg än svart?

Svar:
Nej, du kan inte bära byxor i annan färg och jag gissar att det även blir svårt att finna en byxa som matchar kavajen.

Nu vet jag inte hur mycket för stora dina byxor är, men de ska vara väldigt vida och rymliga. Du bär hängslen och väst så det syns inte.

Lyckas det inte att matcha byxan med en svart eller det passar så föreslår jag att du hyr eller köper en frack.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – kan jag bära min hembygdsdräkt?

Fråga:
En tidigare bekant har avlidit och till kommande begravning kommer jag som ordförande att representera vår förening där den avlidne tidigare varit ordförande.

En tradition är att hembygdsdräkt bärs vid varje årsmöte. Kan jag bära hembygdsdräkt under begravningen?

Svar:
Man kan till begravning ha folkdräkt i färg, med vissa detaljer i svart och vitt.  Så det kan du bära, men kontrollera först om det finns några tillbehör för just begravning.

Många hembygdsdräkter har särskilda tillbehör för begravning, det kan till exempel vara ett annat förkläde.

Det finns säkert en beskrivning att tillgå för just din dräkt.

Läs mer i  in artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad innebär mörk kostym för kvinnan?

Fråga:
Det står mörk kostym.

Vad skall jag som kvinna ha på mig.

Svar:
Grundregeln är att du ska bära en kjol eller klänning som är under knäet i längd. Är det en formell fest med många gäster kan den vara ankellång.

Materialet ska vara av det finare, av siden, sammet eller crêpe. Den ska ha en kort ärm och lagom urringning. En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Inte heller  kan du ha en glittrig aftonklänning. Om det är en kortare klänning kan den vara glittrig, då det tar bort effekten som aftonklänning.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – när bär man lackskor till frack och när gör man det inte?

Fråga:
Är det alltid lackskor som gäller till frack?

Om inte – vid vilka tillfällen betraktas det som obligatoriskt?

Svar:
Lackskor betraktas inte längre som obligatoriskt till frack, idag anses det var fullt ok med välputsade svarta snörskor med låg klack. lackskon är mer en extra fin detalj.

Regeln är att till vit väst, med damer närvarande och dans bärs lackskor.

Bär du en svart väst till fracken och det är endast herrar närvarande ska du ha en välputsad svart herrsko.

Bakgrunden till detta är att när männen dansade med damerna förr, smutsade skosvärtan ner deras klänningar och då fernissade man skon istället.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – mörk kostym, kan jag då som kvinna bära byxa?

Fråga:
Kan man ha byxor när det står klädkod mörk kostym?

Jag gillar inte klänningar, eller jag kan ha byxkjol eller leggings och en tunika?

Svar:
Formellt sett kan du inte, som kvinna, bära byxor vid klädsel mörk kostym.

Sedan är det upp till dig om du väljer att bryta mot dessa regler, sanningsenligt kommer knappast några fler än etikettsivrare reagera på en fin festbyxa.

Läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klodsel – vilken strumpfärg ska jag välja till vita byxor och svarta skor?

Fråga:
Vilken färg ska jag ha på strumporna om jag har vita byxor och bruna eller svarta ”finskor”.

Svar:
Grundläggande är att strumporna  ska vara så mörka som skorna är, men de får inte heller vara i alltför stor kontrast till byxorna och den övriga klädstilen.

Skorna bör vara anpassade efter klädseln och då skulle jag föreslå att du väljer skor i en annan färg (alternativt annan byxa). Vid vita skor vore vita strumpor inget bekymmer, svarta strumpor till vita byxor blir en alltför hård kontrast, på samma sätt som svarta skor.

Återstår ett alternativ, om du har skjorta i annan färg, så kan du söka efter den färgen i strumporna. Men jag tycker ändå att du ska välja enljusare sko.

Klicka här för läsa min artikel om skor >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vilken klänning vid smokingfest med kunglig gäst?

Fråga:
Jag undrar om man kan ha en kort svart elegant klänning i spets eller crepe, vid en smokingfest där kungliga gäster deltar?

Eller måste jag bära lång klänning?

Svar:
En tillställning av det slag du beskriver talar för en mer formell fest.

Därmed rekommenderar jag en klänning med mer längd.

Klicka här för att läsa min artikel om smokingklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Svart studentklänning?

Fråga:
Jag tar studenten nu i vår och jag undrar hur det är med färgen på klänningen?

Jag skulle gärna bära en svart klänning, men vet ej om det är okej.

Jag bor i Finland så en vit klänning här är inget måste, utan alla möjliga färger ses på klänningarna. Dock har jag aldrig sett någon ha en svart…

Svar:
Jag kan ju inte säga att det är ett etikettsmässigt ”fel” att bära en svart klänning.

Men det är som du säger ovanligt och sällan förekommande.

Svart, även om det i många andra sammanhang kan vara snyggt, ingen färg som förknippas med vår, sommar, glädje och studentexamen.

Mitt råd är att du väljer en ljusare färg på klänningen.

Klicka här för att läsa mer om studentexamen >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädsel – vad ska vi ha på oss vid en inflyttningsfest?

Fråga:
Klädsel vid inflyttningsfest hos äldre par?

Svar:
Finare vardag är passande och bra. Det behöver alltså inte ta finkostymen, finkjolen eller finaste blusen.

Går bra med udda byxor, chinos, eleganta jeans med skjorta och/eller cardigan/tröja eller en löst sittande uppknäppt kavaj.

Du kan som kvinna kan ta den snyggaste vardagskjolen eller långbyxan med en snygg blus.

Läs om klädsel i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel finare vardag >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson