Klädsel – hur ska en ficknäsduk vara?

Fråga:
Fråga angående ficknäsduk. Bröllop, klädkod kavaj – färgad eller vit? Siden eller bomul/linne?

Vikning: rak eller spets? Om spets, hur många?

Svar:
En ficknäsduk kan vara skillnaden mellan en säker och en osäker man. Den signalerar självmedvetande och passar alltid till kavajen eller kostymen. Den kräver ingen slips, den signalerar då snarare sportighet. Tar näsduken upp färgerna från övrig klädsel uppstår harmoni, men man kan klara sig med en blå-röd paisleymönstrad till många slipsar.

En vit linnenäsduk passar till alla formella tillfällen, en bra minnesregel är att en vit näsduk passar alltid till vit skjorta.

Så till bröllop med kavaj innebär det vit skjorta och vit linnenäsduk. Vikningen av denna är en smaksak, tre snibbar är alltid rätt, men även en snibb fungerar. Så det är detta du ska välja.
Till smoking eller frack är en rak kant lika passande.

Sidennäsduken är mer informell och den kan placeras i fickan som om den var slängd ned där. Det är fördelen med siden, den blir inte skrynklig. Till frack kan en vit näsduk av siden passa. Den här typen av näsduk kan matchas mot slipsen, övriga färger eller som sagt, enbart indikera sportighet till vilken kavaj eller blazer som helst.

En bomullsnäsduk är mer en bruksnäsduk och ska snarare finnas i byxfickan. Den ska enlig gammal etikett vara vikt och ren och kunna lämnas över till en dam vid behov.

Klicka här för att titta på videon att vika en ficknäsduk >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – kan jag ha kritstrecks randig byxa till svart kavaj?

Fråga:
Hur ska den klassiska kritstrecksrandiga byxan se ut?

Kan man använda den till en svart clubblazer , undrar jag?

Svar:
Det finns ett antal olika kritstrecksrandiga kostymer, ju tätare mellan ränderna, desto lägre nivå. Det finns således inget särskilt avstånd, det är mer mode och stil.

Detsamma med denna byxa till klubblazer, det är mer mode. Det kallas udda kavaj och det mest vanliga är en grå eller mörkgrå byxa till Blazern.

Så du kan inte få något egentligt råd, det handlar mest om mode.

Klicka här för att läsa mer om udda kavaj >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – lunch med landshövding och prinsessan Madeleine, klädsel?

Fråga:
Jag har blivit inbjuden till lunch med landshövdingen i Gävleborgs län vid prinsessan Madeleines besök i Gävle.

Det står klädsel kostym och jag undrar vad jag som kvinna har på mig då?

Tar man med sig inneskor ? Jag har aldrig varit med om detta förut så jag är tacksam för svar.

Svar:
Det innebär att du ska ha en  mörk kostymklänning. hur den ska vara läser du i länken sist i detta svar.

Inneskor eller inte, det beror på om det är dåligt väder ute och ni företrädesvis är inne.Det kan vara skönt att få byta till något mindre varmt. Skorna kan du ju lämna i garderoben annars.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkod – vad innebär ”Kostym” på bröllop?

Fråga:
Har fått en inbjudan där klädseln är kostym, jag har hittat vilken klädsel detta innebär för kvinnorna men männen.

Är det enbart mörk kostym som är brukligt? Bröllopet är i juli.

Skulle vilja att min man bar en ljus kostym är detta helt fel?

Svar:
Kanske kan en ljus kostym fungera, för just koden kostym finns inte.

Den är öppen för tolkning, men i de flesta fall avser den mörk kostym. Helt fel? Kan jag inte svara på, det finns många som kan komma i en ljusgrå sådan med denna klädkod.

Jag skulle definitivt ta en mörk kostym, vit skjorta och slips. Det är ett bröllop och då ska det vara formellt. Men ring värdparet och fråga vad de avser.

Klicka här för att läsa obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – klädkod Mörk kostym, vilken klänning kan jag bära?

Fråga:
Jag har fått inbjudan till bröllop. På inbjudan står det ”Mörk kostym”.  Bröllopet äger rum i juli och hålls på eftermiddagen.

Kan jag komma i en beige/hudfärgad, alternativt rosa klänning eller överlag en klänning i ljusare tyg?

Eller betyder mörk kostym att man ska hålla sig till mörkare färg på klänningen?

Vid mörk kostym klänning – får jag ha en slits i klänningen? Eller måste den vara heltäckande nedanför knät, får den vara längre i bak och kortare i fram?

Jag undrar om material som spets och chiffong får användas vid mörk kostym? Eller är det siden och blanka material rätt igenom?

Undrar även angående klackskor, finns det någon maxgräns på klack?

Svar:
Mörk kostym står endast för en mörk kostym, medan kvinnan får bära valfri färg. Undantaget helvitt och helsvart.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe. Den kan ha både slits och ankellängd, längre bak och kort upp till ditt knä fram.

Det behöver inte vara siden eller blankt, en enklare klänning kan mycket väl fungera. Men den ska vara utpräglad festlig.

Fritt val av klack på skorna.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>

 

Annons:

Bröllop – klädkod mörk kostym på vår dotters bröllop, vad tar jag som mamma på mig?

Fråga:
Vår dotter ska gifta sig  i vår. Klädkod mörk kostym, bröllopet är kl 14.00.

Vad ska jag som brudens mor ha på mig? Mycket tacksam för förslag.

Svar:
Du ska bära en mörk kostymklänning som är en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd. Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe

Är bröllopet stort och med många gäster kan den vara ankellång. Hur den utformas i övrigt läser du i min artikel på denna webbsida. Se länk som följer.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielssson

Annons:

Begravning – vilken slips ska jag bära i England?

Fråga:
I Sverige har nära anhörig vit slips till mörk kavaj på begravning.

Hur är det på Engelsk begravning (jag är nära anhörig)?

Svar:
I England tar du en svart slips, det fungerar alltid.

Men om du vill bära en vit slips kan du ringa den engelska begravningsbyrån eller familjen och fråga dem till råds. Då blir allt korrekt.

Klicka här för att läsa om kläder på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson