Nyår – kan jag bära min uniform m87?

Fråga:

Jobbar till vardags vid Amfibieregementet som anställd soldat.

Jag vill gärna bära min m87 till en privat nyårsmiddag, är detta lämpligt och tillåtet?

Svar:

Din m87 är detsamma som daglig dräkt och den klassas som på samma nivå som mörk kostym.

Om festen har klädkod Kavaj eller Mörk kostym, eller om du vet med dig att det blir en klädsel på denna nivå, då kan du bära din uniform m87.

En liten ”pekpinne”, tänk på att du därmed uppträder som representant för ditt regemente och det förpliktigar.

Klicka här för att läsa om klädkoder och uniformer >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Nyår – kan jag bjuda in folk och själv bära jeans?

Fråga:
Jag ska ha en nyårsfest och har tidigare år haft Smoking/kostym.

Men detta året känner jag inte för det utan vill enkelt bara ha en kavaj + skjorta. Ska man ha fluga och jeans till och vad för jeans.
Just nu har jag tänkt svarta jeans. Sen utgå ifrån det.

Svar:
Jeans och skjorta är fritidsklädsel, det spelar ingen större roll om du tar en fluga på dig. Men det är givetvis ok med klädkoden finare vardag som du föreslår. Du kan komplettera inbjudan med att jeans passar bra.

Om du ska välja jeans, beror det givetvis på vilken typ av jeans du bär. Svarta okomplicerade sådana är helt ok som finare vardagsklädsel.

Klicka här för att läsa mer om nyårsfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Nyår – klädsel för en tjej vid mörk kostym/smoking?

Fråga:
Vi ska på fest  denna kväll och nu vet jag inte hur jag ska göra. Det är mörk kostym eller Smoking och är det helt olika? Vad ska jag ta?

Svar:
Ingen panik! Klädkoderna ligger nära varandra och det blir alltmer vanligt att kvinnors klädsel glider över mot aftonklänning även vid mörk kostym. Så gå på aftonklänning/Smokingklänning. Smokingklänning eller aftonklänningen består av en kjol och jacka eller annan överdel. Det kan även vara byxor och överdel. En smokingklänning ska inte vara lika festlig i sin utformning som en frackklänning. Klänningen ska om den är lång vara lagom urringad och då får den gärna vara försedd med en ärm. Det kan även vara lång ärm. Resten läser du i bifogad länk om Smokingklänning.

Läs min artikel om om afton- smokingklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – hur får vi släktingar att begripa att en viss klädnivå kan krävas?

Fråga:
Angående klädsel har vissa personer okunskap i hur man klär sig vid vissa tillfällen inom familjen.

Kommer man i endast skjorta vid restaurangbesök? Min man och jag tycker tröja eller kavaj.

Högtider och födelsedagar kavaj och slips. Hur kan vi motivera med vett och etikett eller hänsyn till oss eller dem som bjuder?

Svar:
Ingen kan avkräva andra byta ut en klädsel, som den tillsagda själv anser vara lämplig och om det inte angivits en klädkod. Däremot kan man, via inbjudan, ge tips om detta och då med en klädkod.

Att komma i skjorta ansågs förr vara att komma i underkläderna (man hade förr enbart skjortbröst, så kavaj krävdes). En tröja eller kavaj blir mer ”klätt” helt klart.

Vid högtider eller liknande finns det idag tydliga generationsskillnader, slipsen är inte lika modern just nu. Däremot har flugan fått sin renässans och det går lika bra. Men vi får nog acceptera att kavaj utan slips är en klädsel som anses helt korrekt idag, om inget annat angivits.

Mitt råd är att vid behov skriva en klädkod vid inbjudan och själva klä er utifrån det ni finner korrekt.

Bekymret med släktingars eventuella mindre kunskaper i detta får ni ha överseende med och låta dem förstå på egen hand. I sinom tid kommer det en dag då de förstår att de är helt felklädda.

Så ge inga råd (om det inte handlar om egna barn som uppfostras), det blir aldrig bra.

Klicka här för att läsa mer om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – klädkod Kavaj med lång klänning, fungerar det?

Fråga:
Jag och min sambo ska på bröllop där klädkoden är Kavaj. Kan jag då ha en långklänning där basen är rosa men med svarta inslag samt en rosa tunnare ”kofta” utanpå?

Svar:
Om det är ett stort bröllop med fler än 20 gäster kan du ha en ankellång klänning, inte längre.

Färgen är fri, mönster likaså så där fungerar den.

Klicka här för att läsa mer om klädkod Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – vad är klädsel ”festfin”?

Fråga:
Klädkod festfin, vad innebär det?

Svar:
Begreppet är påhittat och har ingen definition. Det förekommer ibland på inbjudningar och skrivs sannolikt i all välmening för att gästen inte ska vara bunden till en viss klädkod.

Problemet blir när någon kommer i frack och en annan i jeans, båda upplever sig festfina.

Men när de möts upplever den ene sig för fint klädd och den andre för dåligt. Man ger alltså alla bekymmer,  man underlättar inte för någon.

Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad ska jag ha för klänning vid ett danskt silverbröllop?

Fråga:
Hej. Jag har fått inbjudan till Danskt silverbröllop, men det står ingen klädkod.

Festligheterna börjar på eftermiddagen med ”Kaffe och hygge” på terrassen och fortsätter sen med middag och dans på kvällen.

Finns det någon oskriven regel vad man ska ha på sig, eller jag får helt enkelt fråga ?

Svar:
Bröllopsdagar i Danmark är mycket stora dagar och behandlas med stor respekt i de flesta fall.

Så klä dig snyggt och formellt, gärna motsvarande klädkod mörk kostym klänning (den kan likna en kort aftonklänning också).

Välj en klänning i finare tyg, gärna vadlång – fritt val av färg och mönster. Det kommer fungera bra.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – kan jga bära röd klänning på bröllop?

Fråga:
I början på augusti ska min dotter gifta sig, och jag hade tänkt ha röd ärmlös klänning, och undrar om detta är ok? har hört någonstans att detta inte skulle vara så bra, men har även hört att det är ok?

Svar:
Átt röd klänning skulle vara syndens färg är en gammal skröna om kläder, men många har den tron trots detta.

Det är således helt i sin ordning att bära en röd klänning på bröllop.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkod – vad har jag på mig vid cocktailparty?

Fråga:
Jag är bjuden på en cocktailmottagning på en utländsk ambassad, gäster är även Kungen och Silvia.

Vad är dresscoden för cocktailmottagningar?

Svar:
En cocktailmottagning innebär att man kommer dit, på väg från eller på väg till, något annat.

Därmed är valet av klädsel friare. Här är det med kungligheter och det blir mer traditionellt, således kan en Smoking bäras med fördela av mannen och en kvinna kan bära en Cocktailklänning, som är en liten aftonklänning med längd högst ner till vaderna.

Läs mer om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson