Klädsel – kan brudgummen bära smoking med slips på ett eftermiddagsbröllop?

Fråga:
Jag ska gifta mig för andra gången. Det blir ett kyrkbröllop på eftermiddagen.

Efter vigseln blir det middag med dans. Vårt tema är marinblått. Min blivande brud kommer att bära brudklänning i Ivory. Hon har inte varit gift förut.
Kan jag bära mörkblå smoking med vanlig vit skjorta och slips utan väst? I så fall vilken färg kan jag ha på slipsen? Ska slipsen i så fall vara blank för att passa smokingen? Kan/ska ha slipsnål i detta fall?
Vilken färg ska jag ha på skorna?

Svar:
Du kan bära Smoking.  Till Smoking bär du svart fluga, inget annat. Därmed är dina frågor om slips borta.

Vill du bära slips, tar du istället en mörk kostym med vit skjorta. Färg på slipsen är valfritt, men jag föreslår en diskret, elegant i silver/grå färg. Slipsnål behövs inte till en slips av god kvalité, det är mer smakfullt utan.

Skorna är alltid svarta i båda fallen, till Smokingen kan du även bära en svart lacksko.

Klicka här för att läsa mer om Smoking >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Dresscodes – kan jag bära Ao Dai, vietnamesisk högtidsdräkt?

Fråga:
Vår son gifter sig och brudens mor är spiritualistisk präst och ska viga dem. Vigseln sker utomhus.

Middagen hålls på värdshuset i byn. Vi bor i Vietnam halva året.

Kan jag bära Ao Dai vid vigseln för att sedan byta om till kornblå långklänning med paljettbroderi till middagen och kvällen? Min man bär ljus sommarkostym.
Bör jag ha sommarhatt?

Svar:
En högtidsdräkt som Ao Dai (Vietnamesisk folkdräkt/klänning som var mycket populär i Sydvietnam under 1960 och början av 1970-talet).

För inte så länge sedan fördömdes den som dekadent av landets härskare, en klänning som upplevt en renässans på 1990-talet och är åter betraktas som en nationell dräkt .Den kan alltid bäras, då en folkdräkt eller liknande trumfar över och fungerar i alla sammanhang. Oavsett klädkod.  Sedan kan jag inte avgöra om en sommarhatt tillhör klädseln, men man ser ju ofta kvinnor med en typisk hatt till dräkten.

Om din man bär ljus sommarkostym antar jag att klädkoden ligger på nivån under kavaj och i och med det verkar en långklänning vara fel nivå för din del. Du bör nog välja en kortare klänning med tanke på den avslappnade koden. Hade det däremot varit kavaj (=mörk kostym vid bröllop) som dresscode, så hade din klänning passat utmärkt.

Klicka här för att läsa om vett och etikett i andra länder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Nobeldag – vad har jag för klänning på Nobelkonsert?

Fråga:
Jag undrar vad man får ha och inte ha på sig på Nobelkonserten?

Klädkoden är:mörk kostym, vilket jag har läst om.

Men får man ha en långklänning på sig på Nobelkonserten?

Och hur är det med skor? Ska man ha klackskor? Inneskor?

Svar:
Eftersom en Nobelkonsert är en formell tillställning kan du ta en vacker lång kjol med en liten jacka eller ett liv med ärmar som överdel. Det ska inte vara superglittrigt, men en fin kvalité.

Till detta bär du gärna en lacksko, eller åtminstone en festsko. Om du med inneskor avser ombyte från uteskor/stövlar kan det vara ett bra tips.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag gå på begravning i helgdagskravatt?

Fråga:
Svart tredelad kostym på begravning – Inga konstigheter.

Men får jag byta ut den svarta slipsen mot en svart helgdagskravatt?

Svar:
En kravatt i egenskapen av en plastrong passar till en bonjour eller en jackett, inte mörk kostym. Men just ordet kravatt  används också för andra accessoarer, bland annat slipsar, då blir det ju rätt.

Eftersom den mörka kostymen har tillbehören slips eller fluga, så är det detta du ska välja.

Att anlända i en plastrong skulle närmast se ”märkvärdigt” och utmärkande ut. En begravning är definitivt inte rätt tillfälle att uttrycka någon form av egen personlig stil.  Så avstå detta.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Vett och etikett – borde inte vissa delar vara mer uppdaterade och moderna?

Fråga:
1) Det står att man får använda båda sidorna på gaffeln när man äter. Är det inte så att man endast får ha den konvexa sidan uppåt?
2) ”Klädsel kavaj” på inbjudningskortet är inte det samma som mörk kostym, eller i alla fall har varit så?

Borde inte ovanstående förtydligas/kommenteras i appen för iPhone (om jag inte har helt fel).

Svar:
1) Det var förr man endast åt med den konvexa sidan uppåt och formellt gäller det än idag. Men det fungerar inte, dels har vi ändrat vanor och dels finns det maträtter som detta inte är förenligt med. Vår omvärld har hunnit ifatt oss och därmed förändrat etiketten.

2) Förr, vi talar 30-40 år sedan innebar begrepptet Kavaj alltid mörk kostym. Detta har sedan luckrats upp och i dag är klädkoden Mörk kostym en finare klädsel än Kavaj. (undantag vid bröllop).

En app begränsas av sin storlek och du ska istället gå till www.etikettdoktorn.se så finner du alla svaren i sin helhet., du finner då det traditionella som i delar förlorat sin giltighet.

Appen beskriver dagens etikett, den som gäller. Bäst är om du köper min bok Till Vardags och Fest, där finner du allt.

Klicka här för att läsa mina artiklar om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – lesbier kan inte alltid bära klänning, förstår du inte det?

Fråga:
”Byxor kan ej bäras med kostymklädsel” har du skrivit.

Det här är problematiskt för vissa lesbiska kvinnor som inte alls passar i klänningar.
Skärpning!

Svar:
Tack för din synpunkt. Mina råd är inte mitt eget tyckande, det är såväl nationell som internationell praxis, traditioner sedan mycket lång tid. Det är förväntningar, oskrivna regler som våra svenska seder och bruk över generationer givit oss.

Ditt ”skärpning”  är alltså ett uttryck som därmed inte inte enbart kan riktas mot mig, utan du ber alla dessa traditioner och generationer av människor att skärpa sig. Det är givetvis mycket  möjligt att påverka, genom att förändra ett beteende kommer normen också att påverkas. Det är vanligt inom all etikett, men tar ofta minst 20-30 år.

Jag kan däremot inte hitta på egna regler därför personer med en specifik sexuell läggning inte kan bära en viss typ av kläder. Hur skulle det uppfattas om jag medvetet på grund av en åsikt gav felaktiga råd?

Det kommer med jämna mellanrum in frågor från personer som upplever svårigheter med att följa klädkoder, det må vara av allt från personlig stil till att man känner sig obekväm i viss klädsel. Det kan vara allt från färgen på kläderna, skor till slips eller som du skriver klänning.

Den som lär sig etikettsreglerna, kan också hantera dem med förnuft och inse att de inte är något som ska följas i varje detalj. Den kloka personen vet när man kan bryta mot dem och när det inte passar att avvika.

Mitt svar blir att kan du inte följa den klädkod som angivits, så får du prata med värdfolket och se hur formella de är, kanske är problemet därmed löst.

Annars avböjer du helt enkelt inbjudan. Man kan inte passa in i alla sammanhang och det är val vi alla gör i livet. Oavsett vem vi väljer att älska.

Läs mer om samkönade par på bjudning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bröllop – kan jag ha byxdress istället för klänning vid mörk kostym? Jag är över 80 år.

Fråga:
Inbjuden till mitt barnbarns bröllop med klädsel mörk kostym.

Jag är över 80 år, kan min klädsel vara byxdress i thaisiden. enfärgad byxa i guldbrunt och kavaj i blommigt mönster i samma färger. 3/4 ärm.

Svar:
Nej, du kan inte komma i byxor då mörk kostymklädsel är angivet. Det ska vara klänning eller kjol i längd under ditt knä.

Läs mer i min artikel hur mörk kostymklänning är utformad >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – kan jag ha jeans och skjorta utan slips?

Fråga:
Slips är väl ingen tvång på begravning? De är en i familjen och vet att slipsen ska vara vit men har ingen vit.

Svart blazer med vit skjorta går väl bra? Med blåa jeans, eller ska dom vara svarta?

Svar:
Tvång är det inte, men slips en tradition som de flesta följer. Men ingen kan tvinga dig, vill du utmärka dig så avstår du från slipsen, men till vilken nytta?

Svart blazer med vit skjorta fungerar, men jeans är fritidsklädsel, så lämna både de blå och svarta hemma. Ta på dig ett par snyggare byxor i bättre kvalité.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Kläder – vad är stor högtidsdräkt, även i uniform, för kvinnan?

Fråga:
Innebär det att man måste ha hellång klänning då det står ”stor högtidsdräkt” på inbjudan, eller kan man ha vadlång klänning?

Svar:
Begreppet stor högtidssdräkt är en felaktig klädselkod. Man bär antingen högtidsdräkt eller stor mässdräkt, som är en uniform.

Kvinnans klädsel till frack eller högtidsdräkt är alltid hellång klänning eller lång kjol med separat top.

Är det uniform i armén, marinen eller flygvapnet innebär det en mörkblå långkjol, vit blus med snibbkrage och svart rosett.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder för både privat och uniform >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn