Klädkod – vad tar vi vid besök på operan på Värmdö?

Fråga:
Jag och min sambo ska se Xerxes på Artipelag i Stocholm. Har aldrig varit på opera tidigare.

Jag hörde att det va klädkod smoking/långklänning som gäller, stämmer det? I så fall, är det ”färgfattig” klänning o fluga som gäller?

Svar:
Nej, det lär ni inte behöva. En klädsel något finare än vardag brukar passa bäst, exempelvis en snygg knälång kjol/långbyxor med en sidenblus och jacka eller någon kvällsbetonad överdel. Motsvarande klädsel som kavaj med byxa i samma eller udda färg och skjorta bör räcka för honom.

Operan i Stockholm står det ””På Kungliga Operan är det helt valfri klädsel. Vid premiärer är det vanligt att man klär sig lite elegantare. Klä dig så att du känner dig bekväm!”

Egentligen borde det stå ”På Kungliga Operan är det Kavaj vid vanliga föreställningar. Vid premiär klär du dig i Smoking. Vilket gör att du känner dig bekväm!”

Så är det inte premiär, då fungerar vanlig klädsel enligt Kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – kan jag bära lackskor till stor mässuniform?

Fråga:
Jag skall på en stor bjudning och då jag är officer så tänker jag bära min stora mässuniform, är i marinen.

Det är länge sedan jag bar min mässuniform och jag har helt enkelt glömt bort om jag skall ha lackskor eller finsko till uniformen.

Jag tänker att till frack så har man lackskor och då är det väl samma för stor mässuniform? Är osäker och vill inte fråga kollegorna.’

Det är väl mer stilfullt med en sko som är lite rund eller kantig i spetsen. Vilka knappar är passande till frackskjortan och till den vita västen.

Svar:
Till marinens stora mässdräkt får svarta lackskor brukas. Detta enligt Instruktion för Försvarsmakten, Uniformsbestämmelser. Vanligtvis brukar lackskon användas till fest och dans, annars en svart, låg snörsko.

Utformningen av skon är mer en modesak, men den klassiskt rundade är den mest vanliga skon.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om klädkoder inklusive uniformer >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscodes – vad innebär tenu de cocktail?

Fråga:
Tenu de cocktail som dresscode,  betyder väl cocktailklänning och kostym eller smoking?

Svar:
Även franskan har sina klädkoder och detta är en konstruerad sådan som inte finns.  Men är de fransmän? Ordet tenue är felstavat i din fråga, du skriver tenu.

Tenue de ville är mörk kostym, i det här fallet syftar de uppenbart på ett cocktailparty.

Eftersom det är värdarna som hittat på  denna ”egna” och hopplösa klädkod är det endast de som exakt vet, men låt oss resonera. Cocktailklädsel för henne är en liten cocktailklänning och för honom en relativt mörk kostym, om det på franska inte anges  Cravate noire (Smoking). I detta sammanhang bör det alltså inte vara Smoking.

Jag säger att de avser cocktailklänning och mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Förlovning – vad gäller vid denna högtid, presenter och klädsel?

Fråga:
Vad gäller vid en förlovningsfest gällande gåvor och klädsel?

Svar:
Förlovning var förr ett löfte om äktenskap, idag är det ofta mest ett tecken på att ett par hör ihop och är inte lika formellt eller betydelsefull ur den synvinkeln.

Det är paret som avgör om det ska vara fest och klädkod. Det är ofta en informell eller privat ceremoni, en del förlovar sig till och med i smyckesbutiken.

Om det blir en förlovningsmiddag är det en middag som paret ger denna enligt äldre tradition. Men en förlovningsmiddag är inget som krävs idag. Den ska inte vara lika fin som bröllopsmiddagen, men det ska vara festligt.

Middagen hölls förr samma dag som förlovningen skedde, eller så fort det passade efter den.

Ingen har rätt att förvänta sig en gåva och är det förlovning inför ett äktenskap kommer presenterna till bröllopet. Men vill du uppvakta de nyförlovade, så går det givetvis bra.

Klicka här för att läsa min artikel om förlovning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – måste jag sprätta bort märket på kostymärmen?

Fråga:
När man köper kläder, exempelvis en kavaj eller liknande så sitter det ju ett litet märke på ärmen, frågan är,  ska man sprätta bort den eller ska den sitta kvar?

Svar:
Se till att märket sprättas bort – det är ett märke endast avsett för butiken.

Det är ett varumärke och kan närmast tolkas som att den där mannen med märket kvar, har inte särskilt bra koll på kostymer.

Klicka här för att läsa mina artiklar om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klodsel – väst samt skor till smoking?

Fråga:
Jag har nyligen införskaffat en smoking med spetsiga slag och tänkte nu försöka finna en svart väst.

Jag vill gärna följa formalia så långt som möjligt och hörde att man förr hade något rundade västar till smoking, till skillnad från t.ex frackvästar som är väldigt rakt skurna, men att dessa i praktiken inte går att få tag på idag.

Jag undrar vad jag bör leta efter i en väst och vad som är mest formellt?

Jag har även förstått att såväl svarta snörskor som lackskor är acceptabelt till en smoking, men undrar likaså här vad som är ”mest” korrekt?

Slutligen skulle jag bara vilja säga att jag verkligen uppskattar dina tips kring vad som gäller för olika dresscodes, de har varit till stor hjälp för mig som ung, oerfaren student!

Svar:
Tack för ditt beröm, hoppas du besöker min sida ofta och läser artiklarna.

Den rundade västen behöver du inte tänka på, men den traditionelle västen har antingen u- eller v-ringning som du skriver. Båda är lika korrekta. Men västen, som är av siden och gärna med brokad kan vara i färg som silver eller liknande. Yviga färger och blommiga mönster är inte stilenligt.

De svarta korrekta skorna får gärna vara i lack, men tunna snygga snörskor är lika korrekt. Loafers har däremot en lägre nivå än snörskorna.

Klicka här för att läsa mer om Smoking i min artikel >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – det står klädkod kostym, vad innebär det för mig som kvinna?

Fråga:
Klädkoden till min yngre brors bröllop är kostym och fluga/höstinspirerad långklänning.

Kan jag ha en svart klänning med färgstarka accessoarer?

Svar:
Eftersom klädkoden kostym egentligen inte finns, men vanligtvis associerar den till klädkoden kavaj är du ganska fri i din utformning.

Svaret är ja, det fungerar. Läs gärna mer om klädkoden i bifogad länk till mina artiklar i vett och etikett.

Klicka här för att läsa mer om kavajklädsel för henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – vad tar jag på mig till föreläsning med efterföljande dammiddag?

Fråga:
Jag undrar hur man ska klä sig när en inbjudan kommit till dammiddag (med föreläsning och moderator).

Svar:
Det är en svår fråga att besvara om ingen klädkod angivits. Men en finare vardagsklädsel brukar fungera utmärkt i sammanhang som dess, tex. en dräkt i finare kvalité.

Klicka här för att läsa mina tips om klädsel vid finare vardag >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – vad betyder ”fluga” som klädkod?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en 50-årsfest, som klädsel står det bara fluga vad innebär detta?

Svar:
En i raden av osedvanliga tramsiga och otydliga inbjudningar är vad du har råkat ut för.

Du skulle i princip kunna gå dit naken, endast iförd fluga. Men det kanske är mindre lämpligt.

Jag har alltså inget svar, då den ”uppfinningsrike” inbjudaren är den ende som vet svaret. Det kan betyda att alla ska ha fluga, både damer och herrar. Vad vet jag, det enda jag vet är att jag skulle lyft luren och bett personen förklara vad som avses. Det är inte oartigt.

det är däremot oartigt mot gästen att hitta på på detta vis, för det enda som händer är att man gör sina gäster osäkra. En ohyfsad inbjudan således!

Klicka här för att läsa min artikel om obegripliga klädkoder >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn