Bröllop – måste en 14-åring bära slips till kostymen?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop i Norge och klädsel är mörk kostym.

Vår ena son kommer då att vara 14/15 år. Måste han ha slips?  Han kommer att ha skjorta och kostym, eller kan han få slippa slipsen?

Svar:
Han är i en ålder då det är ett klart gränsfall om han behöver eller inte, men jag skulle låta en 14-åring slippa slipsen.

Klicka här för att läsa om barn och bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Kläder – varför bär män keps i alla situationer och varför har vi keps överhuvudtaget?

Fråga:
Varifrån har modet att ha keps och skärmmössa på sig över allt?

När man fikar ,på matställen med mera. Ofta kan det vara smutsiga mössor vilket inte enligt mig är hygieniskt.

Svar:
På latin är benämningen för hätta ”cappa” . På engelska har det blivit benämningen för en huvudbonad, inte enbart keps – ”cap” och på svenskan har vi tagit det ordet i pluralis -”Caps” eller ”keps”.

För att förklara dess existens måste vi backa tiden till en tid då man inte kunde tvätta håret var dag eller när det behövdes. Behovet av en huvudbonad uppkom alltså ur ett praktiskt behov. Så sent på 1960-talet var hatten ett klädesplagg som aldrig ifrågasattes.

Men bilar och transporter förenklade, vårt behov av att skydda huvudet minskade och därmed användandet av hatt. Därmed försvann behovet av hatt ur de internationella stilföreskrifterna, tills den återupptäcks eller tas upp på nytt. Kepsen tog sig in ibland de klassiska sportkläderna, syftet var framför allt att skydda mot solen, förhindra att vi blev bländade och se bättre. Den speciella baseballkepsen hade en längre skärm och skyddade bättre.

Men alla kepsar och hattar, mössor med mera har sin tid i modet och plockas ständigt upp på nytt. Modet växlar, precis som med allt annat och därmed också den trendmedvetne som bär sin keps som fastvuxen på huvudet. En del bär den så mycket att den anses vara en del av personligheten, i andra sammanhang, som hip-hoppare, är den en markering av grupptillhörighet med mera.

I samband med modetrender har också acceptansen för att bryta mot traditionella etikettsregler ökat. Det var förr omöjligt att bära huvudbonad inomhus, har nu alltmer blivit en norm. Trots att en majoritet av vuxna inte gillar vanan har den tillåtits och nu är den till och med tillåten i skolan.

Internationellt finns inte heller dessa svenska regler och då blir det tyvärr så att några har inte ens vett att ta på sig rena kläder, eller en ren keps.

Klicka här för att läsa mer om etikett med hatt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscode – collar shirt vid besök på engelsk restaurang?

Fråga:
Jag ska till en restaurang i London där man skriver ”When visiting restaurant XXX after 5:00 p.m. each day, jackets are required for gentlemen in the Main Dining Room and the Bar. ¨

Ties and collared shirts are preferred. Appropriate clothing and footwear are always required in all areas at all times.”

Vad betyder jackets – är det kavaj med udda byxa eller hel kostym? Vad betyder collared shirts?

Svar:
De vill helt enkelt att du efter kl. 17 bär kavaj, skjorta (med krage eller collar) och slips.  ´Du kan bära vad du vill i stort sett, bara det är en kavaj med skjorta och slips.

Klicka här för utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – vilken klodsel ska vi ange till min systers begravning?

Fråga:
Min syster avled nyligen. Vilken klädsel är lämplig för mig och min hustru?

I början av augusti var vi på en god väns begravning där man hade ”outtalad sommarklädsel”. Dvs de anhöriga hade mörk klädsel men ingen slips.
Vad skulle vara lämpligt/olämpligt för oss nu i september?

Svar:
Om din syster hade en make eller barn ska ni samråda med dem som närmast anhöriga, det är de som ska avgöra klädvalet. Hade din syster uttryck något särkilt önskemål, eller vill ni ha valfri klädsel?

Jag ser annars endast två alternativ, ett sådant som ”outtalad sommarklädsel” är luddigt och inte något som alla gäster vill ha. Men genom att utesluta klädangivelse, blir det per automatik mörk traditionell sådan.

Skriver ni valfri klädsel (inte ljus klädsel), kan gästerna själva välja ljus eller mörk och därmed trivas bäst. Det är ni som avgör vad som känns bäst för er.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädsel – kan jag som kvinna vara barbent vid klädkod kavaj?

Fråga:
Kan man vara barbent på en 70-års fest med 700 st gäster idag? Klädkod Kavaj.

Svar:
Du undrar med andra ord om du kan gå utan strumpor? Svaret är ja, det är en fråga om stil och klänningens längd eller utformning.

En ankellång klänning visar ingenting, en knälång fungerar också utan strumpor även om det anses mer stilfullt med.

Klicka här för att läsa mer om klädkod kavaj för henne >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkod – vad ska jag som kvinna bära vid angiven kavaj?

Fråga:
Ska på en tillställning med klädkod kavaj. Vad ska jag som kvinna i sällskapet ha på mig?

Är det klänning som gäller och i så fall vilken längd? Bör den gå till knät i så fall?

Svar:
Webbsidan kopplad till den här bloggen har 250 olika artiklar med vett och etikett, en av dem beskriver exakt din fråga. Så klicka på länken härefter får du svaret.

Kortfattat, är klädseln formell ska du bära mörk kostymklänning, annars lite enklare klädsel som bomullsklänning eller byxa med top.

Klicka här för att läsa om klädkod kavaj för henne >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – kan jag ha byxa på bal där det är Smoking?

Fråga:
Ska på bal där det ska vara smoking. Jag har köpt en svart byxdress som är jätte snygg i crepe tyg.

Nu ska kronprinsessan komma och då sägs det att man måste hedra henne och bära lång klänning.

Vad säger du?

Svar:
En byxa i fint tyg med utpräglad modell för fest är utmärkt till Smoking. Sannolikt kommer du inte se särskilt många kvinnor i detta, de kommer bära en ankellång klänning, med lägre finhetsgrad än en bal-, frackklänning.

En smokingklänning blir finare just genom sin längd och den kan vara ärmförsedd och med diskret urringning.

Så mitt svar blir, du kommer sannolikt vara ganska ensam om din byxdress även om den formellt är korrekt.

Klicka här för att läsa mer om Smokingklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag bära skinnstövlar då klädkoden är ”festfin”?

Fråga:
Ska nu på en fest/gala där klädkoden är ”festfin”.

Kan man då ha klänning, strumpbyxor och skinnstövlar? Det är skorna som är mitt problem.

Har ett par finare ballerina skor men tyckte att det kändes lite tantigt. Har sett kort från tidigare år där det har både haft stövlar och finare ballerina.

Svar:
Eftersom begreppet festfin inte finns som klädkod utan endast är påhittat av inbjudaren kan du bära vad du önskar. Det är således upp till dig att avgöra vad som är fint till fest.

Som du förstår tycker jag sådana här påhitt som festfin, sommarfin, partydress och allt vad man kommer på, är dumheter. Det enda man gör är att försvåra för gästen, som inte har en aning om vad som gäller.

Tyvärr har jag alltså inget svar, tycker du stövlarna passar för fest och ser festfina ut tar du dem. Men normalt är de ett ytterplagg och byts mot mer eleganta skor.

Klicka här för att läsa om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – kan jag bära hängslen till Smoking?

Fråga:
Kan man / skall man använda hängslen och gördel samtidigt eller var för sig, antingen eller ?

Svar:
Man kan använda hängslen om man vill, skälet är att byxorna ofta sitter snyggare.

Dessa har ingen koppling alls till gördeln på din Smoking, men du kan knappast bära livrem tillsammans med den (om din byxa ens har söljor för denna).
Det är således valfritt.

Klicka här för att läsa mer om Smoking >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn