Annons:

Bröllop – behöver alla bära frack om brudgummen bär det?

Fråga:
Vår son gifter sig i april nästa år.

Bruden önskar att han bär frack samt även brudgummens far, bror och hennes bror,

Men att övriga (manliga) bröllopsgäster har mörk kostym. Är detta etikettsbrott?

Räcker det med att endast brudgum och best man bär frack som nämns i er etikettbok?

Svar:
Det går alldeles utmärkt att bjuda in med mörk kostym om brudgummen bär detta. Men bestman och övriga ska då bära mörk kostym.

Framför allt av det skälet att brudgummens far kommer vara finare klädd än övriga gäster och till och bättre klädd  än brudens far, som dessutom är värd.

Så jag avråder från detta.

Klicka här för att läsa mer om klädsel på bröllop >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Medaljer och ordnar – hur många släpspännen kan man bära till uniform?

Fråga:
Hur många släpspännen kan man bära till uniform?

Svar:
Det finns ingen gräns. Normalt monteras de tre i bredd och i förekommande fall i flera rader.

Enda begränsningen är att det ska vara av Försvarsmakten godkända ordnar eller medaljer.

Deras inbördes ordning, det vill säga i vilken ordning de monteras, regleras i särskilda bestämmelser.

Klicka här för att läsa mer om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Begravning – kan jag ha diskret randig kostym vid pappas begravning?

Fråga:
Jag behöver köpa en ny kostym inför min pappas begravning.

Jag har hittat en mörkgrå, men det finns ett svagt mönster i denna kostym och jag undrar om den är för informell eller om den ligger i tiden.

Jag vill gärna kunna använda den till flera tillfällen men är ingen direkt kostymbärare. Min pappa däremot, var noga med kostymen.

Svar:
Först och främst är det du själv som nära anhörig som avgör klädseln och nivån på din pappas begravning.

Så länge som kostymen är diskret och mörk går det bra.

Klicka här för att läsa om klädsel på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – vad är skillnaden mellan en smokingklänning och en frackklänning?

Fråga:
Vi är bjudna på ett bröllop med klädkod smoking, vigseln börjar kl.17.00.

Vad jag har förstått kan man både ha lång och kortklänning, stämmer det? Och vad är vanligast?

Sen undrar jag om man har långklänning vad skiljer en långklänning som man har till frack från smoking? Kan man ha ett mönstrat tyg?

Svar:
Du kan bära antingen lång eller kort klänning, det är helt korrekt. Som kort räknas då en klänning nedanför ditt knä. Gränsen är hårfin, men man brukar säga att en mycket formell tillställning, men fler än 20-30 gäster, innebär att lång kan bäras.

Till Smokingklädsel bär du ankellång aftonklänning, som inte är lika vid och storkjolad som frackklänningen. Den senare är hellång. Det finns fler detaljer som skiljer dem åt, men gå i stället in och läs om de båda i mina artiklar, så får du mer utförligt svar.

Klicka här för att läsa om Smokingklänning eller här för Frackklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Student – kan jag bära en morning coat på studentbalen?

Fråga:
Tänkte undra om det passar att ha en morning coat vid en studentbal eller det passar sig inte? Tycker det känns så vanligt att ha smoking eller frack så skulle vilja testa något annat.

Svar:
Du var minsann ute i god tid med din fråga, att planera för juni nästa år redan i september var framförhållning. Eller tar du studenten till jul kanske?

Om balen är på förmiddagen kan du ta en jackett eller morning coat som du skriver. Jag betvivlar att ni har förmiddagsbal och jacketten är just förmiddagens frack eller högtidsdräkt.

Jag skulle nog rekommendera en frockcoat, med plastrong istället.

Klicka här för att läsa mer om en frockcoat >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädkoder – formal dress som dresscode på svenskt bröllop, vad är det?

Fråga:
Vi har blivit inbjudna till ett svenskt bröllop kl 14.30 med efterföljande middag och dans kl 17 där inbjudan är på engelska och dress coden föreskriver ”Formal dress”.

Vad ska vi ha på och på bröllopet och den efterföljande middagen?

Svar:
Det kan man undra – för om värdparet hade läst på lite skulle de noterat att formal dress är en gemensam benämning på klädkoderna Frack och Smoking.

I en inbjudan anges ”White tie” eller ”Black tie” för de två klädkoderna. (Smoking kan även anges som Dinner jacket eller Evening dress.)

Internationellt är fracken på väg att tappa mark, det är smokingen som alltmer gäller som högsta klädkod. Så även inom EU – där man aktivt försöker få smokingen som finast.

Hade det varit i Danmark, så vore svaret Smoking, men i Sverige har vi en gammal tradition att Smokingen anses lite för ”lättsam” för ett bröllop, vi föredrar fracken.

Jag gissar att de tänkt sig Smoking och det både i kyrkan och på festen. Detta pga. att det flest herrar de facto inte äger en frack och Smokingens alltmer högre värde. Men lyft luren och ringt värdparet och fråga vilket de avser – det är helt korrekt att göra så vid oklarheter.

Klicka här för att läsa mer om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Bröllop – kan jag bära en blomma i knapphålet vid bröllop?

Fråga:
Jag och min man ska på bröllop och jag funderar på att ha en blomma i håret.

Jag tycker att det skulle vara kul om min man hade en knapphålsblomma som är likadan som den jag har i håret. Nu undrar jag, kan han ha det trots att han varken är brudgum,  bestman eller ens släkt med brudparet?

Svar:
Din fråga är intressant, så jag funderade en del och kollade upp med andrar. Svaret är att han ska inte bära en blomma i knapphålet, det gör endast brudgum och bestman vid bröllop.

Klicka här för att läsa om klädsel vid bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – kläder ”Ja tack….”, vad betyder det?

Fråga:
Jag är bjuden på ett eftermiddagsbröllop där den enda klädkoden på inbjudan är ”Klädsel: Ja tack!”. Vad är det lämpligast för klädsel som kan tros gälla?

Vill inte komma för upp- eller nedklädd.

Svar:
Klädkoder har ett enda syfte – att underlätta för gästerna i deras val av kläder.

Att skriva något som kläder Ja tack visar endast att de är ganska okunniga om detta.

Men det är endast värdparet för bröllopet som kan svara på din fråga. Så ring dem och fråga vad de avser, det är helt korrekt etikett.

Att komma overdressed är nog ingen fara, det är ju bröllop så vad gör det, det kommer finnas flera festklädda personer där.

Jag hade definitivt valt klädkoden mörk kostym. Klickar du på länken ser vad den innebär.

Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädsel – kan man bära en kjol som är över knät vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Kan jag som tjej ha en klänning som är något kortare än till knäna? Färgen är enfärgad( vinatge cream ). På inbjudan står det Kavaj.

Svar:
Färgen fungerar, men följer man strikt klädkoderna bör längden var under eller strax under ditt knä. Är det ett bröllop eller formell middag, bör också klänningen vara mer formell.

Men uppriktigt sagt, är den vacker men något kortare kommer ingen reagera. Den fungerar säkert bra.

Klicka här för att läsa om Kavajklädsel för henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn