Klädsel – hur ska man vara klädd på hästkapplöpningar?

Fråga:
Hur bör man vara klodd vid besök på hästkapplöpning i Sverige?

Svar:
Hade vi befunnit oss i England hade jag svarat smart-casual vid hästpolo, hästkapplöpningar en kostym. Om det är ännu finare, som vid Royal Ascot gäller Grey Morning Suit ( grå jackett), med hatt därtill. Generellt förväntas gästerna vara välklädda i England.  Virginia Gold Cup Races i Washington innebär uppklädda herrar och damer i färgglada hattar och eleganta kostymer.

Jag är ingen expert på hästkapplöpning i Sverige, men generellt kan sägas att klädstilen varierar stort. Från jeans och tröja till kostymer i loungerna, vi har uppenbart inte den traditionen som engelsmännen. Men kläd dig efter väder, det är nog egentligen den regel vi har, det är fritt som publik.

Är du inbjuden som gäst, av t.ex. ett företag, fråga dem hur de brukar klä sig. Det vore ju trist att anlända i vardagskläder om övriga är affärsmässigt klädda.  Ska ni arrangera för kunder, hör er för med bokningen på banan och skriv sedan ut klädkod på inbjudan. Är det enklare klädsel, skriv vardagsklädsel.

Klicka här för att läsa utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscode – jacket, long-sleeved shirt and tie, vad innebär det?

Fråga:
Jag har fått en inbjudan till en stor kongressmiddag i Singapore med klädkoden: Formal (Jacket, long-sleeved shirt and tie or National Dress) för herrarna.

Vad bör damerna ha för kläder ? Duger en svart festkostym, urringad topp, högklackade skor och smycken därtill ?

Svar:
Med Jacket, så avser de troligen Mörk kostym för herrarna. De lägger till långärmad skjorta och slips, vilket innebär Mörk kostym. Jacket är annars Jackett, men skrivs Formal Day Dress/ Smart Day så är det även mörk kostym.

Ordet Formal har de sannolikt tagit från detta begrepp.

Mörk kostym för mannen är alltså mitt svar. Motsvarande för damen är en lång klänning, alternativt en festlig byxdress då det är en formell tillställning. Din urringade topp, högklackade skor och dina smycken fungerar utmärkt.

Nationaldräkt eller folkdräkt kan alltid bäras, den klarar alla klädkoder. Även i detta sammanhang.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn


Klädkoder – kan jag ha vit fluga till Smoking?

Fråga:
Ska på fest och smoking är ett måste. Jag har lyckats vaska fram en sådan ur gamla gömmor, men kom nu på att det här med gördel är något man ser då och då i samband med smokingar.

Är gördel ett måste för någon sådan har jag inte. Fann också en vit fluga till smokingen, men ser i din blogg att det är uteslutet till smoking? Eller har jag sett fel?

Skor till smoking, är det bara blanka som gäller? Stort tack för att du reder ut begreppen i denna djungel, ovärderligt.

Svar:
Tack för ditt beröm!
Midjeband eller cummerband som det korrekt heter bärs till en smoking med schalkrage (kragen är en jämn lång krage som hänger ihop med kavajens slag).

Till en smoking med spetsig krage ( som på en kavaj), den är dessutom ”finast”, bär du en väst.

Vit fluga – helt uteslutet! Gå och köp dig en svart, ingen annan färg än svart gäller. Den vita flugan är till frack.

Skorna – bör vara lackskor, men ett par blankputsade, tunna snörskor med låg klack duger gott.

Klicka här för att läsa mer om Smoking >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn


Annons:

Klädsel – kan jag som mamma till bruden bära en vit klänning?

fråga:
Kan jag, som mamma till brudgummen bora en vit klänning ?

Vigseln är en överraskning och sker ute i det fria.

Svar:
Det är en tradition att endast bruden bär helvit klänning. Delvis beroende på att du som gäst inte bör överglänsa brudens klädsel, vitt syns ju väldigt bra.

Däremot kan du välja en vit klänning/kjol om du kompletterar den med andra färger, som en kavaj eller annat. Bäst är att välja en annan färg.

Klicka här för att läsa om klädsel för bröllopsgäster >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – klädsel med 1920-tals tema?

Fråga:
Jag skall som gäst på ett bröllop med 1920 tals tema. Är det okey att vara klädd med smoking, fluga, vit frackskjorta och lackskor, eller kan det bli helt fel?

Svar:
Ska du vara helt korrekt är det frack som gällde på bröllop 1920. Men jag kan inte tänka mig annat än att en Smoking fungerar, hur många vet dessa små detaljer?
Så ta du en Smoking.

Klicka här för att läsa mer om Smoking >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – vad betyder ”sommarklädsel” på bröllop?

Fråga;
Jag undrar vad kvinnan respektive mannen ska ha på sig när det står sommarklädsel på inbjudan?

Svar:
Återigen har ett värdpar ”hittat på” en egen klädkod. Dumt och ger enbart er som gäster bekymmer.

Just nu sitter jag i shorts, det är väl sommarklädsel? Baddräkt, sommarklänning eller annat. Det är en tolkning som bara brudparet vet.

Nu går ingen vettig människa i dessa kläder på bröllop, men ni får välja själva vad ni anser vara somrigt.

Ljus klänning i finare tyg och en ljus kostym kanske passar. Jag vet lika lite som ni vad brudparet tänkt. Ni kan ringa dem och fråga, det anses korrekt när inbjudan är oklar.

Så jag beklagar, det finns inget svar.

Klicka här för att läsa mer om omöjliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Brollop – jag vill inte som brudgum ”sticka ut” för mycket?

Fråga:
Jag ska gifta mig i höst och har en del funderingar på vad jag ska bära för klädsel.

Jag vill inte sätta på mig en frack eller något som sticker ut för mycket.
Dock så vill jag att det ska synas vem det är som gifter sig.

Jag funderar på en svart kostym med en vit cutaway skjorta och en svart slips eller plastrong. Jag tror också att jag vill ha en väst till.

Vad tror du ? Några tips annars ?

Svar;
Att du gifter dig i en elegant klädsel betyder inte att du ”sticker ut”, men mitt tips är att du ska känna dig bekväm i situationen.

Dit val, en mörk kostym, är sannolikt den mest vanliga klädseln för brudgummar.

Val av kostym och skjorta låter utmärkt, väst likaså. Men strunta i plastrongen, den hör till annan klädsel.

Svart slips blir enligt mitt förmenande mer begravningsklädsel. Välj hellre en elegant, men diskret slips i t.ex. silver eller liknande.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkod – färg på byxa och kavaj vid bröllop?

Fråga:
Mellan til ljusgrå kavaj är köpt och undrar vilken byxfärg passar bäst till.

Finnes ett par blågrå byxor, men vi tycker det ser fel ut. Ljusblå väldigt ljus skjorta finns och mörkgrå slips. Detta är till ett bröllop där det ska vara kavaj.

Svar:
Bröllop anses vara så formellt att klädkoden Kavaj är enligt den traditionella tolkningen detsamma som mörk kostym.

Du kan således inte bära vare sig ljusa byxor, ljus kavaj eller färgad skjorta. Det ska vara mörk kostym, med vit skjorta.

Klicka här för att läsa mer om klädkoden mörk kostym >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädsel – kan jag bära hatt på bröllop?

Fråga:
Jag har en fråga huruvida man kan ha hatt på förmiddagsbröllop resp eftermiddagsbröllop. Jag har ögnat igenom era hemsidor men inte fått grepp om vilket som gäller. Min fråga gäller både för dam och herre. Tack på förhand för svar.

Svar:
Som man kan du alltid bära hatt, den tar du av inomhus. Damen kan bära hatt till mörk kostym- eller kavajklädsel.

Klicka här för att läsa om vett och etikett vid hatt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn