Bröllop – tre dagars firande med smokingklänning på bröllopet. Vad ska jag bära?

fråga:
Tre dagars bröllop. Dag ett är det middag med klädkod mörk kostym, men dag 2 som är själva bröllopet står det klädkod smoking.

Du skriver att om det står smoking på ett bröllop så gäller frackklänning, stämmer det alltid? Eller är det ok med en smokingklänning?

Svar:
Om det står Smoking på inbjudan innebär det aftonklänning, har jag skrivit frackklänning någonstans har jag definitivt skrivit fel.

Jag kan tyvärr inte själv finna det felet, så minns du var du såg det ska jag ändra den texten. Men jag gissar att du tolkat ordet aftonklänning fel.

Du ska alltså bära en smokingklänning, eller samma klänning med annat namn – aftonklänning.

Klicka här för att läsa mer om afton- eller smokingklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Brollop – mörk kostymvost till vit skjorta, men ingen kavaj?

Fråga:
Jag är en av 3 marskalkar. Brudgummen har sagt att vi 3 marskalkar skall bära samma klädsel och beordrat mörk kostym/svart kostym, vit skjorta samt mossfärgade/skogsgröna
slipsar.

Kan jag bära en svart/mörk kritstrecksrandig kostym istället för kolsvart? Anledningen till frågan är att jag har endast  en (1) mörk kostym i dagsläget.

Brudgummen gav förslag om att bära svarta kostymbyxor, vit skjorta samt gröna slipsen och kanske väst. Jag kan inte mycket om dresscode när det gäller finkläder men att inte bära kavaj eller väst känns spontant
som en stilmiss?

Svar:
Beordrat? Märkligt agerande av en brudgum, möjligen kan han ha en önskan och då bör han inköpa och betala slipsarna.

Vad det gäller den mörka kostymen är en mörkt blå finast och jag tror att en kritstreck (som i och för sig är korrekt) kanske avviker från övriga. Mitt råd är att du investerar i en ny mörk kostym, de är inte särskilt dyra idag.

Om brudgummen föreslår vit skjorta, slips och väst så hoppas jag att han avser en kavaj därtill. Att inte bära kavaj är helt fel, det har du rätt i. Oavsett är västen inget krav till en mörk kostym, den klarar du dig utan.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Borgerlig begravning – vad innebär ljus klädsel?

Fråga:
Jag ska på en borgerlig begravning (ej släkting) där klädseln är ljus och jag har bara olika varianter av svarta kostymer.

Vad ska jag ha på mig? Funkar beigea chinos, svart kavaj med vit skjorta och en slips, eller är det helt fel?

Svar:
Här ser vi problemet med klädangivelsen ”ljus klädsel”. Jag är personligen förespråkare för begreppet ”valfri klädsel” i annonsen vid dödsfall och begravning. D hade ditt problem aldrig uppstått.

Men nu är det som det är och har du ett par snygga chinos så tycker jag att du hittat en bra kombination för detta tillfälle.

Klicka här för att läsa mer om borgerlig begravning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – krävs klädkod om jag enbart besöker kyrkan?

Fråga:
Om jag är bjuden på bröllop och inte har möjlighet att gå på festen utan bara i kyrkan,måste jag ha mörk kostym då vilket klädkoden är?

Svar:
Alla är välkomna till Svenska kyrkan, oavsett gäst på bröllop eller inte. Det betyder att en besökare kan komma klädd precis som personen önskar och utan att följa en klädkod.

Så svaret är att det krävs inte mörk kostym för att besöka kyrkan, men om du inte vill vara avvikande från övriga gäster så bär du en sådan ändå.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >> 

 

Begravning – hur klär jag mig vid valfri klädsel?

Fråga:
Vilka färger är acceptabla vid begravning för både man och kvinna (ej släkting) där det anges valfri klädsel?

Är det acceptabelt med bara armar och ben när det är sommar eller krävs långärmade plagg samt strumpor?

Vad rekommenderas att säga till nära anhöriga för att inte såra vid samtal utanför begravningen? Tacksam för råd gällande dessa frågor.

Svar:
Är det valfritt, så är det precis det som gäller. Men det kan rekommenderas att du klär dig diskret, både som kvinna och man. Det innebär att du undviker starka färger, utmanande klädsel, superkorta kjolar etc.

Strumpor är inget krav, men på en man ser det mer välklätt ut med ett par strumpor i skorna. För kvinnan mer fritt. Kort eller lång ärm är också en fråga om smak, men har du en ljus skjorta med kort ärm till en kavaj utan slips är det helt ok.

Vad du säger för att inte såra? Ja, det finns väl ingen anledning att uttrycka oförskämdheter, det skulle vara det du ska undvika. Men all annan mänsklig värme är välkommen, vilket kan innebära allt från tröstande ord till enbart en kram. Tänk på hur du själv skulle vilje bli bemött.

Klicka här för att läsa om att vara gäst på begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädsel – vad menas med att kritstreck är lägsta nivån?

Fråga:
Vid mörk kostym, vad menas när du säger att kritstreck är lägsta nivån?

Hur går skalan du använder dig av?

Jag förstår helt enkelt inte. Ska man aldrig använda en kritstrecksrandig kostym?

Svar:
Låt mig göra det enkelt. Om du tar en mörk kostym kan du bära mörkt blå, mörkt grå, svart eller kritstreck.

Finast är den blå, sedan den grå och så en svart därefter. Bär du kritstreck vid mörk kostym är då alltså korrekt klädd, men den kunnige ser att du inte har så många kostymer att välja på.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – vad betyder ”sommarkavaj”?

Fråga:
Vär bjudna på kyrkbröllop i sommar med efterföljande gardenparty på sommarstället. Klädsel är sommarkavaj.

Vilken typ av klänning rekommenderas till kvinnan och hur bör mannen klä sig?

Jag undrar dessutom vilken typ av material som rekommenderas på klänningen?

Svar:
Tyvärr finns inget svar på frågan, då  klädkoden är påhittad. Det är som alltid ett problem när värdfolket är påhittiga och i sin iver lyckas krångla till det istället för att förenkla. Det finns två saker att göra, den första är att gissa och den andra är att ringa och fråga. Det är inte oartigt när inbjudan är otydlig.

Men eftersom det är bröllop och ordet kavaj finns med är det tydligt att det blir formellt och enbart att det finns en klädkod pekar på detta. Min gissning blir då i ljusa färger.

För din del en klänning i ljusa färger, finare material som siden, sammet eller liknande. Längd under ditt knä.

För hans del en kostym, men färgen får väl anses vara fri. Jag hade valt en ljusgrå.

Klicka här för att läsa mer under klädkod mörk kostym, både för honom och henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – kritstrecksrandig kostym, när?

Fråga:
Vill börja att tacka för en bra sida.

När passar det är bära en kritstrecksrandig kostym? Vid vilka tillställningar samt till vilka klädkoder?

Svar:
Den kritstrecksrandiga kostymen anses vara den fjärde nivån på mörk kostym. Finast är en mörkblå, därefter en mörkt grå, sedan svart och sist kritstrecksrandig.

De fungerar även med en färgad skjorta och blir därmed mer av den mindre formella formen av kavaj.

I affärssammanhang fungerar den alltid.

Klicka här för att läsa mer om mörk kostym >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bröllop – med Smoking, min man vägrar gördel?

Fråga:
Jag undrar om brudgummen kan bära smoking med fluga och hängslen? Min blivande man vägrar ha gördel.

Sen undrar jag om gästerna måste ha smoking när brudgumen har det? Vi hade tänkt mörk kostym som klädkod.

Svar:
Om u hade tittat i artiklarna om vett och etikett, se länken sist, hade du upptäckt att Smoking finns i två nivåer. Den högre nivån har väst och krage med spetsiga slag. Det är endast till schalkrage som gördel bärs.

Så be din blivande man skaffa en Smoking med spetsiga slag på kavaje, så behöver han ingen gördel.

Det går alldeles utmärkt att skriva mörk kostym på inbjudan, trots att brudgummen bär Smoking. Ett annat alternativ är att skriva båda klädkoderna, dvs. Smoking/Mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Annons:

Klädkoder – måste jag ha väst till frack?

Fråga:
Kan man bära frack utan väst och vilken färg ska man ha på flugan?

Svar:
Frack bärs alltid med väst, utan den ser en frackskjorta inte särskilt snygg ut och kavajen knäpper du aldrig. Så det fungerar inte så bra.

På engelska heter frack ”White Tie”, det namnet säger allt. Det är endast vit fluga som gäller.

Klicka här för att läsa mer om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn