Klädkoder – klänning av fel längd på bröllop?

Fråga:
Är bjuden på kavajbröllop. det är på eftermiddagen.

Har svårt att hitta klänning i knämodell men har en lång jag köpt. Vilket enligt vissa forum är rätt på em. Den är inte en bal eller glansig sådan, och urringningen sys igen och axlar täcks.

Är det fel att komma så?

Svar:
Låt mig konstatera att på många forum är det många som ”tror” sig veta, men få som har rätt.

Kavajbröllop, då utgår jag från klädkoden kavaj och det är den som styr ditt val av klänning. Kavaj på bröllop innebär mörk kostym och mörk kostymklänning.

Bröllop är formellt och sannolikt med många gäster, därmed kan klänningen bli ankellång och det gör inget om den är av uttalad festkaraktär. Svaret blir att dit väl känns utmärkt.

Läs mer om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Vett och etikett på jobbet – kavaj på avtackning?

Fråga:
Min man är bjuden på s.k. ”Veteranvärdighet” med middag på sitt företag, med anledning av att han arbetat där i 25 år.

Han skall tillsammans med de andra ”veteranerna” motta en present för sina 25 år. Det kommer flera hundra gäster. Klädkoden är Kavaj.

Kan han ha en mellangrå kostym med färgad skjorta, eller förväntas svart kostym?

Svar:
Det förväntas mörk kostym. Med detta avses mörkblå, mörkt mörkt grå eller svart kostym. Till detta vit skjorta (med krage utan ”knappar”, dvs cut away och slips.

Klicka här för att läsa mer om klädkoden Kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons:

Klädsel – mörk kostym och smoking. Kan man mixa?

Fråga:
Vi ska ha en 70-årsfest för vår pappa. Några tyckte att man på inbjudan kunde skriva: ”Klädsel: Mörk kostym eller Smoking”.

Kan man verkligen det ? Är det inte antingen eller?

Svar:
det är ett jättebra förslag! Då kan den som gillar Smoking bära det och den som inte har/inte vill, använda den mörka kostymen. För kvinnan blir det ganska snarlik klädsel, då de liknar varandra.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Klädkoder – mörk kostym med eller utan väst?

Fråga:
Jag ska på bal, min dam har en mörkbrun klonning och jag ska ha en svart kostym med vit skjorta. Min fråga är vilken färg min slips ska ha?

Ska jag försöka hitta en liknande färg eller ska jag ta en svart för enkelhetens skull? Sedan har jag en väst men vet inte riktigt om jag ska ha den, jag känner att det ser bättre och snyggare ut! Men vad har man egentligen?

Svar:
Välj den slips du tycker är snygg. Svart är modernt om den är smal, men annars är det fritt fram. Lika med västen, gillar du den, använd den. Helt ok!

Klicka här för att läsa mer om klädkod mörk kostym >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – kan jag ha gräddvit klänning med blå blommor?

Fråga:
Jag ska på bröllop snart där klädkoden först var angivet ”kostym” sedan ändrades detta till ”kavaj”.

Min fråga är om jag kan bära en axelbandslös klänning (kommer ha en kort svart kavaj, om detta är tillåtet, i kyrkan).

Färgen på klänningen är gräddvit med blått blommönster på, den slutar strax ovanför knäna på framsidan och är lite längre bak, till vaderna kanske. Av lite finare material. Är detta okej?

Svar:
Eftersom du väljer att bära en kavaj i kyrkan så fungerar den bra. Traditionen säger att kvinnor inte har bara axlar i en kyrka. Längden baktill kompenserar att den är kortare framtill.

Så den passar utmärkt!

Klicka här för att läsa mer om klädkod mörk kostymklänning (kavaj på bröllop) >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Artighet – ska en kommunpolitiker bära keps på möten?

Fråga:
Läste i en tidning att en politiker som hade keps på sig vid ett möte i kommunens nämnd, troligen hade denna keps som en del av sin personlighet och det var bäst att inte bråka om saken. En poannan politiker protesterade mot detta.

Samtidigt ansåg modeexperter att det var skogsmullar och andra avvikande som bar keps, detta var enligt honom helt fel. Vad anser du, Etikettdoktorn?

Svar:
Jag vill minnas att detta var för ett bra tag sedan och du har nog läst en äldre artikel, men frågan är ändå lika aktuell.

Den som svarat hade i sak rätt, varför bråka? Grundregeln inom vett & etikett är den att man påpekar inte andras misstag. Politikerkollegan i detta fallet gjorde alltså fel, hen skulle inte sagt något. Så både han som bar kepsen och politikerkollegan är lika dåliga på etikett.

Sedan kan man hålla med modeexperten, den som bär keps inomhus anses mindre seriös och tappar trovärdighet. För man kan ju fråga sig; vad har politikern att vinna genom sitt beteende? Han blir uppmärksammad, men sannolikt sedd med sämre ögon. Han väljer alltså själv vilka hinder han bygger och han blir inte ihågkommen för sin kompetens. Att man enbart minns ”kepsbäraren” är en stor risk.

Klicka här för att läsa om vett och etikett med keps >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Utlandets etikett – klädkod på Metropolitan?

Fråga:
Jag skall till New York och där gå på Metropolitan Opera.

Jag undrar om man brukar använda kostym ”over there” (det är inte premiär) eller mer ledig klädsel ?

Svar:
Det finns ingen dresscode på Metropolitan. Man klär sig mer formellt för galor eller öppningar vid nyproduktioner, men detta är frivilligt.

Jag rekommenderar bekväma kläder passande för en professionell inställning, t.ex. en bekväm kostym, med skön skjorta.

Klicka här för utlandets dresscodes >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – kavaj och mörk kostym, vad skiljer dem åt?

Fråga:
Jag och min fru är bjudna till min storsta kund på 60-årskalas, I inbjudan står det Kavaj, men jag var på ett 50 års kalas hos en anställd till honom  där var det också kavaj.

Den gången var jag en av två som inte hade mork kostym. Dessa människor bor i sodra Sverige är det inte samma som i ovriga landet?

Vad ska min fru ha på sig? Jag får väl ta kostym, vilken skjorta ska jag ha? Slips?

Svar:
Du var lite för modern och påläst på den moderna etiketten, med en friare tolkning av kavaj.

Det beror också på i vilken åldersgrupp majoriteten av gästerna befinner sig. 60+ ser oftast kavaj som mörk kostym, medan 30+ ser det som kavaj och byxa i samma färg. Ta du en mörk kostym med ljusblå skjorta och slips. Då klarar du dig galant!

Din fru tar en klänning i finare material, 7/8 dels längd, diskret urringning och en kort ärm. Fri färg och mönster. Höj och sänk nivån med accessoarer.

Klicka här för att läsa om klädkoder, en snabbguide >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – duger min klänning?

Fråga:
Vi ska på bröllop och klädseln som anges är mörk kostym/långklänning. Jag tror att det är ett stort bröllop med många inbjudna.

Vigseln är kl 15.00 och efter denna bjuds det på middag på ett slott.

Jag har en f d tärnklänning i brunt/guld, enkelt men elegant snitt, som är svepande och lång med smala axelband. Är  detta för mycket frackklänning? Ett annat alternativ är en grönskimrande lång svepande tvådelad klänning, också den f d tärnklänning, med dekorerat liv och axelband. Bör jag ordna en enklare klänning?

Svar:
Det är svårt att avgöra på din beskrivning, men längden kan vara ankellång, färgerna låter ok, men är det glittrigt?

Då kan de förväxlas med frackklänning. Lika med vidden, en storkjolad, vid klänning kan förväxlas med frackklänningen.

Men i övrigt verkar det som om den fungerar utmärkt. Jag tror gott att du kan använda någon av dessa klänningar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn