Annons:

Klädkoder – svarta byxor och annan färg på kavaj?

Fråga:
Kan jag ha svarta byxor, med en annan färg på kavajen vid klädkod Kavaj?

Isåfall vilken färg på skjortan?

Svar:
Det beror på sammanhanget. Är det en mycket formell tillställning, som fin middag eller bröllop, då betyder klädkoden Kavaj att du ska ha en mörk kostym. Då är det mörk kostym med vit skjorta som gäller.

I övriga fall är det en kostym eller som du skriver udda byxa till kavajen som fungerar lika bra. Då kan du ha valfri färg på skjortan. Men ju mer pastellfärgad den är, desto lägra nivå.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod kavaj >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klodsel – vilken färg ska jagh välja po livrem och skor?

Fråga:
Vad bör man ha för färg på skärp och skor till en ljus kostym? Svart känns som det tar över hela klädseln.

Svar:
Det beror lite på vad du väljer för skor och livrem. Men den gamla regeln ”inga bruna skor efter kl. 18” är föråldrad och kommer från den tiden då man alltid bar mörka kläder efter kl 18.

Idag kan ett par bruna skor och matchande livrem fungera utmärkt. I vissa sammanhang kan en moderem i vitt med vita skor vara fräckt. En smaksak.

Men så fort du är mer formell i din klädsel, då gäller svart.

Klicka här för att läsa min artikel om skor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons:

Klädsel – vad innebär en ”Cut away” krage?

Fråga:
Hur ser en ”cut away” skjortkrage ut och varför ska jag välja den?

Svar:
Nu är vi inne mer på stil än etikett, men inga problem! Cut away kragen är skuren så skjortkragens snibbar liksom är skurna ifrån varandra.

Detta ger en bredare insyn på slipsknuten och cut away kragen har alltid en tendens att se elegantare ut än ”turn down collar, som är den mer rakt nedskurna skjortkragen.

Klicka här för att läsa min artikel om skjortor >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Etiquette Letter – vett och etikett på stranden

Välkommen till Etiquette Letter – din GPS för bättre dagar.

Nu är det dags för semester! Då ringer journalister om strandetikett.
Här får du de absolut mest vanliga frågorna. Därmed tar jag ledigt i några veckor.

—————————————————————————————–

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

När du är på stranden, kan du då…

Lägga dig nära en annans filt?
-om det är trångt på stranden är det ok. Är det glest kan det tyckas vara ett märkligt beteende.
Tända en cigarett? 

– det anses vara ok att röka utomhus, men ställ dig upp om röken riskerar att komma på de som inte vill ha den.
Be en främmande person smörja in solkräm på din rygg?
– nej, det kommer inte uppskattas.
Lära ditt barn att kissa i vattnet?
– barn kissar i vattnet, men du behöver inte lära dem detta.
Som tjej solbada topless?
– självklart! Men det är inte ok överallt i världen. I vissa länder är det till och med straffbart.
Som man, bära shorts inte bara på stranden utan även på stan?
-tveklöst ja! Den debatt som förts under våren och som påstår annat är enbart dumheter! 


Bada nakenbad? 
– På tillåtna platser. Däremot på en vanlig strand ses det som ganska fel.
Kan man hångla på stranden?
– helt ok, men kanske grovhångel och sex kan flyttas till annan mindre offentlig plats.
Spela musik?
– kvittar om ingen annan störs. Oftast är det inget problem idag med hörlurar. Fråga omgivningen annars.
Ta med dig hunden på stranden?
– nix! Det är varken tillåtet att låta dem bada eller tillrådligt. Hunden mår bäst i svalka och skugga.
Stänka vatten på varandra?
– Det är helt okej att busa i vattnet. Men återigen, tänk på andra.
Dricka alkohol på stranden?
-det finns lokala ordningsstadgor som förbjuder detta på en del platser. Dessutom kan det diskuteras om alkohol bör drickas om det är barn
med. Men visst, det är gott med ett glas vin ibland.
Ha en grillfest?
– ganska trevligt faktiskt. Givetvis kanske värsta oset ska drabba andra, men ok och så länge festen inte stör.
Lägga skräpet på stranden så andra får städa?
– de som gör detta är ohyfsade marodörer. Varför måste andra städa efter dem, ta med skiten!
Bära badkläder i affären?
– återkommande fråga varje år. Svaret är nej till badkläder. Gränsen går vid strandens glasskiosk.

Klicka här för att läsa allt vett och etikett på stranden>>

Jag önskar dig en härlig sommar!
Vi hörs på nytt den 11 augusti.

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Kläder – kavaj på fest, måste jag ha det när det står så?

Fråga:
Ska på en fest senare i sommar, for studenter (högskolenivå) med klädkod kavaj. Jag har bara en kostym som jag trivs mycket bra i och den är ljusgrå, till den hade jag tänkt ha en svart/grafitgrå skjorta och en svart slips med små rosa detaljer på eller en storrutig ljusgrå.

Skulle det funka, eller är det mörk kostym som gäller, dvs. det kommer alla andra att ha. Gör det saken värre att det är sommarvärma och därmed välja att komma i ljus kostym?

Svar:
Nu ska jag krångla till det för dig. Egentligen betyder Kavaj mörk kostym med vit skjorta och slips. Som detta räknas mörk blå som finast, därefter mörkt grå och trea är svart. Fyra är kritstrecksrandig svart. Det betyder att ljus kostym fungerar inte alls.

Men idag brukar kavaj innebära en byxa och kavaj i samma tyg och samma färg, med skjorta i annan färg än vit (om man vill) och slips.

Min erfarenhet från studentkretsar är att man i dessa fall gärna ökar etikettens betydelse och jag skulle inte välja en ljus kostym i höstrusket, jag skulle välja en mörk enligt ovan beskrivet. Men behåll skjortan som du föreslår, då är du rätt vad som än gäller.

Klicka här för att läsa mer om klädkod kavaj >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Konfirmation – klädsel som gäst, kan jag ha vit klänning?

Fråga:
Ska på min pojkväns systers konfirmation i helgen och undrar hur det funkar med klädsel för mig som gäst.

Är det okej att ha en vit klänning eller är denna färg ”reserverad” för de som konfirmerar sig?

Svar:
Det är endast vid bröllop som man inte ska klä sig i helvitt då det är brudens privilegium. Vid konfirmationen bär konfirmanderna sannolikt kåpor. Ta du klänningen.

Klicka här för att läsa mer om konfirmation >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – röd klänning, är det syndens färg?

Fråga:
Vi har en dotter som ska gifta sig i augusti. Jag fick höra att brudens mor inte kan ha röd klänning av någon anledning som ingen visste bara att det inte var OK. Finns det någon anledning eller är det bara talesätt som florerar?

Svar:
Det är ett talesätt och en skröna som grundar sig på att rött skulle vara syndens färg. Det skulla också innebära att om en annan kvinna bar rött i kyrkan, så skulle hon haft en ”affär” med brudgummen.

I båda fallen är detta helt fel och skrönor (vem skulle skylta med sina tidigare ”affärer”). Så röd klänning på bröllopsgäster fungerar alldeles utmärkt.

Klicka här för att läsa om klädsel på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn