Klädkod – sommarfin Kavaj med Drottningen närvarande?

Fråga:
Har en inbjudan till en stiftelses högtidsdag med Drottningen som hedersgäst. Som klädsel står sommarfin kavaj och promenadvänliga skor. Kan jag klä mig i en fin topp, finare långbyxor och kavaj utan att gå utanför etiketten?

Svar:
En kjol, med top och jacka alternativt en finare byxa med top och kavaj passar utmärkt. Detta i ljusare färger.

Din klädsel kommer fungera utmärkt, så länge den håller en nivå som är finare än vardag.

Klicka här för att läsa om klädsel kavaj för henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Dresscode – lounge suite/batik vid svensk ambassad?

Fråga:
Dresscode Lounge suit/Batik, när Svenska Ambassaden firar nationaldagen i en av världens städer. Vad skall vi då ha på oss?

Svar:
Vad de avser med ”batik” kan jag inte reda ut, det vet endast inbjudaren. Det kan givetvis vara en lokal benämning på ett klädesplagg. Jag blev nyfiken och kontaktade ambassaden, så vi får se om det kommer ett svar.

Det kan vara att att ni föreslås bära ett plagg med batik som mönster.  Någon kan ha varit påhittig och därmed krånglat till det, vilket förvånar mig och gör mig lite tveksam då det är en ambassad. Om det är en ”påhittig” inbjudan, så visar exemplet att det lätt blir missförstånd när klädkoderna är lite otydliga.

En teori som jag kan gissa mig till, för ordet batik är en javanesisk beteckning på en teknik att färga tyg. Javanesiska talas i Indonesien och  det kan finnas ett samband. Så om ni inte själva frågar ambassaden, kan ni ta på er något med batik, en ficknäsduk eller scarf.

En Lounge suite innebär en matchande kavaj och byxa, det vill säga en kostym. Jag skulle vilja påstå mer som vårt moderna begrepp av Kavaj.

För en mer formell tillställning är en mörk färg lämplig. Skrivs dresscoden Lounge passar det  ibland, om det är ett informellt tillfälle, att avstå från slips.

Klicka här för att läsa mer om dresscode Kavaj för henne och Kavaj för honom >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Student – jag vägrar bära kjol på studentbalen, hur gör jag?

Fråga:
Jag är en tjej på 19 år som helt enkelt vägrar bära klänning/kiol, det finns inte på kartan. Vår studentbal närmar sig och jag vet inte riktigt hur jag kan klä mig. Skulle ett par svarta finbyxor och en snygg topp fungera eller måste jag tvunget bära t.ex. kostym? Och hur kan kjolvägrande kvinnor klä sig på t.ex. bröllop och liknande? Finns det någon form av tillställning jag kan tvingas tacka nej till på grund av klädkoden? Tacksam för svar.

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädkod som anges till studentbalen. Är det högtidsdräkt (frack/balkklänning) eller Mörk kostym/kortare klänning så kan du inte bära byxor. Om det däremot fungerar med Smoking på killarna kan du bära en festbyxa, men det ska tydligt framgå att det är en byxa för fest. Jeans eller liknande duger inte.

Som svar på din andra fråga om vad du ska göra på bröllop eller andra fester då du vägrar bära kjol. Du gör ditt val genom att vägra kjol och om klädkoden skriver det, jag då får du avböja och stanna hemma. Det är ditt val.

Men min fråga blir, måste du det? Jag vet inte skälet till ditt ställningstagande, men det finns massor av kjolar och klänningar som du kan bära. Välj något med längd så kan du ha tights under om du vill, för du kommer vare sig du vill det eller inte hamna i dessa situationer många gånger under ditt kommande liv. Så varför inte ta beslutet och ”överleva” en kjol redan nu?

Klicka här för att läsa mer om klädsel vid studenten >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bryllup – hvordan stille seg til rød kjole i bryllup?

Fråga:
Hvordan stille seg til rød kjole i bryllup? (Hur förhåller man sig till röd klänning på bröllop?)

Svar:
Det går alldeles utmärkt! Att röd klänning skulle vara syndens färg eller tecken på ett tidigare förhållande med brudgummen är en myt och helt fel.

Röd klänning på bröllop passar utmärkt! Rød kjole i bryllup er perfekt!

Läs mer om klädkod på bröllop >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klodkod – vad betyder klädkoden ”Ledig elegans”?

Fråga:
Fått inbjudan till 50-års fest i Stockholm, i inbjudan står det på klodsel: ledig elegans. Vad innebär det både för mig och min man?

Svar:
Jag besvarar denna fråga därför den är tyvärr så vanlig och ställer alltid till med samma problem. Klädkoden ”Ledig elegans” är påhittad och finns inte. Lika lite som ”sommarfin”, ”festfin”, ”kom som du är” och allt vad man nu hittar på för egna omöjliga klädkoder. Det är enda värdparet orsakar är osäkerhet hos gästen, så är du osäker ringer du och frågar vad de tänkt sig för klädsel. Det är inte oartigt.

Men annars är det bara att på egen hand lägga in vad du anser elegant och ledigt. Någon kommer i jeans och kavaj, andra i mörk kostym utan slips, en tredje i byxa och top och andra i elegant klänning. Du får nog avgöra själv vad du anser vara ledigt och elegant.

I länken som bifogas kan du läsa vad jag rekommenderar för klädsel vid uppvaktning.

Klicka här för att läsa om klädsel vid uppvaktning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

 

Annons:

Begravning – klädsel (antrekk) och handbukett i Norge?

Fråga:
Vilken klädsel gäller på begravning i Norge? Vad gäller för slipsar? Använder man sig av handbukett?

Svar:
Det finns traditioner som liknar våra svenska där familjen, möjligen både familj och vänner,  sätter små buketter eller enstaka blommor på kistan under avskedet. Kolla med begravningsbyrån.

Klädkoden vid begravningar i Norge säger att män ska bära svart kostym med en svart slips till vit skjorta. Kvinnor bör bära klänning, antingen knä- eller i ankellängd. De bör undvika bara ben, utan istället använda nylonstrumpor.

Klicka här för att läsa om vett och etikett i Norge >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Bröllop – klädsel på vigsel med efterföljande cocktailparty?

Fråga:
Vi är bjudna på vigsel med efterföljande cocktailparty (alltså ingen sittande middag). Klädkoderna är smoking eller mörk kostym. Vad ska man som tjej ha på sig??
De så kallade cocktailklänningar man kan köpa är ju idag ganska korta,vilket talar emot klädkoden som jag får för mig säger klänning som slutar under knät? Eller är det långklänning som gäller?

Svar:
Cocktailklänning är det inte fråga om eftersom klädkoden redan är given, Smoking eller Mörk kostym.

Klänningen ska om den är ankellång vara lagom urringad, smoking- eller aftonklänningen är när mörk kostymklänning. Så där kan du utan tvekan välja vad du vill.  Eftersom det är bröllop och smokingfest med dans då tar du på dig en finare klänning. Klänningen kan då vara lång, ärmlös och urringad, men täck axlarna i kyrkan.

Klicka här för att läsa klädkoden i sin helhet >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klodsel – vad betyder ”black & white ball”. Smoking?

fråga:
Vad är black & white ball ? Smoking ?

Svar:
Finns tyvärr inget svar på detta, då det endast är inbjudaren som vet vad de avser. Jag kan gissa att du ska bära något svart och/eller vitt på en bal och då skulle en Smoking kunna passa.

Det är ofta som inbjudaren hittar på egna ”fyndiga” klädkoder, men det enda som händer är att gästerna inte forstår. Jag  föreslår att du ringer inbjudaren och frågar vad de avser. Det är inte ofint att göra det när man inte förstår vad inbjudan avser.

Läs min artikel om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Begravning – om det inte står klädsel i dödsannons, är det mörk klädsel då?

Fråga:
På din sida om klädsel på begravning skriver du: ”Om det inte står någon klädkod i annonsen så är det mörka kläder som gäller”. Men när jag var på begravningsbyrån och skulle göra en dödsannons där jag ville lägga
till Valfri klädsel i annonsen, så tyckte han att på byrån att det gör man inte nuförtiden.

Om det inte står något i annonsen så vet dom som läser den att det är valfritt. Nu är fråga hur är det, vad är det som gäller?

En fråga till,vad kan man ha på fötterna om man är kvinna på en sommarbegravning ?

Svar:
Det var ett mycket märkligt svar av din begravningsbyrå och jag garantera dig att de flesta etablerade byråer kommer svara som jag. Vilket innebär, precis som jag skrivit, att saknas klädkod är det mörk klädsel. Din entreprenör har uppenbart en i mina ögon mycket tveksam uppfattning, men det finns okunniga sådana också. Skriv valfri klädsel, det blir bra.

Eftersom du skriver valfri klädsel gäller det dig också och även skorna. Men en sluten tå är bäst och färgen är ofta bäst om den är lite diskret.

Läs mer om klädsel på begravning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bröllop – klädkod kavaj, kan jag välja en lång klänning?

fråga:
Kan man ha en diskret långklänning på brollop klädkod kavaj?

Svar:
Kavaj innebär mörk kostym vid bröllop. Ett bröllop är ofta en formell fest och därmed kan du välja längd på din klänning till ankellång sådan.  Dett under förutsättning att det är ett eftermiddagsbröllop, med efterföljande fest på kvällen (efter kl. 15.00).

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn