Begravning – ska jag bora slips?

Fråga:
Jag ska på begravning. Vad jag vet så är det svart kostym och vit skjorta som gäller. Men bör jag ha slips eller ej?  Skall jag ha slipsnål i så fall?

Svar:
Det förväntas att du bär slips eller fluga, vit eller svart beroende på ditt släktskap med den avlidne.

Slipsnål är en utsmyckning och det ska undvikas i samband med begravning. Rent generellt anser jag att slipsnål/klämma endast är en hållare för en slips som inte sitter så bra. En slips i bra kvalité faller snyggt utan ”hållare”

Klicka här för att läsa om val av slips på begravning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Annons:

Disputation – klädkoden till festen skriver smoking eller kostym?

Fråga:
Jag och min fru har blivit bjudna till disputationsfest. De har påbjudit klädkod smoking eller kostym. Detta gör oss något förbryllade, hur skall detta tolkas?

Svar:
Inbjudaren låter er välja vilket av dessa klädkoder ni önskar. Vanligen beror detta på att en del manliga gäster saknar smoking och då kan de ta en mörk kostym istället.

Klicka här för att läsa mina artiklar om olika klädkoder >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Medaljer – hur bärs de till Kavaj vid FN-sammankomst?

Fråga:
FN-veteranerna Kongo, alltså vi som 1960-64 deltog i den svenska FN-insatsen i Republiken Kongo (f d Belgiska Kongo) är av Forsvarsmakten inbjudna till en minnesceremoni i Stockholm i slutet av maj för att tackas av ÖB.

I inbjudan står klädsel kavaj. Det rekommenderas att ta med erhållna utmärkelser/medaljer. Skall detta vara medaljer med band eller så kallade släpspännen (”ribbor”)? Hur fästes i då fall dessa på plagget kavaj?Tacksam för svar så att vi ska kunna vara riktigt representativa.

Svar:
I en del sammanhang kan utmärkelser bäras till  Kavaj (mörk kostym) i dess original, till exempel som här, vid jubileer till minne av FN-operationer eller sammankomster i militära kamratföreningar. De kan ibland bäras i original inom ordenssällskap.

Jag citerar Riksmarskalksämbetet : ”På bröstets vänstra sida bärs (i följande ordning) Serafimermedaljen, Konungens medalj i 8:e eller 5:e storleken, medaljen Litteris et Artibus, Prins Eugen-medaljen och Prins Carl-medaljen. Kungliga minnestecken och minnesmedaljer bärs framför (till höger från bäraren sett) övriga medaljer. Andra officiella eller halvofficiella medaljer samt ordenstecken bärs efter (till vänster från bäraren sett) de kungliga medaljerna.”  slut citat.

Du bär således dina medaljer i original, på bröstets vänstra sida. Som en liten kommentar kan jag nämna att om du har många medaljer, bär du inte ficknäsduk då denna i så fall täcks av medaljer.

Klicka här för att läsa min artikel om hur medaljer bärs >>

 

Annons:

Begravning – hur gör vi med uniformsmössan?

Fråga:
Jag är ledare för en stadsmusikkår, som ska spela på en kyrklig begravning. Hur gör vi med uniformsmössan, som inte ska bäras i en kyrka?
När vi tar avsked av den avlidne var ska uniformsmössan placeras då?

Svar:
Prata med begravningsentreprenören så anvisar de säkert en plats där ni kan placera uniformsmössorna.

Om ni sedan hämtar dem efter spelningen så bär ni mössan under vänster arm vid avskedet, men det bästa är väl att ni inte tar med er dem förrän ni lämnar kyrkan.

Klicka här för att läsa mer om begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Eftermiddagsbröllop

Fråga:
Jag ska på bröllop med min kille i sommar och jag känner inte brudparet. Klädkoden är kavaj och bröllopet är kl 16.00 med middag efter. Hur ska jag tolka kavaj, är det lång eller kort klänning?

Svar:
Bröllop är formell och därmed innebär kavaj den traditionella tolkningen, dvs. mörk kostym. Sedan beror lite på om det är ett stort och formellt bröllop. Ju mer formellt, desto mer festbetonad kan din klänning vara.

Men väljer du en elegant klänning eller kjol, i längd under ditt knä, så kommer du klara dig bra oavsett hur formellt bröllopet är.

Läs mer i min artikel om klädkoden Kavaj (mörk kostymklänning) för henne >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn >>

Annons:

Dresscode – inbjudna till bröllop med klädkod semiformal?

Fråga:
Vi är inbjudna på bröllop i juli (kl 15) med dresscode ”semiformal”. Kan min man ha en mörk kostym, t ex mörkblå eller svart med vit skjorta och en mer färgglad slips?
Vad för slags klänning bör jag ha?

Svar:
Han bär mörk kostym med slips och en kostymskjorta i diskret färg  eller vitt. Bäst och snyggast  är alltid en mer diskret formell slips. För dig en förmiddagsdräkt.  Alternativt en cocktaildress. Du kan också bära en blus (top) och kjol i finare kvalité. Klicka på länkarna i texten så ser du hur dessa klädkoder utformas.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Begravning – kan man bora guldsmycken?

Fråga:
Horde att man ej skall ha guldsmycken på sig vid begravning. Vad gäller?

Svar:
Rent generellt kan man säga att det idag råder en avsevärt högre tolerans för smycken och friare klädsel på begravning, än vad det gjorde förr. Skulle du bära några guldsmycken kommer ingen att reagera.

Rent formellt är svaret att du ska undvika dekorativa smycken, det enda som passar är pärlhalsband och släta länkar. Det ska inte finnas något intryck av fest eller glädje således.

Klicka här för att läsa mer om klädsel vid begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Bild från begravningsmuseet i Ljungby. Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com

Annons:

Dresscode – hur klär man sig i en hotellmatsal i Grekland?

Fråga:
Vi ska åka till Grekland och bo på ett 5-stjärningt hotell. Vi har fått information om dresscode i matsalen. Long trouser for mannen och täckta skor. För kvinnan är det långbyxor/kjol/klänning.

Är det kostym/udda byxor som gäller eller går det bra med jeans och kavaj? Då valet står mellan kjol/klänning/trouser för kvinnan är det då kort eller långt som gäller?

Svar:
Jag kan endast gissa mig till vad de avser, det korrekta svaret har endast hotellet själva. Vill ni veta exakt, ring hotellet.  Men min gissning är att de vill undvika fritidsklädsel, shorts och badkläder i restaurangen.

Sedan är det nog inte av någon större betydelse vilken typ av byxa eller kjol som bärs. Om de accepterar blåjeans vet jag inte, så varför ta det. Välj ett par ljusa chinos istället, både snyggare och mer bekväma på sommaren.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Dresscodes – vad är national dress på kongress utomlands?

fråga:
Infor en veckas internationell konferens anges i programmet klädkoderna för middagarna.

En kväll anges ”National dress” endast, inte formal eller black tie eller liknande. Deltagarna/gästerna kommer från hela världen. Vad kan mannen resp kvinnan bära om man inte har högtidsdräkt?

Svar:
Det var sannerligen en märkligt angiven klädkod. Inbjudaren förväntar sig således att samtliga ska bära högtidsdräkt i form av ett enda alternativ och det är folk-, national-, hembygds- eller Sverigedräkt. Detta gäller för både man och kvinna. Några andra kläder är således inte tänkta.

Om jag vore du skulle jag kontakta inbjudaren och fråga om de verkligen tänkt sig att ni ska ta med er hembygdsdräkter till kongressen. Verkar osannolikt!

Klicka här för utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Brollop – ska klodseln för gästerna styras av längden på brudens klänning?

Fråga:
Har brudens längd på klänning någon betydelse för hur lång min egen klänning bör vara?
Bröllopet kommer att utspela sig på eftermiddag-kväll med middag och pub efteråt. Vad gäller brudparet vet jag att hon har lång klänning och han kostym.

Svar:
Det är den angivna klädkoden som talar om vilken klänning du ska bära. Där tillkommer sedan hur stort bröllopet är, men i allmänhet är det mycket formellt.

Brudens klänning och längden på den avgör inte ditt klädval som gäst, hur hennes klänning kommer se ut kan omöjligen alla gäster veta i förväg.

Klicka här för att läsa om klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com