Utlandet – engelskt bröllop med dresscode Chic?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på ett bröllop i England nu till sommaren. Där står det: Transport & location by return samt om klädsel: Modern Chic. Vad betyder detta?

Svar:
En liknande fråga som den du ställt har besvarats den 21 maj och du hittar svaret om du klicka här >>

Prova gärna att söka i rutan till höger, så hittar ni frågor och svar som innehåller ditt sökord. Hade du sökt på ”chic” så hade frågans svar kommit upp direkt.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Disputation – krävs det speciella kläder när man går dit och lyssnar?

Fråga:
Jag har en god vän som ska disputera. Ska jag som inbjuden behöva tänka på något speciellt i tex klädväg?

Svar:
Nej det behöver du inte tänka på. Det kommer att finnas åhörare som är i arbetskläder, kollegor som är lediga och bara kommer för att lyssna. Själva disputationen har alltså inga formella ”krav” på klädkod idag. Det är mer ”kom som du är”.

Klicka här för att läsa om disputationens vett och etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädsel – vid utdelning av medalj?

Fråga:
Jag och min man är bjudna på utdelning (vad är den korrekta benämningen?) av medalj. Det är vår vän som ska få medalj av Polens President. Hur skall vi klä oss, ska vi ha någon present till honom osv. Han själv är noga med vett och etikett.

Svar:
Det heter, precis som du skrivit, utdelning av medalj.  Klädkoden är troligen mörk kostym. Present lär inte behövas, inga blommor heller, det räcker gott med er närvaro och gratulationer.

Klicka här för att läsa om medaljer och ordnar >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

 

Annons:

Klädkoder – när en fungerar inte en smoking?

Fråga:
När får man/ är det lämpligt och förbjudet/olämpligt att ha smoking? Får man till expempel ha smoking om ingen klädkod är angiven? Om klädkoden är smoking kan man ändå dyka upp i ”vanlig” kostym?

Svar:
Första fråga, ingen klädkod kan förbjudas, det handlar om frivillighet. det enda tillfälle som vi i Sverige traditionellt inte använder Smokingen är till bröllop. Men det är förändrat och idag, 2009 är det många som väljer den. Skälet var att den ansågs får ”lättsinnig” – vilket närmast kan anses som tramsigt idag.

Andra frågans svar, besvarar också en del i din första. Man använder inte Smoking om klädkod saknas, för det betyder att högtidsdräkt (frack eller liknade) gäller. UTOM – vid cocktailparty, då är klädkoden fri för gästerna.

Tredje frågan besvaras enkelt med ett nej, det kan man inte.

 Klicka här för att läsa om klädkoder >>¨

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Klädkod – vad betyder somrigt elegant?

Fråga:
Vi har blivit bjudna på 70 årskalas samt safirbröllop på ett slott. På inbjudan står det klädsel somrigt elegant.  Innebär det kostym för maken?

Svar:
Det är tyvärr ingen annan än inbjudaren som vet vad ”somrigt elegant” betyder. Den klädkoden existerar inte, så antingen tar han på sig en elegant ljus kostym, eller så ringer ni och frågar. Det är inte oartigt att fråga när klädkoden är otydlig och påhittad.

Klicka här för att läsa mer om obegripliga klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Bröllop – vigsel i uniform?

Fråga:
Ska gifta mig med en sjökapten och undrar nu om det är ok enligt svensk tradition att han använder sin kaptensuniform vid vigseln? Har sett att det görs ibland av militärer och piloter, men har inte sett någon sjökapten. Ska nämna att han inte har någon vit tropikuniform, utan den är marinblå.

Svar:
Det är inga problem alls. Han kan alltid ersätta klädkoder med uniform i samma nivå som koden anger. Här bestämmer ni själva vilken klädsel som önskas.

Klicka här för att läsa om klädkoder, inklusive uniformer >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkod – mörk kostymklänning på sommarbröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop den i juni, på inbjuden står mörk kostym. Min klänning är vadlång, vilket är mest korrekt, att bära nylonstrumpor eller kan man vara barbent?

Min sko är högklackad i svart mocka av sandaletttyp, hur gör jag då?

Svar:
Längden på klänningen är utmärkt, strumpa är givetvis inget krav och kan vara varmt i juni. Men finast och mest välklädd är du om du bär strumpor.

Det är även mer korrekt om du bär en sko med sluten tå, men samtidigt tror jag ingen reagerar på om du kommer i din sandalett om den är utpräglat festlig i sin karaktär.

Läs min artikel om mörk kostymklänning >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Brølllop – kan jag bära en sådan här klänning?

fråga:
Kan mig som syster ha en sådan dress i et augustibrølllop?
(tvorrandig, ser ut att vara bomull och över knäet i längd)

Svar:
Du skickade en länk med bild på klänningen, jag publicerar inte länkar med hänsyn till våra annonsörer.

Klänningen och kjolen ser ut att vara i bomull, är den det kanske den känns något för enkel. Nu ser jag på adressen att du är från Norge och mitt svar gäller ett bröllop i Sverige.

Jag skulle dessutom rekommendera att den är något längre, då ett bröllop är högtidligt och lite formellt.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Brollop – vad betyder dresscode ”chic” utomlands?

Fråga:
Har fått en inbjudan på engelska till ett brollop utomlands. Det står om klodsel: Stylish chic samt Transport & location by return.

Vad betyder detta?

Svar:
Transport sker till och från bröllopet är det jag förmodar att de avser, klädkoden finns inte. Men de anser att gästerna ska något chict (flott, modemedvetet, stiligt eller välklädd), vad det innebär ligger enbart i betraktarens öga. Det är egentligen en ganska omöjlig klädangivelse, det förvirrar enbart.

Du kan göra två saker, dels gissa vad som är stiligt på dig, eller ringa och fråga värdparet.

Klicka här för att läsa om utlandets klädkoder >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Foto: ©copyright Mats Danielsson/ www.vett-och-etikett.com