Bröllop – hur ska vi på bästa sätt kombinera klädkoderna?

Fråga:
vi ska gifta oss nästa sommar och vi har bestämt oss för att ha mörk kostym som klädkod.

Vi vill dock, och har fått förfrågningar från våra kvinnliga gäster att det vore roligt om de fick ha långklänning.

För mig och min blivande make är det jätteroligt om de vill ha det för det är ju så fint.

Dessutom är det ju mode med långklänning idag.

Vi undrar, kan vi kombinera exempelvis ”mörkkostym/långklänning” är ok.

Eller hur kan man formulera sig?

Svar:
Visst kan ni skriva så på inbjudan.

Eller kan ni göra som Hovet, skriva ”Klädsel Mörk kostym, för damerna aftonklänning”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – ska man alltid bära slips vid Kavaj?

Fråga:
Fått en inbjudan till försvarets veterandag, klädsel kavaj.

Ska då slips ingå i klädsel eller kan jag komma utan slips?

Svar:
Det beror givetvis på hur formellt det är, men jag gissar att försvaret har en mer formell förväntan på klädsel än genomsnittet.

Mitt råd är att du bär en slips eller fluga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – hur ska en mörk kostymklänning vara utformad?

Fråga:
Vad är det som gäller för en dam,  kan man ha lång klänning ?

Hur kort får en klänning vara?

Jag har en snygg dyr långklänning.

Från ett bröllop förra året . Plommonfärgad.

Men jag har beslutsångest.

Min man har en mörkblå kostym.

Svar:
Ett tips, om du hade sökt i i fältet till höger så hade du funnit artikeln jag skrivit om mörk kostymklänning.

Där finner du samtliga svar på dina frågor och jag refererar till denna, du finner länken sist i detta svar.

Då hade du inte behövt vänta några dagar på mitt svar.

Om din klänning är ankellång fungerar den. är den golvlång är det en bal- eller frackklänning. Det kan du inte bära.

Färgen är inget bekymmer, den är utmärkt.

En mörk kostymklänning ska inte vara över ditt knä i längd om den ska vara formellt perfekt.

Din man är korrekt klädd utifrån angiven klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – mössa till folkdräkt på bröllop?

Fråga:
Jag är bjuden på bröllop och ska bära min folkdräkt.

Jag undrar om man har på sig mössan under middagen eller för den delen under hela bröllopet?

Svar:
Rent generellt skulle jag nog svara att du tar av den, för att sitta med mössa på under enmiddag blir nog ganska varmt.

Du skulle, utifrån vett och etikett, behålla den på vid middagen.  Men framför allt i kyrkan kan du bära den.

Sedan finns det särskilda regler för olika folkdräkter och där sa du prata med t.ex. din hembygdsförening om vad som gäller för just din dräkt.

Klicka här för att läsa mer om folkdräkt till mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – kan mörk kostymklänning var över knät i längd?

Fråga:
Min son gifter sig i sommar och klädsel är mörk kostym.

Ca 70 gäster är bjudna och kyrkbröllopet är kl 15,00.

Jag läser att man ska ha klänning som går nedanför knät. De flesta man tittar på går till mitt på knät.

Är det okej?

Jag tänkte mej en klänning med tillhörande jacka/bolero i taft.

Svar:
Etikettsregler är inget man måste följa till varje pris, det är snarare en vägledning.

Allt påverkas av mode och attityder, så även klädsel.

Idag reagerar ingen på en klänning som är lite kortare än ner till ditt knä.

Men vill du vara helt korrekt klädd, i enlighet med alla etikettsregler, så följer du regeln.

Du kan alltså bära en av dina klänningar.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädsel – vad ska jag bära vid examensceremonin?

Fråga:
Jag har snart avslutat min lärarutbildning och examensceremonin kommer äga rum i september.

Vad är lämplig klädsel?

Jag är en  kvinna på 25 år som älskar att bära klänning, men vill inte att det ska bli ”för mycket”.

Hur ska jag göra?

Svar:
Det är ju svårt att svara på när jag inte vet vare sig klädkod, institution eller traditioner.

Men en knälång mörk kostymklänning fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär klädkod Kavaj för henne?

Fråga:
Vad ska damerna bära om det är klädkod Kavaj?

Svar:
Om det är en formell tillställning, t.ex bröllop, räknas Kavaj som mörk kostym.

Är det en mer enkel sådan, kan du gå på den enklare klädseln Kavaj o mer modern tolkning.

Hur det ska vara ser du om du klickar på länken som följer, där beskrivs klädkoden.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – ska jag ha lång eller kort klänning vid klädkod Kavaj?

Fråga:
Jag ska på bröllop pingstafton.

Klädkoden är Kavaj.

Vad ska jag ha. ? Långt eller kort?

Svar:
Det beslutar du själv och Kavaj på bröllop innebär mörk kostymklänning.

Riktlinjen brukar vara att är det ett stort och formellt bröllop kan du även bära ankellång klänning.

Men en klänning, under ditt knä i längd, fungerar alltid.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Konfirmation – vilka kläder kan vår son ha när han konfirmeras?

Fråga:
Min son ska konfirmeras och vi har börjat prata om klädseln.

Han konfirmeras i Missionskyrkan.

Måste killarna ha vit skjorta och ljusa byxor eller kan man ha en mörkblå skjorta med ljus byxa?

Min son vill inte ha vit skjorta så jag undrar om det finns några strikta klädkoder eller om man kan välja fritt?

Svar:
Även Missionskyrkan använder kåpor (om er kyrka gör det, får du kontrollera med dem) och därmed saknar konfirmandernas klädsel betydelse, då dessa är täckta.

Därefter är det er egen familjehögtid och den bestämmer ni över, såväl hur det firas som den klädsel ni anser passar.

Det är inget som styrs av etikettsregler, så svaret blir att sonen kan bära de kläder han önskar.

Ett gott råd att ta kontakt med konfirmationsgruppen ledare och fråga dem vilken tradition som är bruklig i denna kyrka.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson