Klädsel – kan jag ha svart skjorta på begravning?

Fråga:
Kan en svart skjorta i modell Manhattan fungera vid begravning?

Svar:
Det beror givetvis på vilken klädsen som angivits.

Är det mörk klädsel är en vit skjorta att föredra, men visst fungerar en svart också.

Men du bör avstå från en vit slips, då blir det mer festbetonat och det passar inte.

Modellen på skjortan har ingen större betydelse.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Bröllop – kan jag bära uniformsmössa i kyrkan?

Fråga:
Jag ska gifta mig i kyrkan och funderar på att bära min militära uniform m/87.

Ska jag då bära skärmmössan inne under ceremonin?

Om inte, var ska jag göra av den när jag går in respektive ut ur kyrkan?

Svar:
Absolut inte!

En man bär inte hatt eller mössa av något slag i kyrkan, den tas alltid av.

När ni går in i kyrkan tar du av dig mössan, bär den under din högra arm (eftersom bruden går till vänster).

När ni är framme vid altaret lämnar du den till din bestman.

När ni lämnar kyrkan återfår du den, bär den på samma sätt och tar på den ute på kyrkbacken.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad bär en kvinna vid klädkoden mörk kostym?

Fråga:
Vad gäller för klädsel för kvinnan om mörk kostym gäller för männen?

Svar:
Om du hade sökt i rutan till vänster hade du fått svaret direkt då jag i min artikel om just detta beskriver klädseln.

Du får en länk sist i detta svar, där du kan läsa mer utförligt.

Det är en klänning eller kjol i längd under knät eller ankellång om det är formellt.

Finare tyg och fritt val av färg och mönster.

Dock icke helsvaret eller helvitt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkoder – är mörkblå uniform detsamma som Mörk kostym?

Fråga:
Får man använda vanlig uniform(marinblå) vid bröllop då klädkoden är mörk kostym?

Svar:
Om det på inbjudan anges ”civil dräkt” kan inte uniform bäras.

Annars är det helt i sin ordning om din uniform inte är på en högre nivå, t.ex mässdräkt.

Vid mörk kostym är det daglig dräkt som (t.ex M 87) gäller.

Klicka här för att läsa min artikel med klädkoder och uniform >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Studentmössa – är det töntigt att ta på vid barnbarnets student?

Fråga:
Är det töntigt eller konstigt att ta på sig sin gamla studentmössa på barnbarnets studentexamen?

Tror inte det är någon annan i släkten har studentexamen.

Men är inte säker. Verkar det skrytigt?

Svar:
Nej, det är inte töntigt.

Det är enbart trevligt och en fin tradition du tar tillvara.

För övrigt, vad skulle det betyda om det var töntigt?

det har ju ingen betydelse för fler än den som tycker så och då är det inte du som äger bekymret.

Bär mössan!

Klicka här för att läsa min artikel om studentmössan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode – vad innebär Formal för en kvinna?

Fråga:
En inbjudan på engelska med dresscode formal… Vad innebär det för kvinna?

Svar:
Koden Formal står på inbjudningskorten för ”formellt” och kan avse både högtidsdräkt och smoking.

Men det är endast vid angivandet av White Tie som det innebär frack eller högtidsdräkt.

Du förväntas således bära en aftonklänning.

Klicka här för att läsa min artikel om aftonklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – tweedväst till mörk kostym?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på bröllop med klädkod Kavaj, och ämnar bära mellangrå kostym; kan jag till denna bära jordbruk tweedväst eller bör västen alltid matcha då man bär den till kostym?

Svar:
Klädkod kavaj innebär vanligen mörk kostym, vilket i sin tur betyder mörkblå, mörkt grå eller idag svart kostym.

Så svaret blir att det kan du inte om brudparet avsett just mörk kostym, eftersom färgen på din kostym inte är för ljus utifrån din beskrivning.

Men annars är svaret ja, man kan mycket väl bära en väst i annan färg eller mönster till denna klädsel och Kavaj.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

White tie – vad gäller för klänningen vid denna dresscode?

Fråga:
Jag och min man ska på ett engelskt bröllop i Italien med klädkoden White tie.

I dagsläget har jag en väldigt fin sidenklänning som jag gärna skulle vilja ha men är tveksam till om den är godkänd om att den inte är hellång runt om.

Om denna inte skulle vara ok undrar jag även om mörkblått är en ok färg att ha när det är ett sommarbröllop i och för sig ett kvällsbröllop?

Dessutom undrar min man om det är lackskor som gäller med fracken!

Svar:
Den klänningen du refererar till är i kortaste laget och är mer av snittet aftonklänning.

Här, med Wkhite Tie (Frack), ska det vara en golvlång klänning. En balklänning.

Färgen är valfri (förutom helvitt vid bröllop) så en mörkblå klänning passar utmärkt.

Den välklädde mannen bär alltid lackskor till frack med vit väst.

Man kan bära välputsade snörskor med låg klack, men det är som sagt inte lika elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscode vad innebär ”resort casual” på en kryssning?

Fråga:
Är bjuden på en kryssning i sommar och såklart är det dresscode som gäller på fartyget, onekligen ingen Finlandskryssning här inte.

Då vi båda uppskattar att vara korrekt klädda så har vi stött på patrull vad beträffar just klädkoden.

Vidare så har vi inte hittat några bra svenska översättningar på följande ”klädkoder” så vi skulle uppskatta ifall du ville vara oss behjälpliga.

Evening: ”business or cocktail attire”. Gäller business mannen och cocktail attire kvinnan? Vad är ”cocktail attire”?

Vad innebär ”resort casual”?

Svar:
Om du tittat på mina artiklar, jag lägger en länk sist i detta svar, hade du funnit en del svar.

Klädkoden ”Resort casual” existerar inte, det är en påhittad sådan. Således bara att gissa, ”avslappnad rekreation” kan innebära precis vad som helst.

Men enbart det faktum att en dresscode angivits höjer nivån. Jeans och tröja skulle jag gissa duger, men ring och fråga, det är inte oartigt.

Sedan har de angivit ”business attire” vilket innebär en konservativ form av kostym/klänning, lämplig för nästan alla formella tillställningar som inte kräver vit slips eller svart slips.

Vilket innebär kostym, mörk(med eller utan ett mönster), grå, mörkblå, brun eller svart och för kvinnan är i den mest exakta tolkningen – en klädsel som består av en jacka med matchande kjol eller byxor, med en blus därtill.

Alternativet till ”Business attire” är ”Cocktail attire”, ni kan alltså välja mellan dessa två klädkoder.

Vid mindre formella tillfällen, kan den kortare längden på en cocktailklänning bäras och mannen har kostym.

Annars är det en cocktailklänning, i ankellängd och Smoking för mannen.

Fritt val således.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson