Dresscodes – vad innebär Formal Black Tie?

Fråga:
Har fått inbjudan till min dotters bröllop med dresscoden formal/black tie .

Tycker att det är lite svårtolkat. Vad anser ni?

Både vad gäller kläder för männen respektive kvinnorna som är gäster.

Brudgummen kommer från Nya Zeeland men är nu bosatt i Sverige och det blir flera internationella gäster.

De är själva lite vaga i vad de skrivit.

Svar:
De har skrivit en mycket tydlig och klar klädkod.

Formal står för antingen Frack eller Smoking.

Preciseringen kommer direkt därefter – Black Tie, vilket betyder Smoking.

Så mitt svar blir Smokingklädsel vilken du kan läsa mer om i de två länkarna sist i detta svar.

Klicka på dessa länkar för att läsa om Smokingklädsel för henne, respektive för honom >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Annons:

Klädkoder – vad bär jag för klänning vid smoking /mörk kostym?

Fråga:
Ska gå på släktfest på Riddarhuset i vår.

Klädseln är smoking/mörk kostym.

Först är det mötesförhandlingar och ett föredrag.

Därefter fin middag.

Kan jag ha en tunn blågrå klänning med hög hals och utan ärm?

Svar:
Om din klänning är uttalat festfin och inte  alltför vid, som en balklänning, fungerar den bra.

Läs gärna mer i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om Smokingklänning >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – kan man bära svart klänning med spets?

Fråga:
Kan en bröllopsgäst bära svart klänning med spets på överdel?

Det står Kavaj på inbjudan.

Svar:
Nej det kan du inte om klänningen är helsvart.

Det symboliserar sorg och bröllop bryter sorg.

Men om du sätter inslag av färg till klänningen, som en färgad spets (inte vit) så bryter du den symboliken.

Så klänningen kan bäras om du färgsätter den eller tillbehören.

Klicka här för att läsa om mörk kostymklänning (kavaj) >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Utlandets klädkoder – vad innebär Smart Casual?

Fråga:
Vad innebär klädseln Smart casual vid en fin lunch?

Svar:
Underförstått skall Smart Casual vara sportigt men ändå passande klädsel om man vill lyckas i sitt klädval. Men definitivt inte joggingskor och sweatshirt.

Det är ofta sportkavajer med läder på armbågarna och innebär för män lediga byxor, skjorta, enfärgad eller med ränder i kombination med en tröja av ull eller bomull och/eller en kavaj.

För kvinnor, är stilen något annorlunda. Bekväma byxor en kjol, en fin (men elegant kvailté krävs inte) topp, och accessoarer efter smak.

Ett av kännetecknen för denna smart casual är att färgen brun är tillåten och förvisso även uppmuntras (till skillnad från svart annars).

Andra vanliga färgerna som ingår i olika nyanser är grått och blått.

Klicka här för att läsa min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad ska vi ha för klädsel vid vår sons examensmiddag?

Fråga:
Vi är inbjudna till vår sons examensmiddag. Hur bör vi vara klädda?

Mörk kostym, kavaj chinos slips eller något annat som passar bättre? Mönstrad skjorta eller enfärgad? Vad är rätt?

Ska man ge blommor vid middagen eller något annat just då vi är där?

Vi ska ju naturligtvis fira honom men det blir efteråt.

Svar:
Det är svårt att svara på er fråga, då det inte framgår i vilket sammanhang han tar examen.

Det bästa är väl att fråga sonen om han tänkt sig någon form av dresscode. Det skulle jag i alla fall gjort.

Men vi får väl anta att en examensmiddag får anses som formell och då gäller mörk kostym med vit skjorta och slips.

En blomma som gratulation är aldrig fel, även om ni avser att fira honom vid ett senare tillfälle.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Gäst – vi känner ingen på festen, vad ska vi göra? Blommor? Presenter?

Fråga:
Min kompis som fyller 50 år och även hans sambo fyller 50 år dom ska ha 100-årsfirande på separat festvåning.

Vi har aldrig träffat sambon och min sambo har inte träffat någon av dom hur gör man med presenter och blommor?

Det är även valfri klädstil & dansskor, så vad gör man mest rätt i att ta?

Vi vet inte något om de andra gästerna.

Svar:
Att inte veta något om de andra gästerna gör ju det hela mer kul, nya människor  är trevligt så det behöver ni inte fundera på.

Inte heller det faktum att din sambo inte känner paret och att du inte känner hans sambo har någon betydelse, nu får ni chansen att träffa dem!

Traditionell etikett innebär att man varken tar med blommor eller presenter på ”lokal”, så jag skulle nog ringa och fråga kompisen om han har några tankar om detta med presenter.

Köp i så fall en gemensam bukett till paret och varför inte skicka dem hem till paren dagen innan och skriva att ni ser fram emot festen.

Kläder, där tar ni vad som känns bekvämt Men en kostym eller Blazer för dig och en klänning/kjol för din sambo blir bra.

Lite festklädd är alltid trevligt!

Klicka här för att läsa min artikel om att bli en bra gäst >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Frackbröllop – hur klär sig ungdomar med vett och etikett?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med klädkod Frack.

Hur klär sig en 15-årig tjej respektive en 13-årig kille?

Svar:
Barn och ungdomar kan man inte sätta samma krav på i klädväg som oss vuxna.

De växer och att skaffa en frack till en 13-årig kille är inte rimligt. Mitt förslag är att de får ta de finaste kläderna de har, kanske killen kan bära en snygg skjorta och dottern en fin klänning., gärna  en lång sådan.

En 15-årig tjej är ju ganska vuxen och hon kommer att känna sig mer ”välklädd” och som övriga gäster i en lång klänning/kjol.

Här finner du ett bröllopslexikon>>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Klädkoder – kan jag som kvinna bär byxa istället för aftonklänning?

Fråga:
Vill bara dubbelkolla eftersom jag är orolig att jag klär mig hel fel.

Kan jag ha en fin byxa om det är klädkod smoking.

Det är bröllopsfest med middag och dans. Ganska stor fest.

Vad skall man i så fall ha för överdel?

Svar:
Du kan bära en fin byxa, men den ska vara tydligt festbetonad och i finare material.

En bomullsbyxa fungerar inte, utan bättre upp.

En festbetonad top av något slag och gärna med urringning som markerar detta.

Elegans och fest är det som ska framgå av din klädsel.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om smokingklädsel för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – ska jag ha lång eller kort väst till min frack?

Fråga:
Jag har ett problem vad gäller längden på frackvästen, alternativt byxorna.

Jag är en lång man, relativt i alla fall 194 cm. Jag har en frack som är 152 i storlek, med tillhörande byxor. Det sätt som byxorna sys i dagsläget medför att de är lågt skurna och jag kan som högst ha dem strax över bäckenet men några cm under naveln. Jag är inte kraftigt byggd.

Jag har till följd av detta det vanligt förekommande problemet att min skjorta glipar fram mellan byxorna och västen. För att åtgärda detta har jag beställt en längre väst, men då bryter jag mot 1-2 cm regeln.

Jag ska på bröllop i morgon, och är således osäker på vilken väst jag ska ta. Den långa som sitter snyggt och rätt över byxorna, eller den korta. Har du något förslag?

Svar:
Om du hade valt att klicka på länken i frågeformuläret, den som erbjuder svar direkt för 50 kr, så hade du fått svar samma dag.

Nu ställdes din fråga i kö och därför fick du inte svar i tid. Beklagar detta, men många vill ha snabba svar och turordning gäller.

Men jag skulle självklart rekommendera dig den långa västen.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Dresscodes – vad innebär Jacket and Tie?

Fråga:
Har fått en inbjudan till Scalarteatern i Milano samt kvällen efter en Gala Dinner.

Båda kvällarna är klädkoden Jacket & Tie.

Vad har mannen respektive kvinnan för kläder för detta?

Svar:
Det är helt enkelt kostym, med skjorta och slips sant motsvarande klänning för kvinnorna.

Du kan läsa hur det ska se ut i bifogade länkar.

Läs mina artiklar om hans klädsel  och  om hennes klädsel >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson