Annons:

Klädsel – kan jag ha röd klänning på bröllop?

Fråga:
Jag ska på bröllop och har till min glädje läst att röd klänning går bra att ha som gäst, eftersom det är vad jag ska ha på mig.

Vad jag undrar mer över är om det är ok att ha svart eller vitt till, exempelvis en svart sjal?

Svar:
Att röd klänning inte skulle passa på bröllop är en välkänd och utbredd skröna, för det är just vad det är.

Det påstås att rött skulle innebära syndens färg eller till och med att kvinnan haft en affär med brudgummen.

Vem vill skylta med något sådant? Så viss går rött bra, att bära vitt eller svart till går också bra, då det endast är helvitt eller helt svart som inte ska bäras av kvinnor på bröllop.

Vitt är brudens privilegium och helsvart går inte då bröllop bryter sorg.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:
Annons:

Klädkoder – vad är förmiddagsdräkt för kvinnan?

Fråga:
Jag hittar endast vad ”förmiddagsdräkt” innebär för mannens klädsel.

Men vad innebär det för kvinnan?

Är det en klänning, något över knälängd, med tillhörande jacka?

Eller kan det vara dräkt med blus?

Svar:
I min artikel finn det med om både mannens och kvinnans klädsel, se länken sist i detta svar.

Förmiddagsdräkt dam är en halv- eller till och med hellång klänning, i finare material som siden eller annat fint tyg.

Den kan ha en ärm eller kompletteras med en jacka och bör inte vara urringad.

Klänningen får mer än gärna kompletteras med en utsökt hatt och till detta en mindre väska. Hatten kan vara exklusivt elegant, det finns ingen gräns för detta.

Om förmiddagsdräkten bärs vid lite mindre tillställningar än ett exklusivt kungligt bröllop, är den ändå många steg finare än vardagsklädsel och med klänningens längd till strax under knäet.

Klicka här för att läsa min artikel om förmiddagsdräkt >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Nobelfesten- kan jag bära slits på klänningen?

Fråga:
Jag ska få gå på eftersläppet, dansen, på årets Nobelfest.

Den vackra långklänning jag tänkt bära har en slits på kjolen som går ganska högt upp på benet, precis ovanför knät.

Detta syns då jag rör mig men den är inte liksom öppen. Är detta ok i Nobelsammanhang?

Om jag syr ihop slitsen så den går upp till under knöt? F

För övrigt är klänningen proper och exklusiv i materialet.

Svar:
En bal- eller frackklänning är en golvlång klänning eller kjol med separat överdel.

Det är stor frihet i utformningen som gäller, men det ska synas att det här är festkläder!

Så behåll slitsen, det är inga som helst bekymmer.

Klicka här för att läsa min artikel om balklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Klädkoder – kan jag som kvinna bära vita långbyxor vid klädkod kavaj?

Fråga:
Vita långbyxor på damen när klädsel kavaj är angiven?

Svar:
Är det en formell tillställning, som bröllop eller stor fest är Kavaj detsamma som mörk kostymklänning.

Långbyxor kan möjligen i mycket festlig utformning fungera vid mindre formella tillställningar och då med den enklare tolkningen av avaj.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel Kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vilken rock bär man till till frack?

Fråga:
Jag har precis köpt en frack, och undrar om det är nödvändigt att en eventuell ytterrock är längre än frackrockens(eller frackkavajens(?)) ”flärpar”.

Eller går det bra med en kortare rock också?

Svar:
Det är inomhus du använder fracken och där är det ingen som ser din rock.

Men det är självfallet mycket snyggare och mer praktiskt om rocken täcker hela frackrocken, inklusive sprunn.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons: