Kläder – när på dagen och i vilka sammanhang kan en vit kavaj bäras?

Fråga:
Min man vill ta på sig en vit kavaj när vi ska på 50 års kalas kl.15.00

Det finns ingen klädkod på inbjudan.

När är det ok att ta på sig vit kavaj? Klockslag?

Svar:
Vit kavaj kan användas när klädseln är fri eller  om det står Kavaj (i den mer moderna tolkningen) på inbjudan.

Det är ett sommarplagg och bär han udda kavaj utan vita byxor är det således en Blazer.

Klockslag finns inga detta fall, då det på kvällstid bör vara en mörk kostym.

Klicka här för att läsa om den moderna tolkningen av kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Hatten av under Nationalsången?

Fråga:
Har just tittat på en film där de sjunger nationalsången.

Ska herrar ta av sig hatten under nationalsången?

Om ja, även de som bär folkdränk samt militärer?

Svar:
Ja, det är endast militärer under fanvakt vid kista i kyrka som behåller huvudbonad på och de kan även göra honnör vid Nationalsången vilket då markerar ”hattavtagande” genom handens förande till huvudbonaden.

Givetvis kan de män som av tro bär huvudbonad behålla den på.

Att ta av hatten är ett tecken på underkastelse i den bemärkelsen att man visar vördnad.

Läs mer i min artikel om hälsning och huvudbonad

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – hur klär man sig vid en 50-årsuppvaktning?

Fråga:
Ska på 50-årsfirande dagtid i oktober.

Det står inget om klädsel, så hur bör man klä sig som gäst och par?

Svar:
Det är ingen skillnad på klädsel om du går ensam eller i par.

Klädseln brukar vanligen vara Kavaj i dess mer moderna tolkning, vilket innebär Blazer och udda byxa, kostym i valfri färg och för henne kan det vara en snygg dräkt, byxor eller kjol.

Inte så festbetonat, men snyggt och lite elegant.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoden Kavaj >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Klädkoder – kan jag bära en lång klänning om det står Kavaj?

Fråga:
Vi ska gå på min mans dotters bröllop som kommer att vara på en herrgård och med borgerlig vigsel.

Klädkoder är kavaj men jag undrar om jag är helt fel ute om jag har en långklänning?

Klänningen är mönstrad i ett mönstrat tyg i diskreta färger, har tänkt att ha stövletter o skinnjacka till den.

Jag tror att kavaj betyder klänning men eftersom det är modernt m långklänningar kanske man kan vara lite flexibel på längden.

Vad tycker du? Vill inte känna mig felklädd.

Svar:
Kavaj på bröllop betyder mörk kostymklänning för damen och den kan vara knälång eller ankellång. Inte golvlång.

Den ska vara utpräglat festbetonad och färg samt mönster är valfritt. Finare tyger, som siden, crepé eller annat.

Klicka på denna länk och läs mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Muslimskt bröllop – vilken klädsel för mig som kvinna?

Fråga:
Jag ska närvara på ett muslimskt bröllop, bekanta till min man, som själv är kristen.

Jag är själv ur svenskt ursprung, och har ej varit i kontakt med den muslimska- religionen tidigare förutom det information man erhållit via skola och internet.

Jag har sökt och inte hittat information om detta på nätet, mer än att vid bröllop ska man ej visa någon hud.

Gäller det även icke troende gäster? Jag undrar vad är klädkoden för mig? Vad är lämpligt att ha på sig?

Måste jag också täcka allt? Vill inte förolämpa brudparet eller det andra gästerna.

Svar:
Nu är jag ingen expert på muslimska traditioner, men det jag vet är att kvinnliga gäster ska bära kläder som täcker armarna, kjolens fåll ska nå nedanför knäet och till detta bär du en scarf – eller huvudduk.

Är du det minsta tveksam kan du alltid kontakta den helgedom där vigseln ska ske.

Eller ringer du till officianten (vilket kan vara en utövande muslim eller en imam),  samtliga hjälper dig säkert.

Läs mina artiklar om utlandets etikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn 

Annons:

Bröllop – kan jag bära svarta jeans när det står Kavaj?

Fråga:
Ett bröllop nu i september med klädkod : Kavaj

Min fråga är om jag kan ha en mörkblå kavaj (klassisk modell) tillsammans med ett par svarta byxor(ser ut som svarta jeans fast är mycket mjukare, kanske bomull)?

Ljusgrå skjorta och mycket mörkbruna skor (nästan svarta)?

Vad tror du om det? Har aldrig varit på ett bröllop förr, så helt främmande för mig.

Svar:
Kavaj på bröllop innebär mörk kostym.

Om du klickat på sök till höger och skrivit kavaj, så hade du omedelbart funnit svaret i min artikel om detta.

Mitt svar blir att den mörkblå kavajen är korrekt, men du ska byxor i samma tyg och färg till dessa, en kostym således. Absolut inte jeans.

Vit skjorta, inte grå, slips/fluga och svarta skor.

Klicka här för att läs om Kavaj/Mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Annons:

Dresscode – vad innebär ”Sporty elegance”?

Fråga:
Vad gäller för man och en kvinna?

Svar
Sporty elegance är ingen klädkod utan snarare en benämning på en modestil som klädtillverkare ibland använt.

Inbjudaren har inte kunskap om olika klädkoder och har således valt något som man tycker verkar bra.

Det innebär allt från jeans, t-shirts till snygga enkla klänningar. Men de avser förmodligen inte att du ska komma gamla slitna i jeans och en tröja, utan mer som amerikanska klädseln ”Come as You are”.

Klicka på följande länk så har du beskrivningen av den klädkoden.

Här kan du läsa mer i min artikel om dresscode Come as You are >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dresscode – vad betyder suite and tie för kvinnan vid ett event i Tyskland?

Fråga:
Min man och jag är bjudna på ett event i Tyskland där det även blir middag där det står dresscode, suite and tie.

Det kommer vara många olika nationaliteter representerade och min fråga är om jag som kvinna kan välja annan klädsel än klänning?

Svar:
Klädkoden innebär kostym och slips och det kommer säkert betyda att många herrar har en mörk kostym på sig.

Den klädsel som angivits säger inget om färgen på kostymen och kan därmed innebära den enklare varianten av vår klädkod ”Kavaj”.

Den tolkningen betyder att även en ljus kostym eller färgad skjorta är acceptera och därmed en dräkt med byxor för henne.

Som du förstår är balansgången hårfin, men en elegant byxa med top/kavaj borde fungera.

Men du kan bli ganska ensam om detta, klänningen är ett säkrare kort om du tvekar.

Klicka här för att läsa min artikel om kavaj för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Kloder- vilka skor bärs till frack?

Fråga:
Vilken typ av skor kan/skall användas till frack?
Lackskor, svarta snöskor, penny loafers ?

Svar:
Till frack med vit väst bär du lackskor.

Till frack med svart väst bär du svarta, välputsade snörskor med låg klack.

Sedan är det inget större bekymmer om du skulle välja svarta välputsade rakt över, men det är inte helt korrekt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om frack >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn