Människor emellan – skilsmässa och bröllopsringar?

Fråga:
Jag kontaktar dig för att jag har en fråga som är mig varm om hjärtat men jag undrar om det är etiskt korrekt.  Jag och min fru håller på att skilja oss och just nu är vi i bodelningsfasen. Jag har en fråga om bröllopsringar. Är det etiskt korrekt om jag gör anspråk på henne bröllopsring?

Frun och jag gjorde en grov design av ringen tillsammans men jag bestämde slut designen,bestämde vilka stenar som skulle ingå och jag ordnade att den tillverkades av en vän till mig som är guldsmed.
Ringen är en av de få föremål som jag var någonsin varit nöjd med och därför är det mig varmt om hjärtat.

Tack för vägledning.

Svar:
Rent juridiskt ska boet delas lika och då ska ringarna värderas och utifrån detta får ni sedan dela på ett ekonomiskt jämlikt sätt. Men din fråga är mer av etisk karaktär och då är svaret att ringen var en gåva till din hustru, den ska du inte begära tillbaka. Den är hennes utifrån ett etiskt perspektiv, oavsett värdet.

Klicka här för att läsa min artikel om skilsmässa >> 

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Bio – vett och etikett när man sätter sig?

Fråga:
Är det ok att min man går först in i bänkraden på bio?

Min man har den klara uppfattningen att ha banar vägen för mig, något som jag inte känner mig bekväm med.

Svar:
Ska man vara formell så går han först och du efter.

Ni går med ansiktet vänt mot de som redan finns i bänkraden.

Men om du inte är bekväm med det, kan ni väl byta plats, det är garanterat ingen som tänker på det.

Alternativt så släpper du saken och låter honom gå före, för mig känns det inte som ett större problem.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett på bio >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – tävlingsfråga. Vad göra, alla surfar fram svaren?

Fråga:
Jag har inte någon etikettfråga men jag minns dig som en förståndig karl och ställer därför MIN fråga.
Jag har i många år haft en musikgissningstävling där frågorna skall hänga ihop med den sång vi sjunger. De moderna telefonerna håller på att ”sabba” såna initiativ. Hur ska man kunna ställa frågor där svaren inte kan hämtas i telefonen?

Jag har kommit på en enda hittills. Jag binder ett snöre runt en tall på en höjd som bara jag känner till, och sedan frågar jag med tre alternativ på vilken höjd snöret sitter. Någon avståndsmätare finns det väl inte ännu i någon telefon?

Svar:
Du har skrivit ditt namn i din fråga och visst minns jag dig. Eftersom du skickat frågan via bloggen kommer även svaret här, det sker med automatik.

Ditt dilemma delas nog av de flesta som har någon form av frågelek idag. Tyvärr är det bara att lita till folks goda vilja och mitt råd är nog att be deltagarna avstå från användandet av telefonerna, då detta gör tävlingen mindre rolig. Men var tydlig! Säg som det är – FUSKA INTE, då saboterar ni leken. Om inte annat får den som i smyg plockar upp telefonen skämmas lite då övriga deltagare ser detta.

Annars är det nog endast din tall som gäller….. Men jag gissar att det även finns appar för avståndsmätning (skrivs med ett leende).

Klicka här för att läsa om vett och etikett i telefon >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

Telefonetikett – hur sent kan man ringa?

Fråga:
Hur sent får man ringa till folk? Hur sent kan man komma hem till folk och hur gör man för att få folk att gå?

Svar:
Nu beror det lite på vilken åldersgrupp man tillhör. är du yngre har de större överseende med att komma eller ringa sent. Men praxis är att efter 21.00 varken ringer man eller besöker någon. Det kan givetvis variera om du vet att personen är vaken senare eller det är sommar och ljust. Lite av en bedömningsfråga alltså. Ett tips är att sända ett SMS med frågan ”Vaken?” om du är tveksam.

Vad det gäller att få dem att gå hem kan det vara lite känsligt. Jag föreslår att man börjar plocka undan lite smått. Dukar av eller börjar säga att nu är det snart dags att avrunda. Tar de inte dessa signaler kan man helt enkelt be dem att gå.

Klicka här för att läsa mer om telefonetikett >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Annons:

Mellan människor – ska jag ta med blommor till ett framträdande?

Fråga:
Två personer ska premiärframträda med ett konstprojekt, poesi/bilder visas, under en invigning. Publiken är där för att även se på andra framträdanden mm.
Ska jag som ffa är där pga detta ha med mig blommor till dem? En bukett eller två? Måste de vara en till varje eller räcker det att ge den som jag känner av de två? Något annat att tänka på?

Svar:
Det är inte alls nödvändigt att du har med dig blommor. Vill du ta med något till din vän, så är det helt ok. Men det krävs inte av dig, din närvaro är gott nog.

Klicka här för att läsa mer om blommor som present >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Kondoleans – ska man tacka för blommor man fått?

Fråga:
Skall man tacka för mottagna kondoleansblommor?

Svar:
Ett tack för kondoleanser kan skrivas för hand, vilket anses vara hövligt, men det är svårt att göra det till alla. Man kan välja ett färdigtryckt kort som har text där man skriver att ”de fina orden och tankarna, samt eventuella blommor varit till stort tröst och hjälp”. Det är alltid bra om ett par rader kan läggas till för hand.  Dels tackar man för de som närvarat på begravningen,  dessutom tackar man för de eventuella blommor och gåvorr som inkommit.

Så svaret är ja, det är en artig gest. Men det behöver inte ske förrän du känner dig redo och orkar göra detta.

Klicka här för att läsa mer om tack efter begravning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

 

Annons:

På gym – vett och etikett vid träning?

Fråga:
Man befinner sig på ett gym. Detta är utrustat med en radioanläggning som kan styras av var och en. Folk befinner sig på gymmet, radion är påslagen. Kan då nyanlända personer, utan att fråga, helt sonika gå fram och byta kanal samt ändra volymen ?

Svar:
Det är givetvis ohyfsat att inte fråga, den nyanlände kan vända sig åtminstone till någon som redan är på plats och höra om det är ok att byta kanal.  Att föra diskussionen med ett fullsatt gym är en svårare uppgift.  Så svaret är nej – det gör man inte.

Ditt alternativ är ju lika enkelt om det ändå sker, gå helt sonika fram, ta upp fjärrkontrollen och byt tillbaka med orden ”Ursäkta, men jag lyssnade på ett program redan”.  Din ”rätt” att byta kanal är ju inte mindre, eller hur?

Läs mer om vett och etikett på gym

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Etiquette Letter – när man ska komma i tid. I Sverige och utomlands.

Välkommen till veckans Etiquette Letter, din GPS för en trevligare tillvaro!
”Varhelst två människor möts och deras bemötande påverkar varandra, då uppstår vett och etikett”.

Var och en av oss har säkert lärt oss att komma i tid, det lärde vi oss redan som små. Men det gäller inte i alla situationer, även om grundregeln givetvis är att man ska passa tiden. Att tiden ska passas till planerade och fastställda möten är självskrivet, den som kommer försent blir lätt uppfattad som ohyfsad och det innebär även att man låter andra personer vänta och tar av deras tid.

För dig som läst nyhetsbrevets första del i mail- klicka här så får du fortsättningen längre ner

Till fest och kalas
Handlar det däremot om fest och kalas blir det annorlunda. Även här är det en fråga om seder och vanor anpassade till kultur eller kretsar, men är du inbjuden till en formell fest så är rådet att du ska anlända i tid, oavsett kulturkrets.  Skulle festen inte vara av lika formell karaktär, kanske mer lättsam kan du ofta avvakta upp till en kvart efter utsatt klockslag med att anlända (syftet är att värdparet kan ta emot gästerna lite vartefter).

För att vara säker
Det skiljer sig åt i olika sammanhang, så vill du vara säker kan du göra några enkla saker.

  • Prata med en annan gäst i förväg
  • Ring inbjudaren och fråga hur de brukar göra
  • Anländ inte före utsatt klockslag

Att komma för tidigt
Har du själv stått där i duschen, 15 minuter innan festen (givetvis försenad) och så ringer det på dörren, då vet du vad jag avser med att inte komma för tidigt.

  • Om inbjudan är till kl. 18.00 – kom inte en minut innan 18.00
  • Det får anses korrekt att anlända fram till kl. 18.10 – men blir du mer än 15 minuter sen, ring!
  • Kanske kommer du möta en ”påläst” värdinna som redan efter 8 minuter bjuder till bords. Då tillämpas en gammal regel som nästan är bortglömd.
  • Den gäst som anlände efter åttaminutersregeln, fick diskret finna sin plats vid middagsbordet.

I Sverige och utomlands
Det vore olyckligt att någon som värdinna eller värd använde sådana gamla regler som 8-minutaren. Det gör ingen modern människa hoppas jag, tiden har förändrats som begrepp. Vi har blivit mer flexibla och det globala inflytandet, ofta från södra Europa, har gjort det mer flytande.

  • I Frankrike är tålamodet upp till en timme med att vänta på gäster
  • I Portugal skulle nog värdparet slås av förvåning om gästen kom i tid, förväntan är en timme sen.
  • I Spanien kan tiden bli ännu senare.
  • Gör du affärer i Danmark – anländ i tid.
  • I Tyskland kommer du i tid, men inte i förväg.
  • I Norge ska du vara lika punktlig som i Sverige, men sedan kan norrmännen själva vara lite ”sena” till affärsmötet.

I offentliga sammanhang
Här är ofta skillnaden att där är det snarast en fördel att anlända i förväg. Både till mingel och affärsmöten på kontor kan du räkna med ett ”övertag” om du väntar på din kund eller gäst.

  • Hotell, restauranger, representationsvåningar – anländ gärna i förväg.
  • Till kundmöten – se till att du väntar på kunden.
Udda klockslag
Ett udda klockslag är inte hel- eller halvtimme. Det är kanske 19.25 eller 19.50, då ska du som gäst vara särskilt noga med att vara på plats i förväg.
  • Udda klockslag betyder att kungligheter ska anlända.
  • Då är det gästerna som väntar på dem – inte tvärtom.

Läs mer om vett och etikett i andra länder

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert Etikettdoktorn

Annons:

Teater – balett och blommor ?

Fråga:
Jag ska på en balett nu i dagarna där jag personligen känner en av ballerinorna. Jag ska på den största föreställningen, och undrar om det är kutym eller någon sorts etikettregel när det gäller att ta med blommor till ballerinan efter uppsättningen? Ligger det någon tradition i det eller har jag fått för mig det?

Svar:
Det beror lite på hur väl ni känner varandra. Men är det en god vän till dig, så blir alltid en bukett blommor uppskattat. På så sätt finns det en tradition, men det inga ”krav” på detta.

Läs mer om etikett på teater

Mats Danielsson, Etikettdoktorn