Skippa klädkoderna ibland – det har blivit för mycket…

Klädkoder, behövs det? Varför måste man skriva hur gästerna ska klä sig på en inbjudan, Kan de inte få komma som de själva vill?

Det kan man nog tycka, för ibland är klädkoden så utformad att den bara är till besvär. Det gäller i synnerhet när värdparet hittar på egna formuleringar och lustigheter. Som ”sommarfin” – innebär det bikini eller t.o.m. toppless! Jag som man – kan ju tycka att det är ganska ”sommarfint”. Nej givetvis fungerar det inte, lika lite som festfin, kläder – ja tack! och andra mer eller mindre förvirrande koder.

Till en fest som inte är så formell i sin utformning, det kan vara grannar och vänner, en födelsedag för barnen eller en middag för släkten – då krävs inga klädkoder alls. Det kan bli allt för formellt om det skrivs. Gästerna klarar säkert av att räkna ut vad de ska ta på sig ändå.

Ska ni ha en personalfest, med ett speciellt tema som ”70-tal”, då kan man givetvis skriva det i sin inbjudan. Förlägger ni festen på ett lyxhotell i Barcelona så kanske det underlättar för medarbetarna om de vet i förväg vad som förväntas i klädväg. Då kan man mycket väl skriva ”Business suit” eller ”Smart casual”. Men skriver ni det till årets julbordsfirande med all personal, då blir det genast lite förvirrande. Låt deltagarna avgöra sitt klädval – ingen kommer att klä sig i slitna jeans eller shorts. Med andra ord, man ska inte överdriva klädkodens betydelse, sunt förnuft är en klok kod det också. Har företaget en inarbetad policy om klädsel, då kommer sannolikt alla följa den och skulle någon avvika och komma i ”trädgårdskläderna” så är det ingen katastrof. Det blir den personen säkert ganska omedelbart medveten om.

När det sedan gäller mer formella arrangemang som jubileum, högtidsdagar, bröllop, begravningar, disputationsfester, formella och officiella tillställningar samt mycket mer – då kan klädkoden vara av värde. Klädkodens grundläggande funktion är att underlätta för gästerna, de ska veta vad som förväntas och hur man klär sig bäst. Ingen gäst ska därmed riskera att uppleva att man valt ”fel” kläder. Klädkoden signalerar dessutom festens mer formella status, vilket även det underlättar för gästen. Klädkoden handlar således inte om värdparets ”krav” på gästernas stil och etikett i klädvalet, det handlar om hänsyn och tips till gästen.

Men trots allt detta om överdrivna koder, har kläderna en stor betydelse för oss, för undersökningar visar att vårt förtroende för personal ökar med mer formell klädsel. Tänk dig själv – vill du åka på flyget till USA med en purser klädd som en punkare? Eller distriktssköterskan på vårdcentralen iklädd jeans och bar mage? Eller låna tre miljoner till huset av en bankman i slitna jeans och en T-shirt med trycket ”Kiss” på bröstet? ICKE! Klädkoden har betydelse, det bara är så.

Slutligen vill jag ge alla er som nu ska bjuda in till bröllop, fest eller annat spännande – skriv inte en klädkod som gör att era gäster måste gå och köpa nya kläder. För trots allt, hur många procent av svenska män har en frack hemma? Är det 15% är jag förvånad, då återstår bara att hyra för tusentals kronor om man inte vill bli ”fel klädd”. Så avstå hellre från fracken och bjud in med mörk kostym eller kavaj istället. Det gör livet lättare för alla och ni får fler gäster som kommer!

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett.
Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

Annons:

Man tackar för lite och klär sig fel vid begravning

Hej ”doktorn”
Var på begravning för en tid sedan. Det gällde en person som jag haft att göra med inom sjukvården – alltså icke anhörig (önskan om min närvaro hade framförts av nära anhöriga) Alltnog här kommer mina frågor. I dödsannonsen stod ljus klädsel. Den enda som kom ljusklädd var jag (vitt med svarta ränder på kavaj – vita byxor) ALLA övriga kom svartklädda. Det kändes mycket pinsamt och utpekande. Sedan undrar jag rent allmänt att när det står ljus klädsel i en annons gäller det även närmast sörjande ell. är det alltid mörk klädsel som gäller för dessa ? Kan vara bra att veta.
Vad förväntas av mig som utomstående gällande blommor – räcker det att ha något vackert vid defileringen ex.vis en stor ros ? Hur ställer det sig med en mindre bukett vid just defileringen ? Anmälan om förtäring skulle lämnas enl. dödsannonsen. Jag ansåg det själklart att jag ej hörde till de som skule vara med på detta.
Sedan tycker jag det är märkligt att man ej  framför ett tack för att man hedrade den bortgångne – jag har personligen träffat den som uttryckte en önskan om mitt detltagande.men något tack famfördes icke.
Över huvud taget tackas det sällan numera – det må vara för presenter  i samband med konfirmation ell. en finare bjudning.. Jag är förmodligen gammaldags?

Svar:
Skriver man ljus klädsel i en begravningsannons så gäller det samtliga på begravningen. Att då klä sig i mörka kläder ter sig märkligt. Men se det från en annan sida – du var den enda som visste vad som gällde.

Som inbjuden besökare och icke anhörig räcker det gott med en handblomma, en vårdinrättning kan nog inte ge buketter till alla som går bort. Man måste begränsa sig.

Eftersom du var ombedd att komma, så förväntas du delta på minnesstunden. Vid det tillfället framfördes nog familjens tack för att de hedrat den bortgågne med sin närvaro. Då är ett extra tack vid ett möte inget som krävs, kanske de missat att du inte kom. Det är lätt hänt i sett tråkigt ögonblick.
Sedan håller jag med dig om att det tackas för lite – en glömd konst!

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

Pratar man om sex i radion så…

Vill folk läsa om vett o etikett? Verkar lite trist tycker jag, har sett dig på TV, lyssnat på radio och kan ändå inte låta bli att läsa alla dessa frågor du får. Så något är det som lockar, vad är det som skapar intresset tror du? Det verkar ju som bloggar om sex drar…

Svar:
Att som vett och etikettexpert, författare och föreläsare sitta i radion och prata till lyssnare man inte känner är kul. Detsamma gäller när man gör TV-program, men det som är så intressant är vad som får folk att reagera. Säger jag bordsskick och klädkoder, då är telefonerna ganska tysta. Pratar vi om surströmming, brännvin och ännu hellre sex, då börjar folk ringa!

För visst finns det vett och etikett vid sex, ingen tvekan om saken. Det handlar egentligen mest om respekt för andra och lite till… Men grejen är den att massor av människor undrar över detta med vett & etikett, men skäms över att fråga. Det är bara att titta på denna bloggs statistik, den har precis startat och redan över 11 000 besökare, men bara 140 kommentarer. Trots denna blygsamma vilja att kommentera har det redan rasat in nya frågor, men få vill synas med sin fråga.

Givetvis skrivs alla frågor om, så det i mesta möjliga mån inte går att se vem det handlar om, namn skrivs inte och inga e-postadresser publiceras.

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

Annons:

Vett och etikett – presenter. Gåva på vernissage?

Fråga:
Har man med sig en gåva på vernissage?

Svar:
Det beror på om man känner konstnären eller inte. Är det en helt främmande person, då behöver du inte tänka på det, men är det en vän eller släkting så blir det säkert uppskattat med en blomma. ge gärna en liten grupp med ett kort i, då kan konstnären ställa den på vernissagen så andra kan se och läsa lyckönskningen

Läs mer om presenter

Mats Danielsson, etikett- och bemötandeexpert
Etikettdoktorn 

.

 

Disputation – ad som förväntas av släkten?

Fråga:
Min äldre bror skall doktorera och till det har han en fest på kvällen som jag då är bjuden till. Min fråga är om det förväntas något speciellt av mig ex. tal, spex eller något annat? Ifall det inte förväntas skulle jag göra bort mig om jag hittade på något ändå?

Svar:
Ett tal förväntas det med all säkerhet av dig, du är ju en stolt bror som uppvaktar. Spex ska nog inte vara med här, det är ett stort allvar på denna fest, men ett trevligt lite roligt minne kan alltid finnas med i ditt tal.

Annons:

Polarpriset och TV 4

Vid utdelningen av Polarpriset och precis när Peter Gabriel ska hålla sitt tal avbryter TV 4 för reklam! Vad tycker du om det?

Svar:
Jag såg inte programmet men jag kan mycket väl begripa din reaktion. Ingen vill väl bli avbruten mitt i ett tal och det är definivt helt värdelöst om någon skulle göra det. Så att avbryta sändningen är väl inte någon hit precis…

Men de måste troligen hålla sin sekundpassning på TV 4, allt blev kanske en röra annars. Vad vet jag?

Mellan människor – etikett på Bajamajor, kan inte killar pinka rakt?

Fråga:
Vad anser du om bajamajors etikett. Handen på hjärtat finns det, eller är det bara jag som har en konstig fråga?

Svar:
En journalist frågade mig om detta en gång, precis när jag lämnat bekvämlighetsinrättningen. Det jag konstaterade när han frågade var, att en hel del män inte kan träffa rätt och då föreslår jag att de sätter sig ned. Den regeln finns inte, men nu gör den det (och de flesta nog håller med mig).

Annons:

Vem är Daniel Westling?

Vem är egentligen Daniel Westling? En man av folket sägs det, men är han det?

Svar:
Jo det får man nog påstå. Han är född den 15 september 1973 i Almby. Men växte upp i Ockelbo tillsammans med ett äldre syskon och sina föräldrar Olle Westling och Eva Westling. Pappan är 63 år och har varit chef för äldreomsorgen i Sandviken, mamma är 64 år och arbetat med pensionsfrågor på Posten. Daniel är ägare av gymet Master Training Holding AB och han träffade Victoria som hennes persolige tränare för sju år sedan.

Idag är Daniel skriven på Drottningholm.

Kan Daniel driva gym som prins?

Jag undrar om det är möjligt att en prins kan fortsätta driva ett gym?

Svar:
Den frågan kan bara Daniel Westing, Kronprinsessan och Kungen avgöra. Det blir troligen Kungen som i slutänden avgör enligt experter. Men hans liv kommer från och med nu förändras totalt. Han kommer att få finna sig i att alltid gå steget bakom Kronprinsessan och hans tillvaro kommer fyllas av offentliga uppdrag. Man kan bara gissa att han nu tvingas avveckla sin verksamhet, men det kan redan vara uppgjort. Att bli prins och hertig av Västergötland kräver sin man. Daniel har tidigare kritiserats för sin bristande förmåga att konversera vid middagsbordet och att han talar dålig engelska. Om detta stämmer vet vi inte, men han kommer oundvikligen att få personliga rådgivare, utöver de han redan har, i denna uppgift.

Han kanske blir vår nye ”idrottsprins” efter Prins Bertil. Du kan läsa mer på www.etikettdoktorn.se och skicka en ny fråga till info@etikettdoktorn.se