Berusad i folkdräkt

Fråga:
Jag undrar lite kring etikettsreglerna for borandet av folkdräkt. Stämmer det att man inte får vara berusad under tiden som man bär folkdräkt?

Svar:
Under de senaste dagarna har vi i dagspressen kunnat se och läsa om gäster på det kungliga bröllopet, dessa gäster var ibland iklädda folkdräkt. En vanlig kommentar var att en folkdräkt kan ersätta högtidsdräkt.

Svaret är iofs korrekt, men den kan även ersätta samtliga övriga klädkoder. Att sedan uppträda berusad i denna dräkt är nog snarare en fråga om respekt för den bygd eller det land man med sina kläder representerar. Någon ”regel” om detta finns inte mig veterligen nedskriven, men det är stillöst att misskreditera detta ”varumärke” genom att vara berusad.

Men att avstå från vinet till maten eller avec till kaffet, det behöver man inte. Då är det andra skäl som avgör detta.

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etiket

Annons:

Vett och etikettregler är till för att brytas mot….

Ganska ofta får jag både mail och frågor om man verkligen måste följa regler som skapades för 150 år sedan?

Svaret är enkelt, nej det behöver man inte om de inte fyller någon funktion längre. Mina svar baseras på de traditioner som gått i arv genom generationer och som är generellt accepterade.

Om jag börjar lägga in egna ”regler” och föreslå andra lösningar blir det inte en blogg som besvarar etikettsfrågor. Sedan är det upp till var och en som önskar att avstå, förändra eller anpassa, det gör jag också i mitt liv. Men läsarna frågar alltid för att få veta vad som egentligen gäller.

Kan man grunderna så vet man också när man kan avstå!

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

Tyvärr, jag skriver inga tal

Fråga:
Jag kommer att bli uppvaktad av mina arbetskamrater och arbetsplatsens ledning pga. pensionering.  
Jag vill gärna tacka på ett bra sätt men vet inte vad jag ska säga. Tacksam om ni hjälper mig med att formulera ett kort och enkelt tacktal.

Svar:
Något tal kan du inte få, det får du köpa av proffs som du hittar på nätet. Googla på Tal eller hålla tal. Men några enkla tips är att du ska tacka för de år som varit, berätta några fina minnen och vad du planerar göra sedan. 3-5 minuter räcker, ta det fritt ur hjärtat. Mer krävs inte.

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

 

Annons:

Bordsskick – vem sjutton behöver sådant trams?

Fråga:
Jag är ingen person som är emot allt, men varför i hela fridens dar innehåller bordsskick så mycket konstigheter?

Ja, vem har rent ut sagt hittat på all märkliga regler?

Behövs den överhuvudtaget?

Svar:
Du ställer en mycket berättigad fråga, men jag ska försöka ge dig en kort bakgrund.

I stort sett alla människor umgås till mat och dryck. Måltider ser man i alla sammanhang, från Bibeln till konstverk. Man kan påstå att måltiden är en del av vänskap eller affärer. Man äter och dricker vid sorg, bröllop, fest, vid avslutade affärer eller andra uppgörelser.

De allra flesta spontana, roliga, sorgliga eller förväntade möten kopplas till ätandet och drickandet.

Under renässansen (1300-1500 ca) förändrades sederna fort, samhällsstrukturen ändrades och de nyintroducerade i samhällets överklass fick behärska sig och utforma vanor för att bejaka sin rätt att finnas med.

Man var tvungen att bete sig socialt vid matbordet och låta bli saker som spotta på golvet, lägga ut tuggad mat på samma tallrik som andra tog ifrån eller ge ifrån sig rapningar eller andra illaluktande ljud.

Även saker som att krossa ett glas eller skratta högt var socialt opassande.

Allt detta formella fanns hos dessa rika och det var bordsdekorer, prydnader, mat som formades som konst och dukningar som kunde ta veckor att fixa till. Det var till skillnad från idag inriktat på utformning, dagens bordsdukning är ju mer av praktisk karaktär.

I all denna lyx som de redan rika och de nyrika befann sig i utvecklades också ett intresse för flera olika redskap. Nu kom egna bestick till diverse olika maträtter och så växte även umgängesreglerna fram. Olika människor med skilda erfarenheter skulle kunna umgås.

Idag räcker det i princip med glas, tallrik och bestick för att det ska fungera bra på en enkel bjudning.

Så allt har kommit i syfte att få människor att kunna agera tillsammans, även om vi har olika bakgrund.

Detta är tvivelsutan nästan ännu mer aktuellt idag, när vi berikas med nya seder och bruk från många andra kulturer.

På sikt kommer detta även utveckla vårt bordsskick. Precis som det alltid gjort.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Melodifestivalens fulaste kläder – tävlingen vanns av…

Jenny Silver!
Herredumilde en sådan kreation! Star Wars i kombination med dansbandskampens Torgny Melins-stil. Värre än Charlotte Perellis silvertrosor (det hade inte märkts skillnad om hon varit utan dem)

Kvällen tvåa blev tveklöst Pain of Salvation
Daniel Gildenlöw hade inte bytt om sedan Sweden Rock Festival. De kläderna hade han sovit i sedan i somras och linnet var förvisso rentvättat…

Trea, utan tvekan Ola!
Pöjk lelle, fick du vänta på tåget länge när du skulle åka från Lund? För du ser ut som en backpacker. Bara sovsäcken fattas.

Vem vann då? Salem al Fakir är en kille i min smak.
Tidlös kostym, vit skjorta ger honom chansen att visa sin kompetens utan clownfasoner á la Nanne Grönwall.

Dolph var ju favoriten i sin smoking. Så ska en slipsten dras!

silver

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

 

Annons:

Sockerkaksbombning!

Fråga:
Din blogg är ju jättekul, har inte varit in på den tidigare! Kom spontant att tänka på en fråga jag själv tog upp i min blogg för en tid sedan (förmodligen i början av sep eller slutet av okt, då vi hade födelsedagar hemma):

Jag har ett par släktingar, som har för (o)vana att ta med fikabröd till våra födelsedagskalas. Det är dels min mans farmor, som alltid tar med en egengjord tårta (den har dock ersatts av glasstårtor de sista gångerna). Sen är det min svärmor, som ofta har med sig toscakakor eller såna där långpannerutor med kokos på. De gånger hennes mamma följer med har hon gärna en sockerkaka med sig. Kakorna tas med utan föregående fråga till oss – det är alltså ingen överenskommelse att avlasta oss gällande bakning/inköp.

Svar:
Tack för ditt beröm!
Nej, man kan inte förvänta sig att medhavda presenter, drycker, kakor eller vad det än må vara ska tas fram samma dag. När din svärmors mamma har med sig och accepterar frysen, innebär det att hon vet hur man för sig. Så fortsätt du att frysa in och meddela samma budskap, jag har tillräckligt framme och vi tar detta senare.

Sedan ska det ju sägas att allt är säkert en överdriven välvilja, vill du få stopp på det så tror jag du i förtroende kan säga som det är vid ett annat tillfälle.’

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

 

Gott slut, Gott Nytt År och God fortsättning – hur säger du?

Hur ska alla dessa uttryck användas?
Frågan ställdes vid en intervju av mig i Sveriges Radio idag och jag vill lova att svaren på frågan skiljer sig åt. När säger man de olika uttrycken? Läser man de publicerade förslagen, såväl i litteratur som på nätet ser man ungefär dessa svar:

  • God Jul och Gott Nytt År sägs från 1:a advent fram till Jul till de man inte träffar innan årets slut
  • God Jul sägs från 1:a advent fram till och med 24 december.
  • God fortsättning (på julen) från 25 dec till 30 december
  • Gott slut 30 och 31:a december
  • Gott Nytt År från midnatt 31/12 och 1/1
  • God fortsättning (på det nya året) från 2 januari

Det viktigaste av allt är inte NÄR eller HUR utan ATT man hälsar på varandra!
Men… jag säger för min egen del God Jul, möjligen från 2-3:e advent. Några av oss säger God Jul även den 25 december (beror på när julen firas) och det finns säkert massor av varianter. Hur gör du?

 

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Annons:

Är detta möjligt – hur klarar hon sig?

Men vad är detta? Jag läser om det var dag, jag lyssnar på radion och ser på TV. Men fattar visst ändå inget? Läs här och hjälp henne, jag gör det ikväll! För visst har jag råd att avvara en del av mitt, är detta en etikettblogg så måste detta vara RIKTIG vett & etikett!http://blogg.aftonbladet.se/fifiluran/2009/12/ber-om-hjalp

Det är nästan så man skäms över att svara på så banala frågor som klädkoder, bordsskick etc.
Men världen kan inte stanna.

”Att dela på notan gör mig spyfärdig!”

Lulu Carter vill bli uppvaktad. Citat ”Den betalar verkligen mannen. Om han har bjudit ut mig och jag har följt med honom, då pratar vi om en världsvan och cool kille. ”

För min egen del är jag betydligt snällare i min kommentar, jag nöjer mig med att anse det vara osexigt att börja dela på på notan.

Hon säger vidare, citat; ” Jag gillar när det är lite gammaldags. Jag vill att mannen ska hämta upp mig, åka till ett ställe där vi tar en drink, innan vi drar vidare i taxi till den restaurang han valt. Han får gärna ta kommando, det är sexigt, säger hon. ”

Nadine Le Gross har intervjuat oss båda om detta i Aftonbladets lokala Stockholms nöjesguide. Läs artikeln här

Vad säger du? Ska man dela på notan eller ska den som bjuder ut betala? Ska traditionen gälla, en man ska vara ”karlakarl” och betala? Och hur gör två killar eller tjejer i par?

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett

Annons:

Vett & etikettfråga: Min grannes hund (eller grannen själv) luktar skit!

Fråga:
Min granne har en jättesnäll hund och han är så snäll men han luktar så mycket. Han verkar inte duscha. Vad kan jag göra för att prata med honom?

Svar:
Jag får nog först fråga dig om det är hunden eller grannen som luktar?

Är det grannen som luktar, då är det svårt. Känner du honom väl, då kan du ta upp det med honom. Annars föreslår jag att du frågar honom lite om han har någon släkt eller barn i samhället där ni bor. Har han det, tala med dem.
Är du inte särskilt finkänslig av dig, säg det rakt ut till honom: ”Hördu, inte för jag vill vara elak, men du luktar ganska illa. Duschar du?”. Men du riskerar att får en ovän till granne! Jag skulle nog rekommendera att du funderar först.

I vilket fall, så är det hunden då är det nog bara att prata med grannen och säga: ”Du kanske inte märkér det, men din hund behöver nog duscha. Han har nog rullat sig i nåt och luktar ganska illa”.

Du kan skicka en fråga om Vett och Etikett. Klicka här 
Besök gärna vår webbsida
www.etikettdoktorn.se , du hittar över 600 artiklar om etikett