Dresscode – vad innebär Suits/Jackets på bröllop i London?

Fråga:
Bröllop kl 14.00 i London i september (då är det varmt) med angiven dresscode: Dress: Suits/Jackets

Vad skall jag och min fru ha på oss?

Svar:
Även i England kan man ha svårt att skriva korrekta klädkoder, eller snarare en otydlig sådan.

Det enda som angivits är ”kostym/kavaj” och det är väl detta som fått er fundersamma.

Mitt råd är att gå på det mer formella och ta en mörk kostym och motsvarande klänning/kjol.

Förvisso kan andra gäster komma i ljusa kostymer, men en mörk sådan blir aldrig fel.

Känns det fortfarande tveksamt kan ni ringa inbjudaren och fråga vad som gäller, det är aldrig oartigt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Dukning – hur dukar jag snyggast till ett kaffekalas?

Fråga:
Hur placerar jag kopp, fat och assiett?

Samt, var skall servetten läggas?

Svar:
Det brukar vara en mer samlad dukning till kaffe.

Oftast har man en finare duk, en vacker kaffekanna mitt på bordet och kopparna står på sitt fat, som i sin tur är placerade på assietten.

Skeden till höger på fatet och en liten kaffeservett på vänster sida.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – hur klär jag mig till finare vardag vid födelsedag?

Fråga:
Vi är bjudna på en födelsedags middag där det står inga presenter tack.

Det serveras en enklare buffé vad tar man då med och vilken klädsel gäller?

Tid 17.00

Svar:
Du tar inte med någon present, men en liten blomma som tecken på uppskattning för bjudningen är aldrig fel.

Klädseln kan vara finare vardag, dvs en snygg byxa eller kjol/klänning i valfri färg och material.

Inte festklädd, men bättre än vardag.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Tack – hur utformas tackkort för både bröllop och dop?

Fråga:
Jag undrar hur man lämpligen formulerar tacktext till kort där både bröllop och dop av brudparets son var samtidigt?

Svar:
Det är bara att skriva att man tackar för uppvaktningen i samband med vårt bröllop och vår son NN:s dop.

Sedan kan ni nämna presenter från just dem ni skickar det kortet till, det är alltid extra uppskattat med personliga tack.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Kärlek – kan jag ge en present till någon jag tycker om?

Fråga:
Är det fel att ge bort en present till en person man tycker om?

Hon har sagt att hon tycker om mig och att det skulle vara jättekul att träffas men att det hänt mycket privat så hon vill avvakta lite.

Detta pratade vi om för en vecka sedan.

Är det fel att ge henne en present bara för att visa att man bryr sig eller är jag för på då och bör avvakta?

Svar:
Det är aldrig fel att ge en present till någon man tycker om.

Men det gäller kanske att välja rätt present.

Vad kan då vara bättre än att sända henne en bukett blommor och skriva att du ser fram emot att få träffa henne.

Klicka här för att läsa min artikel om kärlek och date >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad bär vi för klädsel som vittnen?

Fråga:
Vi är tillfrågade och har tackat ja till att vara vittne vid bröllop som hålls utomhus.

Bruden kommer att ha en lång, ganska enkel mörkblå klänning och brudgummen en kostym i capoccino.

Vilka färger passar då till oss vittnen, jag är kvinna och min make är en man?

Tilläggas att det inte finns någon klädkod då man även firar 40 års kalas samt 50 års kalas samtidigt (brud 40 år och brudgum 50 år).

Svar:
Kavaj eller mer exakt mörk kostymklädsel brukar vara ett säkert kort.

Det är formellt, korrekt och elegant. Perfekt för bröllop och födelsedag.

Vad det innebär kan ni läsa om i bifogad länk.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär ”sommarfin” på bröllop?

Fråga:
Har fått inbjudan till ett bröllop där klädkoden är kostym/sommarfin.

Vilken klädsel kan jag och min fru välja?

Svar:
Ja, vad anser du vara en sommarfin kostym och anser din fru vara sommarfint?

Ingen av klädkoderna finns, möjligen ”kostym”, som förr åsyftade maskeraddräkt!

Men så är givetvis inte tanken.

Om ni inte ringer och frågar vad de avser, så kan du i princip välja vilekn färg på kostymen du vill.

Bara du tycker den är ”sommarfin”.

Din fru kan välja an klänning/kjol i lite somriga färger och mönster.

Finare kvalitéer i kläderna som visar att det är lte mer formellt.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning för henne >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Fria – hur bär jag en temporär ring?

Fråga:
Jag undrar vad som gäller då man redan är förlovad sedan ett tag tillbaka och mannen friar med en temporär ring som bara är en symbol för att sedan välja ring tillsammans.

Vart ska denna temporära ring bäras?

Svar:
Det du fått är en så kallad ”promise ring” eller en  ”upptagenring”.  Din blivande make har givit dig en symbolisk ring.

Att ge en ring när man friar är inget vi gör i Sverige utifrån tradition. Det är egentligen en amerikansk sedvänja.

Tonåringar som var för unga att gifta sig bar denna löftesring.

Du kan bära en ”promise ring” på vilket finger du vill, men ofta på vänstra handens långfinger eller på högra handens ringfinger – mest för skilja på din förlovnings- och promise ring.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken färg ska jag ha på min väska?

Fråga:
Jag ska på bröllop nu i sommar.

Jag ska ha en lilla klänning på mej.

Kan jag ha svarta skor och vit väska eller jag ska ha svart väska?

Svar:
Det är en fråga om stil, tycke och smak.

Traditionellt skulle skon matcha klänningen, men det var förr.

Personligen tycker jag skorna ska matcha väskan, men något etikettsmässigt hinder finns inte för att annat val.

Klicka här för att läsa min artikel om väska >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – vid vilket antal gäster får man börja äta?

Fråga:
Vid vilket antal matgäster måste man invänta värdinnans ”varsågod” eller kan man börja äta när man fått maten serverad?

Svar:
Grundregeln är den att man inväntar alltid värdinnas ”varsågod” oavsett antal gäster.

Om värdinna saknas, inväntar man värdens inbjudan att äta. det kan också vara när någon av dem börjar äta.

Sedan kan det vara bekymmersamt om det t.ex. serveras soppa, då är det bra om värdinnan säger ”börja ät direkt innan det kallnar” .

Eller om det är många mindre småbord, då inväntar man bordsvärden eller att alla gäster fått på mat vid det bord man sitter – därefter börjar man.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson