Öppet hus – är det ok att anlända 1,5 timme efter utsatt tid?

Fråga:
Är bjuden på Öppet hus i samband med en födelsedag, någon sluttid på öppet hus är ej angivet i inbjudan.

Är det ändå Ok att komma typ 1 till 1 1/2 timme efter utsatt tid för start med Öppet hus?

Svar:
Ett Öppet Hus brukar ha en start och en sluttid.

Däremellan kan man anlända när det passar.

Nu är det inte så i detta fall, men det är helt i sin ordning att anlända när det passar.

Räkna med att de flesta anländer på utsatt tid, när du anländer är det fortfarande ok.

Men de flesta har troligen hunnit äta och ta något att dricka.

Klicka härför att läsa min artikel om Öppet Hus >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – vad är ett Cocktailparty och hur är en Cocktailklädsel?

Fråga:
Vad är egenligen ett Cocktailparty och vad är det som gäller vid Cocktailklädsel?

Svar:
Från 1970-talets slut började det komma en ny typ av Cocktailpartyn, nu bjöds gästerna in till en speciell fest – gärna iklädda Smoking och Cocktailklänningar.

Istället för en stund för möte blev det en fest och med tiden för förlagd till kl. 19 eller senare.

Det som kanske mer ses som en tid för en middagsbjudning blev nu mer en mingelfest. Begreppet Cocktailparty var från förra århundradets början, fram till sent 70-tal en fest som man gick till på väg från jobbet, till en annan fest, bio, teater, på väg hem eller liknande – ett party man passerade och sedan gick vidare ifrån.

Men etiketten är föränderlig och festers inriktning förändras också

Alltfler har tagit upp denna moderna variant av cocktailparty och det bjuds på snittar, vin och annan dryck.

Man har således gått från en ganska enkel och okomplicerad bjudning till en fest med flera nivåer högre klädkod och mingel.

Det har blivit en tillställning som kan upplevas som  mer formell.

Cocktailklänningen har alltid varit och är fortfarande en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

Mannen har en relativt mörk kostym eller Smoking om det anges på inbjudan till ett större cocktailparty.

För kvinnans del var det förr vanligt med hatt till Cocktailklänningen, men hatten fick inte vara stor och bred då det oftast var trångt på dessa partyn.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Klicka här för att läsa min artikel om cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – jag tog av min kavaj på bröllopet och blev tillsagd, varför?

Fråga:
Var på ett bröllop utomhus och det var jättevarmt.

Tog då av mig kavajen blev tillsagd att ta på kavajen omedelbart.

Visst är det äldre regler men om det blir olidligt hett ute, vad gäller?

Vänta tills brudgummen tar av sig eller är det nu 2018 och möjligt att ta egna beslut?

Svar:
Det handlar inte om dina egna beslut, det handlar om din respekt för brudparet och övriga gäster.

Det är ingen skillnad på hur de upplever värmen, eller hur du upplever den.

Dessutom, hur såg din skjorta ut i värmen? Tallrikar under armarna eller hela skjortan blöt?

Där har du svaret, hur trevligt är detta? Man behåller kavajen på av hänsyn till andra och för att det ser snyggt ut.

På kvällen, eller vid festen kan brudgummen ta av sig och då är det fritt fram för övriga.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mat och dryck – punsch till ärtsoppan

Fråga:
När dricker man punschen när det serveras sådan till ärtsoppan?

Svar:
Punsch , tillhör egentligen likörerna, som precis som många andra spritdrycker dracks varm på 1700-talet.

Den serverades rykande varm och dracks ur små koppar.

I Sverige har punschen sina obligatoriska ingredienser: arrak, socker, vatten, te och citron.

Sådana ingredienser var dyrbara och därför var den tillgänglig endast för de som hade råd.

Sedan började man tappa på flaskor i Sverige och därmed allmänt förekommande.

Det var först in på 1800-talet som den började drickas kall, en eftermiddagsdryck, som grogg.

Därav begreppet ”punschverandor”, man drack den väl kyld på verandan en varm sommardag.

Det är från dessa tidiga vanor vi fortfarande har kvar bruket att dricka varm punsch till ärtsoppa.

Svaret på din fråga blir att man dricker som gäst när värden eller värdinnan sagt skål.

Det sker oftast först sedan soppan är serverad.

Därefter kan man dricka fritt.

Klicka här för att läsa min artikel om mat och dryck >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dop – vilken gåva är lämplig?

Fråga:
Jag skall på dop och har satt i en summa pengar till deras dotter.

Ska jag skriva ett kort och överlämna till föräldrarna?

Och i så fall när?

Vad ska jag skriva på kortet?

Svar:
Dop är inte särskilt formellt, köp ett kort som anknyter till dop.

De hittar du överallt, skriv sedan att du satt in en ”slant” och var de hittar pengarna (kontot).

Det räcker, ett sådant kort kan sedan sättas in i en bok om flickan uppväxt.

Klicka här för att läsa min artikel om dop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommor till fd flickväns 40-års födelsedag

Fråga:
Vill skicka 40 rosor till en fd flickvän.

Vi gick skilda vägar och är ännu mer än vänner, hon är gift men jag vill gärna skicka rosor för våran vänskap och mer.

Vilken färg på rosorna ?

Rött är kanske inte lämpligt.

Svar:
Jag blir lite tveksam om du ska skicka blommorna överhuvudtaget, men kanske umgås ni öppet så att alla vet om er vänskap.

Du skriver dock lite kryptiskt ”och är ännu mer än vänner”.

Det blir lätt ett missförstånd, i synnerhet av hennes man om du skickar rosor.

Jag skulle nog rekommendera en vacker bukett, men inte 40 rosor som uppvaktning.

Om du ändå väljer att göra det, så skicka gula eller orange blommor som betyder ”Min vänskap och trohet till dig”.

Kanske ska du nämna det på kortet så att man förstår ditt syfte.

Läs mer i min artikel om blommornas språk  >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson 

Artighet – ska vi skicka tackkort till gästerna på vår mors begravning, eller räcker ett tack i tidningen?

fråga:
Vi tackar i tidningen efter vår mors begravning.

Ska vi även skicka tackkort till de som skänkt pengar till fonder?

Svar:
Ett personligt tack, som ett kort, betyder alltid mer än generella tack.

Ett sådan är det ni skrivit i tidningen.

Om det är rätt eller fel, det är inget jag kan säga.

Ni måste själva avgöra i vilken utsträckning ni uppskattat gåvorna och om ni därmed vill göra er besväret att skicka ett personligt tack.

Läs min artikel om tack efter begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klodkod – kan jag ha slippers med glittriga stenar till mork kostymklänning?

Fråga:
Kan jag ha lite finare slippers till ankellång kjol vid en fest på sensommaren med klädkod ”Mörk kostym”?

Svar:
Nej, slippers får nog anses som ett fritidsplagg.

Mörk kostymklänning kräver bättre upp, som skor med klack och tydlig betoning på fest.

Tunna skor med låg, halvhög eller hög klack.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – min make är farbror till den avlidna. Vilken klädsel?

Fråga:
Min make är farbror till den avlidna,ska han bära svart eller vit slips

Jag är faster, bör jag ha svarta strumpor?

Svar:
Han räknas inte som nära anhörig och bär därmed svart slips.

Det förväntas inte svarta strumpor för din del, men det är heller inget som hindrar dig om du vill bära det.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson