Klädkoder – vad bär man vid en galamiddag?

Fråga:
Är kvinna och medlem i sällskap befolkat av övervägande herrar.

När vi normalt träffas, och det är fest, har herrarna frack och vit väst.

Jag och ett par andra damer bär då svart lång klänning.

Finns det andra alternativ vi kan bära, inte enbart svart?

Svar:
Eftersom herrarna bär vit väst, innebär detta att det inte hålls någon loge eller liknande vid detta tillfälle.

Det kan ju tänkas att ni vid särskilda tillfällen, som möte eller loge, bär en klädsel som är just svart.

Så fort det blir fest ska mannen bära sin vita väst till fracken och då kan du som kvinna bära glittriga klänningar, vida, urringade och i vilka färger du önskar.

Då är det fackklänning som gäller.

Klicka här för att läsa min artikel om frackklänning >>

Mats Danielsson, Etikettdoktorn

Klädkoder – kan en bomullsklänning fungera på bröllop?

Fråga:
Jag undrar om tunn bomullsklänning kan funka på högtidsdräktsbröllop?

Jag har hittat en sådan.

Kan den fungera?

Med stora guldsmycken till.

Svar:
Det beror helt och hållet på klädkoden.

Om det står Kavaj eller Mörk kostym kan den fungera.

Det beror på hur festbetonad den är.

Bomull kan se lite mer ut som ”vardag”, så där infinner sig en viss försiktighet.

Helst ska det vara finare kvaliteter än bomull.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kungligt – hur tar man emot Kungen med vett och etikett på en arbetsplats?

Fråga:
Vi en prisceremoni på min arbetsplats där HM Konungen är prisutdelare.

Detta föregås av en rundvandring där han besöker olika verksamheter.

Jag har att ta emot honom på en av dessa och undrar hur man välkomnar och om man skall använda sig av Eders majestät, Konungen eller vad vid detta tillfälle?

Svar:
Man tilltalar med ”Ers majestät” (avstå från Eders, det känns lite föråldrat).

Känns det besvärligt eller svårt, kan du säga ’Kungen” som journalister på TV ofta gör.

Men det betraktas inte som lika korrekt.

Välkomnandet sker genom att du tar emot Kungen, du ska se till att samtliga gäster som ska närvara finns på plats i förväg.

Därmed kommer Kungen, som den högst rankade personen in sist.

Om det finns några sittande ska de resa sig, du går fram som värd och tar i hand, presenterar dig och hälsar välkommen.

Om Kungen sedan önskar, går han runt till övriga och hälsar och ställer eventuella frågor.

Vid rundvandringen går du först och sedan visar du in Kungen i de lokaler ni ska besöka, presenterar eventuella personer och verksamheter.

Kungen kommer sedan själv ställa de frågor han vill ha svar på.

Klicka här för att läsa min artikel om vett och etikett vid Kungamiddag >>

 Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – hur lång tid i förväg ska den skickas för att ge bäst effekt?

Fråga:
Jag planerar att fira min 60 årsdag i mitten av oktober.

Många gäster kommer från utlandet och de har jag redan förvarnat med hänsyn till resor och annat.

Festplatsen ligger på ca 30 mils avstånd från Stockholm där majoriteten av gästerna är bosatta.

När kan man tidigast skicka ut en inbjudan till övriga utan att det skall verka pretentiöst?

Svar:
Det finns tre tidsgränser för inbjudan. 2 veckor för en liten fest, 4 veckor för en medelstor och 6 veckor för en mycket stor fest.

Alla inbjudningar som har längre svarstid än sex veckor tenderar att bli ”liggandes” och förbli obesvarade.

Så gå på sex veckor, men skicka ett ”save the day” kort till långväga gäster eller de som du vet har en fullmatad kalender.

Mail går givetvis lika bra och nu pratar vi om utskick tre månader i förväg.

Sedan går inbjudan iväg på utsatt tid.

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – behöver jag bära hög hatt vid frackbröllop?

Fråga:
Hur tänker man kring hög hatt i dag när det kommer till bröllop med Frack som dresscode?

Vi ska på ett bröllop där brudgummen tillhör adelsfamilj.

Förväntas min man ha hatt till fracken han hyrt?

Svar:
Hatt till frack bars endast vid resa till och från festen, inte annars,

Hatten har därmed blivit ganska överflödig och den förekommer mycket sällan.

Så svaret är nej, du behöver ingen hög hatt.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vad innebär klädkod Casual chic vid bröllop i Paris?

Fråga:
Vad skall jag ha på mig som kvinna när klädkoden är Casual chic?

Svar:
Finns tyvärr inget svar på frågan, då klädkoden är påhittad.

Du kan ringa värdparet och fråga, det kan man inte se som oartigt när de är klara.

Men du kan utgå från Casual, vilket innebär ledig klädsel och sedan ta något som du anser vara Chic.

Om det är en blus, kjol eller annat. Det får du själv avgöra för de enda som vet vad som avses är brudparet själva.

Klicka här för att läsa om dresscode Casual >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Barn – kan jag bjuda på både smörgåstårta och gräddtårta vid barnkalas?

Fråga:
Om man ska ha kalas hemma för sitt barn.

Kan man då servera först smörgåstårta och sedan, till kaffet, får dom vanlig gräddtårta?

Svar
Det är som du säger, lite tårta på tårta.

Man kan välja att bjuda på något annat till dessert som t.ex chokladmousse toppad med grädde i fina glas.

Barn brukar uppskatta det också.

För barn är ofta gräddtårtan lite av grejen, så den vill man kanske inte undvara.

Varmkorv är annars en vanlig huvudrätt på barnkalas, men jag har en känsla av att det är vuxna bjudna på det här kalaset.

Bjud du på både smörgåstårta och gräddtårta om det är det du har planerat.

Klicka här för att läsa min artikel om perfekt värdskap >> 

Etikettdoktorn Mats Danielsson