Bröllop – om fadern inte finns är det då brudens mor som talar?

Fråga:
Omständigheten är sådan att brudens pappa är avliden och då undrar jag om brudens mamma eller bror skall hålla högtidstalet som pappan skulle gjort?

Hur gör man i en sådan situation?

Svar:
Ska man vara riktigt formell och följa all etikett är det brudens bror som tar sin fars plats.

Men idag, 2018, är det ingen som tycker det spelar någon roll.

Tala, den av er som känner sig mest manad och helst vill.

Klicka här för att läsa om brudens fars tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dricks – varför begär de ännu mer än vad som står på notan?

Fråga:
När jag fick notan på ca 900 kr ville dosan ha tillägg för dricks.

Jag la på 50 kr och dosan svarade att det var för lite!

Gick inte att gå vidare med betalningen i dosan.

Jag dubblade dricksen.

Hur kan man bli avkrävd och tvingad att betala dricks på det här sättet?

Kriminellt?

Svar:
Om det är kriminellt får du nog ta med juridisk expertis.

Men att betalstationen meddelade att det var för lite dricks, måste handla om något annat fel.

Personligen skulle jag vägrat att betala under de förutsättningarna och meddelat att jag betalar det jag önskar utöver notans faktiska belopp.

Min teori är att något var fel och du ska be om hjälp av personalen nästa gång.

Sedan kan jag tillägga att jag själv blir mest irriterad över att du själv numer ska ange beloppet.

Med syfte att du ska lägga till dricks.

Så jag brukar återlämna dosan och säga att ”beloppet på notan får du slå in”

Klicka här för att läsa min artikel om dricks >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – hur ska jag ge min present till min läkare?

Fråga:
Jag beställde en penna med gravyr ”tack ”och läkarens namn.

Vet inte om jag kan ge till honom och hur ska jag göra.

Jag har inget bokat tid.

Kan man bara gå till vårdcentralen och vänta när han blir inte upptagen?

Svar:
Det är inte helt säkert att din läkare kan ta emot din gåva.

En present som den du beskriver kan innebära en ”otillbörlig påverkan”och inte vara tillåten att ge.

Med detta menas att din present kan på något vis påverka din läkares inställning till dig och skulle, vilket jag inte tror är särskilt troligt, ge dig fördelar som patient.

Det handlar om lagstiftning och inte om mitt personliga tyckande.

Mitt råd är att du ska kontakta din vårdcentrals verksamhetschef, varför inte via mail, och framföra din fråga.

Men var beredd på att du kan få ett nej.

Klicka här för att läsa min artikel om mutor och bestickning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Studenten – måste jag skriva tackbrev eller snackar farsan bara dynga?

Fråga:
Jag har precis tagit studenten och mina föräldrar vill att jag ska skriva tackbrev till alla gäster som kom.

Pappa säger att detta är tradition men jag tvivlar starkt på detta uttalande.

Snälla hjälp mig.

Är det något man brukar göra eller snackar min pappa bara dynga som vanligt?

Svar:
Din pappa är en klok person och har helt rätt.

Dessutom är det uppskattat om du bifogar ett foto på dig som student.

Nämn gärna vilken present du fått av just den du skriver till.

Så det är bara att bita ihop! Sista uppgiften….

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bestick – hur placeras knivens egg vid dukning och varför?

Fråga:
Åt vilket håll skall knivens egg vändas?

Varför?

Svar:
Knivens egg vänds alltid mot den som ska använda den.

Det innebär att den läggs med eggen mot den egna tallriken.

Ursprunget är från den tid då kniven sågs som ett vapen.

Att vända eggen mot en annan person ansågs vara en aggressiv handling.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopspresenter – en släkting gifter sig, ska vi ge en present eller inte?

Fråga:
Min man och jag är inbjudna till en släktings bröllop men har av olika skäl tackat nej och kommer alltså inte att vara med på evenemanget.

Vi har tänkt skicka ett telegram till brudparet men nu undrar vi om det räcker?

Eller förväntas vi skicka en bröllopspresent också?

Vad säger etikettboken?

Svar:
Det finns inga krav på presenter, ingen kan utgå från att det ska komma.

Presenten är en lyckönskan och beroende på hur nära du står släktingen får avgöra ert beslut.

Det är således inget fel att enbart skicka ett telegram.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – utan källkritik uppstår myten att inte bära sin studentklänning på annans studentfest?

Fråga:
Många i den yngre generationen påstår med emfas att en nybliven student(ska) inte kan bära sin studentklänning på en studentfest för en annan student.

Hur utbrett är detta synsätt?

Svar
Det jag har läst mig till är att man blandar ihop begreppen och hävdar att tjejer inte får bära vit klänning på annans student.

Sedan ”försvinner” den vita klänningen i trådarna på nätet och blir studentklänningen.

Det är min förklaring när påståenden accepteras utan källkritiskt granskande (på mina sidor kan du alltid utgå ifrån att det finns källor).

Som så ofta skapas dessa myter pga okunskap och i det här fallet blandar man ihop studentexamens klädsel med seden om vit brudklänning och att andra kvinnor för den skull ska undvika bära helvitt på ett bröllop.

Sedan skriver man om det på nätet, delar inläggen som därmed blivit en ”sanning”, helt utan grund och baserat på missförstånd.

Inom vett och etikett existerar den inte.

Klicka här för att läsa min artikel om studentfest >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Vett och etikett på jobbet – personalfest men jag vill inte bjuda chefen?

Fråga:
Vi är ett arbetsgäng på 10 personer.

Jag hade tänkt bjuda hem mina arbetskamrater på en sommaravslutning med lite mat och fika hos mig.

I vår arbetsgrupp har vi en person som är arbetsledare för oss och jag hade väl inte tänkt bjuda med denna person till denna kväll.

Anledningen är att jag känner att jag inte vill ha med ”chefen” på kalaset och att jag dessutom kemimässigt har lite svårt för denna person och vill inte att personen kommer hem till mig denna kväll.

Hur är jag smidig här och kommer undan med att inte bjuda denna person?

Svar:
Det är inte helt enkelt att bjuda på ett sådant arrangemang och utesluta en person.

Tänk efter själv, hur hade du upplevt om denna person uteslöt dig med samma motivering som du har.

Upplever dina arbetskamrater samma som du gör?

Är det möjligt att du kan överse med din avertion och ändå bjuda in personen?

Annars återstår endast en sak, du får personligen berätta att du inte bjuder in hen, då du inte vill ha chefen med.

Du måste vara rakryggad och stå för din inställning, annars liknar det mobbing.

Klicka här för att läsa min artikel om bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson