Inbjudan – hur skriver man klädkod till begravning?

Fråga:
Skriver man Klädkod: Kavaj i en inbjudan till en begravning?

Kan man skriva välkommen till efterföljande mingel istället för minnesstund.

Svar:
Nej, det gör man inte.

Vanligtvis skickas inga inbjudningar till en begravning, man meddelar dödsfallet och talar om var och när begravningsakten sker.

Bjuder man in till minnesstund, ber man gästerna svara.

Vanligen då till begravningsbyrån.

Klädsel skrivs inte, då alla förutsätts veta att det därmed avses mörk sådan.

Vill man ha valfri klädsel, skrivs detta.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – du refererar till Bibeln, men stämmer verkligen detta?

Fråga:
På sidan refererar du till Markusevangeliet som förklaring till en bordsdams placering på höger sida.

Markusevangeliet är fantastiskt på många sätt, men här blir det nog lite långsökt. Damens placering på höger sida är en grundregel som går tillbaka på ridderliga tider, då männen hade sina värjor på vänster sida.

Man måste ju kunna dra sin värja, så därför skulle mannens vänstra sida vara fri.

Numera bör män inte värjor, lika lite som de gör honnör, men sedvänjan med kvinnan på höger sida består.

Och det är bra, för det underlättar ju för alla vid bordsplaceringar t ex. Annars blir det ju rena villervallan.

Att man i kyrkliga sammanhang, t ex vid vigsel, ska föra den ogifta fröken på mannens vänstra har en lite mer oklar bakgrund.

Även fröknar ska väl försvaras med värjan om det skulle behövas?

Kanske betraktas kyrkan som ett fredat rum där värjor inte ska behövas?

Annars skulle ju Markusevangeliet ha passat bra här!

Det vill säga, kvinnan alltid på höger sida, i alla formella sammanhang. Det vore ju enklast.

Har du någon synpunkt på allt detta?

Svar:
Sanningsenligt ska jag säga att jag har 300 artiklar publicerade och över 6000 frågor med svar.

Det är svårt att minnas när jag skrev texten, så den kan vara lite otidsenlig och texten har nu uppdaterats till ett betydligt modernare synsätt.

Det blir gärna så med tiden, jag får fler och fler frågor och även min syn på saken förändras.

Men jag vill även minnas att doktor Elias Norbert skrev redan om Markusevangeliet i sin avhandling på 1930-talet.

Sedemera har även Marius Wihngård, den kände avdvokaten som skrev under pseudonym på 1940- och 50-talet refererat till Markusevangeliet.

Slutligen vill jag minnas att även Magdalena Ribbing framförde de tankarna i någon text, men i hennes sista bok Ribbings Etikett finns det inte längre med.

Allt, vilket betonas,  är baserat på fritt tänkande, symbolik och även skrönor.

Men en sak vet vi, inga värjor i kyrkan! Det är därför vi fortfarande kallar det vapenhus.

Kvinnan till vänster har ännu längre traditioner, det handlade om spinn-, respektive svärdsidan.

Kvinnorna gjorde inte entré genom vapenhuset, de hade en egen ingång och så kan vi fortsätta ganska lång tid.

Men jag tycker det är fint att ändå referera till Markusevangeliet och den fortsatta diskussionen och framförandet av mina efterforskningar får ske vid en föreläsning.

Det finns inte utrymme i tid för mig att utveckla det närmare här på nätet. Något ska ni ju även ha att lyssna till.

Välkommen att läsa mer och göra en bokning av min föreläsning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Tal – kan ett tal hållas av brudgummens mamma?

Fråga:
Håller brudgummens mor någonsin tal på bröllop?

Vad säger etiketten och/eller andra synpunkter på detta?

Svar:
Javisst kan hon hålla tal.

Dels om brudgummens far inte vill, kan eller finns.

Eller så är hon en bättre talare.

Ibland håller föräldrarna ett gemensamt tal.

Gamla förlegade traditioner har vi passerat över tiden, nu kan både kvinnor och m,än hålla tal.

Klicka här för att läsa min artikel med tips till talare >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – är det god etikett att sända SMS-besked vid dödsfall?

Fråga:
Är det tillrådligt att använda sig av SMS vid meddelandet av ett dödsfall. och det om avsändaren är någon som du vet existerar, och ska vara ett halvsyskon till dig, men som man aldrig tidigare har varit i personlig kontakt med?

Jag tycker att ett dödsfalls ska meddelas antingen via telefonsamtal, skrivet brev/kort eller via e-mail.

Ska SMS användas vid ett dödsfallsbesked så är det i så fall något som används inom den egna familjen som man är i daglig kontakt med, men inte kanske som ett så bra alternativ att använda sig av om man är obekanta inför varandra.

Ett personligt telefonsamtal hade varit ett mycket bättre sätt att meddela det hela på, anser jag.

Har jag ett för snävt tänkande här eller?

Svar:
En person som förstår vad ordet medkänsla betyder, håller också med dig.

Oavsett relationen, så ska man alltid kunna ställa en fråga tillbaka och ha en mänsklig röst framför sig när ett besked om dödsfall ges.

Den som lämnar beskedet måste vara beredd på frågor som hur det hände och om allt gick snabbt.

Därför anser jag att sända besked till en nära släkting utan att prata med varandra är ytterst olämpligt.

Du är inte alls snäv i ditt synsätt, du är en person som vi alla andra, med känslor och funderingar.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du meddelar dödsfall >>

Konfirmation – vilken klädsel ska jag som manlig gäst bära?

Fråga:
Mitt barnbarn konfirmeras i morgon, vilken klädsel?

Efter kyrkan blir det någon form av bjudning i hemmet, typ buffe’.

Svar:
Vi har kö till kostnadsfria svar och alla besvaras i turordning, men du kan få svar samma dag om du betalar 50 kr och då klickar du här.

Då skickas även ett svar via mail till dig, redan samma dag.

Förr hade du som är man alltid mörk kostym med vit skjorta.

Idag fungerar grå eller ljusa byxor och en mörk udda kavaj eller blazer med skjorta och slips.

En mer sommarbetonad klädsel fungerar utmärkt idag (de flesta konfirmationer sker på sommaren).

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på gäster vid konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad innebär Business, när man är inbjuden till svensk ambassad?

Fråga:
Jag är inbjuden till svensk ambassad och dresscode är Buisnnes.

Vad gäller?

Svar:
Den klädkoden kallas ofta Business Attire och innebär en internationell standard i företagsklädsel kopplad till verksamheten.

Som bank eller här ambassad, man har en klädstil som är kopplad till deras abetsuppgifter.

Kostym, mörk(med eller utan ett mönster), grå, mörkblå, brun eller svart.

För kvinnor är i den mest exakta tolkningen utifrån den manliga standarden, – en kostym som består av en jacka med matchande kjol eller byxor, med en blus därtill.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om utlandets klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – om jag som hustru vill vara officiant tar hans särkullbarn illa upp?

Fråga:
Min man hade tre barn från två äktenskap, jag är barnlös.

Vi var gifta i 48 år.

Hans äldre barn är inte så förtjusta i mej, så jag är rädd att de tar illa upp om jag håller i välkomnandet till begravningen som ska vara borgerlig ceremoni kring urna.

Jag kan dock inte tänka mig någon främmande officiant – känner inte att det blir bra.

Opersonligt och dyrt.

Yngste sonen som är väldigt rar vill inte framhäva sig framför de andra, det kan jag förstå.

Men nog måste väl jag som är änka kunna ta värdinnerollen?

Svar:
Du är din mans närmsta anhöriga, inte barnen.

Oavsett vad de tycker är det du som avgör vad du känner att du vill göra.

Men, glöm inte att göra barnen delaktiga.

Det var deras far och de kanske även är rädda om dig och vill avlasta dig uppgifter.

Mitt råd är att ni pratar om hur nu tillsammans kan skapa ett vackert avsked.

Klicka här för att läsa min artikel om borgerlig begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Dresscode – vad innebär klädkoden Classy cocktail vid ett bröllop?

Fråga:
Har blivit bjuden på bröllop och klädkoden är Classy Cocktail.

Har aldrig hört talas om den trots långt liv.

Vad innebär det för klänning, eventuell hatt eller liknande och vad gäller mannens klädsel?

Vigsel sker kl 14.00. Tacksam för en fingervisning

Svar:
Tyvärr kan jag endast ge en fingervisning eftersom klädkoden är påhittad.

De enda som vet vad de avser är brudparet och är man tveksam kan man ringa och fråga.

Det är inte oartigt, när de skrivit en klädkod som enbart försvårar för gästerna.

Men min fingervisning är en ordinär cocktailklädsel.

För henne en lite rolig knäkort klänning eller en kjol med top i finare material för kvällsbruk. som siden eller sammet.

Ofta är den försedd med ärm och den får gärna vara urringad med tydlig betoning på fest.

Hatt var vanligare förr, men den fick inte vara stor och bred då det oftast var trångt på dessa partyn.

Än idag passar det utmärkt att komplettera med en klänningen med en hatt.

Mannen har en relativt mörk kostym och Smoking bärs om det anges på inbjudan.

Eftersom det är bröllop skulle jag välja bort Smokingen och bära mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om Cocktailklädsel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Konfirmation – hur lång tid stannar man efter det är klart i kyrkan?

Fråga:
Hur länge stannar man på en konfirmation efter kyrkan?

Svar:
Du beskriver inte om du avser fest eller i kyrkan, så jag får gissa lite över vad du undrar.

Är det ingen samling med fest efteråt, går man hem när det är klart i kyrkan.

Har man bjudit in, så beror tiden på hur lång tid det tar, men två timmar om det är en lunch.

Är det öppet hus stannar man minst 45 minuter, eller till klockslaget som meddelats för slut.

Klicka här för att läsa min artikel om konfirmation >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson