Födelsedag – jag planerar en överraskningsfest, men vad får det kosta?

Fråga:
Min mamma fyller 50 i sommar.

Det hon inte vet om är att jag smider lite hemliga planer..

Jag har tänkt att ge henne en 50-års fest med alla vänner och bekanta som hon älskar.

Dock så är jag inte miljonär utan en vanlig tvåbarnsmor, som jobbar inom vården.

Vi har räknat med att bjuda kring 30/40 personer.

Kan jag ta ut en kuvertavgift?

Eller är det orimligt eftersom jag bjuder in dem till fest för min mamma?

Vad ingår så fall och kuvert avgiften?

Mat, band, dryck till maten och fördrink eller ska öppen bar ingå?

Vad är rimligt att ta i kuvert avgift?

Svar:
Vilken glad mamma du kommer att få, det blir säkert jätteuppskattat.

Först, läggen en budget och då med vad du kan betala själv.

Sedan fundera över vad vännerna kan tänkas betala i anmälningsavgift? 100/200/300 eller kanske 500 kr?

Jag skulle tro att smärtgränsen landar någonstans runt 250 kr per person.

Låt anmälningsavgiften bli presenten till henne, alla är med och betalar.

Men det blir endast 10 000 kr och låt oss gissa att du kan lägga 5000 själv.

Mat, catering där får du räkna med 150 till 200 kr per person. Så vi säger 160 kr och då har du 8400 kr kvar att spela med.

3000 kr får du ett billigt enmansband för, då är det 5000 kr kvar.

3000 kr om det ska vara bar och vin till maten. 2000 kr kvar.

Som du ser är det inte mycket marginal, och du kan sänka alla kostnader med egen mat, kanske åka till Tyskland och handla vinet, ersätt bandet med musik från egen anläggning etc.

Sikta på så låg kostnad du kan, för då kommer fler gäster att anmäla sig.

Klicka här för att läsa min artikel om att fira jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – vilken klänning mörk kostym, kan den ha inslag av svart?

Fråga:
Ska på min mans sons bröllop i slutet av augusti.

Klädkod är mörk kostym.

Jag har hittat en klänning som har svart botten men stora blommor i olika rosa färger och gröna blad på, går till vaden ungefär.

Är det ok att ha, tänker på den svarta bakgrunden?

Svar:
Det är inga bekymmer alls, den kan du bära.

Däremot ska man aldrig bära helsvart som kvinna och vid bröllop.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel vid bröllop >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Blommor – ska det vara ett kort i handbuketten vid begravning?

Fråga:
Ska det vara ett kort till handbuketten?

Svar:
Nu skriver du en bukett, vilket jag tolkar som att du tar med dig en bukett och avser placera på kistan/vid urnan istället för att skicka buketten i förväg.

Då kan du skriva ett kort med en sista hälsning.

Om du istället avser handblomma, vilket innebär en enkel blomma att placera vid båren,  då krävs inget kort.

Klicka här för att läsa min artikel om handblomma >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dresscode – vad betyder ”tramset” sommarfin som klädsel vid bröllop?

Fråga:
Är bjuden på ett bröllop där dresscoden är Sommarfin.

Vad betyder detta?

Har just köpt en ny kostym mörkblå från Hugo Boss.

Betyder sommarfin att man ska ha kostym på med t.ex. pink färgad skjorta och slips?

Eller går det bra med blazer bara?

Svar:
Det här är rena rama tramset och ohyfsat mot gästerna att hitta på egna klädkoder!

Jag kan inte svara på vad det betyder, mörkblå kostym för dig eller shorts och skjorta för mig? Eller Frack? Vit Smoking? Bomullsklänning?  Sidenklänning? Byxdress?

Omöjligt, för vi tolkar fin klädsel på sommaren helt olika.

Klädkoder är till för att underlätta för gästen, så mitt råd är att du ringer och frågar.

Det är inte oartigt när de är så här otydliga.

Men frågar du mig, så ta kostymen, välj de tillbehör du önskar.

Bara du tycker det är fint på sommaren!

Klicka här för att läsa min artikel om omöjliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Ordnar – kan jag bär dem till högtidsdräkt vid bröllop?

Fråga:
Kan man ha ordnar om man är bjuden på bröllop i högtidsdräkt?

Svar:
Det beror dels på klädkoden, har den skrivit m.o (med ordnar), eller utan ordnar (u.o).

Ibland kan det stå m.a.o (med akademiska ordnar).

Amaranterorden eller Innocenceorden är en symbol och inte för något man utfört och de bärs inte utanför festen.

Sedan är det inom andra ordnar ordensreglerna som styr, men de flesta bärs inte utanför orden.

Om din orden har gradband bärs dessa enbart i loge.

Du måste alltså i förekommande fall kontrollera om dina ordnar bärs i den allmänna världen.

Den officiella ”orden” som kan bäras är idag endast Hans Majestät Konungens medalj.

Det är förvisso en medalj och ingen orden, men det är den högsta utmärkelse en svensk idag kan få och tillkom 1814 och sedan 1975 då svenska statsordnar upphörde.

Den kan du bära om det är en sådan du har, men det är men medalj och för dessa gäller helt andra regler än vad som gäller för ordnar.

Övriga ordnar är Nordstjärneorden, Svärdsorden och Sveriges högsta orden Serafimer.

Men jag gissar att du inte har någon av dessa, då det är utländska medborgare, statschefer och Kungahuset som får någon av dem och antalet är begränsat.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

Klädkod – kan jag bära byxor istället för mörk kostymklänning?

Fråga:
Kan jag som kvinna, vid klädkod mörk kostym, bära svarta ej hellånga byxor i tunt tyg med blus till?

Svar:
Klädseln, det är klänning, kjol eller festfina långbyxor som ska vara aftonfina.

Bäst är en kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Men byxan har numera blivit accepterad även till denna klädkod.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson