Examen – kan jag gå på släktingens kandidatexamen, trots att hen inte är klar med studierna?

Fråga:
En ung släkting har gått en kandidatutbildning, men kommer inte att bli klar med kandidatuppsatsen nu till avslutningen, utan avsluta den i höst.

Kan man ändå gå på avslutningen på högskolan där anhöriga också är inbjudna?

Svar:
Om du är inbjuden till avslutningen och övriga släktingar är med för att uppvakta, då kan du också göra det.

Däremot kan jag inte svara på om du kan gå utan att vara bjuden, det får du fråga kandidaten om.

Det kan vara platsbrist och begränsat antal platser.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst hos student >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – i vilken ordning skrivs namnen?

Fråga:
Vid ett par som inte är gifta, vilken ordning skriver man namnen?

Om paret är gifta vilken ordning skriver man namnen?

Svar:
Egentligen är det där med ordningen på namnen mer gammal tradition och är inte så viktigt idag.

Men ska du följa den gamla ordningen, skrivs alltid mannens namn först.

Detta oavsett gifta eller inte.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – om det är lång klänning, vad har kvinnan för klädsel?

Fråga:
Vad har kvinnan på sig vid klädsel lång klänning?

Svar:
Du har en lång klänning, men eftersom du i din fråga inte skriver vad mannens klädkod ska vara vet jag inte nivån.

Är det Smoking eller Mörk kostym, då bär du en ankellång klänning eller kjol.

Är det Frack eller högtidsdräkt, bär du en golvlång.

Så jag får be dig läsa i mina klädkoder, utifrån det som skrivits på inbjudan. Klicka på länken som följer.

Läs min artikel om de olika klädkoderna >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

På stan – när en ny kassa öppnar, hur ska personalen agera?

Fråga:
Hade varit glad om man hade fått ett korrekt svar i frågan då det verkar som att affärerna själva inte vet och det skapar agg mellan kunderna.

Beakta scenariot att det står kunder vid en kassa.

Av någon anledning måste kassörskan gå iväg så att denna blir tom och kunderna väntar.

Då kommer en ny kassörska och öppnar en ny kassa precis bredvid.

Men nu kommer en ny kund och ställer sig där och blir således ”först” sedan följer kunderna från den första tomma kassan bakom.

Min fråga är; har den nya kassörskan rätt att schasa bort den första nya kunden? Vilken princip gäller?

Jag anser att det ligger mellan först till kvarn eller att man ”ärver” positionen man hade från första kassan.

Jag är personligen van vid den första men har flera gånger fått uppleva det senare vilket är nytt för mig.

Det verkar också lite godtyckligt vad affärerna väljer. Vad säger ni?

Svar:
Det är min uttryckliga åsikt att många butiker inte har rutiner för detta.

Det är samma sak när en ny kassa öppnar, då föreslår jag att den som ska öppna kassan först går fram till kön, pekar med handen på en person i mitten och säger: ”Nu bryter vi kön här, välkomna att följa med mig till nästa kassa”.

Samma sak när en kassa ska flytta.

Det bästa är om den kassaansvarige som tar över, sätter sig i befintlig kassa, alternativt pekar och ”tar med sig kön”.

Den person som då ställt sig först i tom kassa kan personalen vänligt meddela att ”bäste kund, vi har en kö som väntat och jag får be er kliva in i den”

Tyvärr är detta agerande väldigt ovanligt, men alltid lika uppskattat när det sker.

Läs min artikel om vett och etikett i kassan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Student – känner inte sonen, enbart föräldrarna. Måste jag ge present?

Fråga:
En fråga angående inbjudan till studentfest.

Det är en son till gamla bekanta som tar studenten nu.

Föräldrarna känner jag sedan länge men sonen har jag inte träffat så många gånger och känner honom nästan inte alls.

Föräldrarna har varit på min dotters student.

Om jag ska gå måste jag ta ledigt från mitt jobb, vilket jag inte gärna vill göra ( jobbar obekväma tider).

Om jag inte ska gå ska jag då skicka någon present eller räcker det med att tacka nej?

Vill göra rätt.

Svar:
Om du inte känner studenten i fråga, verkar det knappast finnas någon större anledning att uppvakta honom.

Men om du, för att underhålla relationen till hans föräldrar, kan du avböja med motiveringen arbete och ge en liten present att överräcka denna dag.

Det kan ju vara så enkelt som en slant i ett kuvert och ett kort med lyckönskningar.

Klicka här för att läsa min artikel om present till student >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Svar direkt!

 

 Vi har flera dagars kö till kostnadsfria svar, betala 50 kr och du får svaret senast nästa vardag, direkt via e-post.

  • När du betalat, ser vi detta och skickar svaret. (glöm inte att ange e-post) 


Eller, 
ring Mats Danielsson

Ring 08-231910. Pris 150 kr.

Betalningsalternativ

Presenter – fyller 60 år och önskar pengar, hur överlämnas de bäst?

Fråga:
Vi ska ha 60 årsfest med 50 inbjudna gäster om två månader.

Jubilaren önskar sig ekonomiskt bidrag till en robotgräsklippare.

Vi tänker oss att gåvan antingen ges kontant eller swishas/bankgiro till leverantören av gräsklipparen.

Gästerna är mellan 40 och 90 år.

Vilken betalningsmetod är att föredra?

Svar:
Det är alltid ett dilemma när man ber om pengar, gästerna vet oftast inte hur mycket eller hur lite de ska ge.

Om det nu ska vara pengar i present, ska ni inte ange några konton eller på annat sätt be om pengar så summan framgår.

Men om gästerna vill ge ett bidrag, be om kontanter lagda i ett anonymt kuvert som överlämnas.

Kuvertet ska inte öppnas förrän gästerna gått och därmed kan man ge lite om man inte har råd eller mer om det känns bra.

Klicka här för att läsa mina artiklar om pengar som present >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson