Vett och etikett på jobbet – hur ska jag avböja inbjudan till SPA?

Fråga:
Mitt jobb bjöd in mig på en spa dag men känner att jag inte vill gå.

Hur kan jag säga på ett fint sätt att jag inte vill gå på spa dagen utan att vara samvetslös?

Svar:
Om du fått det som en present, kan du göra som du vill.

Gå dit, eller låt någon annan ta din plats och tacka så hjärtligt.

Är det en kick off eller en uppskattande gest från din arbetsgivare ska du nog vänligt avböja, säga att du verkligen är glad för att de tänkt på dig.

Men säg som det är, jag uppskattar inte SPA och du vill inte skapa en kostnad som du har svårt att glädja dig åt.

Om någon måste jobba, så kan du erbjuda dig att göra det istället.

Klicka här för att läsa min artikel om att avböja inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädsel – kan jag ha hängslen till mörk kostym?

Fråga:
Funderar över hängslen till mörk kostym.

Hur fungerar det och hur ska hängslena sitta?

Behöver man skärp också?

Fluga?

Svar:
Hängslen får ofta byxorna att sitta snyggare och fungerar utmärkt till mörk kostym.

De ska sitta så långt ut från din mittlinje framtill, att de inte syns vid öppen kavaj.

Om du vill bära livrem går det bra, men det krävs inte.

Fluga eller slips, de har samma värde, men många bär fluga idag.

Klicka här för att läsa min artikel om bälte >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – skriver man du eller Ni eller dig eller Er?

Fråga:
Hur bör jag formulera inbjudan när det kommer till dig eller er?

Om det är en som blir inbjuden eller om det är paret som blir bjudna?

Svar:
Om det är en person du bjuder in skriver du: ”Du är välkommen…”

Om det är ett par skriver du: ”Ni är välkomna…”

Trassla inte med förlegade pronomen som ”Ni och Er”.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – om ingen klädkod skrivits vid begravning, vad gäller då?

Fråga:
Jag ska på min brors begravning i ett kapell.

Ingen klädkod i annonsen så jag frågade mitt brorsbarn och hon sa att hon inte tänkt på det men de skulle alla vara svartklädda.

Jag har en klänning med lång ärm som är lite mönstrad i svart, mörkblått och vitt som jag gärna skulle vilja ha men den upplevs kanske mer ljus än mörk.

Är det mer passande att komma i svart?

Svar:
Finns ingen klädsel angiven är det mörk klädsel som gäller.

Om din klänning upplevs som ljus, passar den inte och du bör välja en mörkare klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om kläder på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkod – vi kan inte besluta oss, kan vi ha både Smoking och Kostym?

Fråga:
Jag ska gifta mig i höst och vi är kluvna i om vi ska ha mörk kostym eller smoking som klädkod.

Min blivande make vill gärna ha smoking men för gästernas skull känns det enklare med mörk kostym.

Kan man ha både och, alltså smoking/mörk kostym som klädkod på inbjudan?

Svar:
Det är alldeles riktigt att en klädkod som Smoking kan ställa till det lte, framför allt för herrarna.

Många äger inte en Smoking och tvingas att hyra eller köpa, vilket försvårar som du säger.

För damerna flyter klädkoden ihop och ankellång klänning/kjol fungerar för båda.

Svaret är ja, det går utmärkt att skriva en alternativ klädkod, som: Smoking/Mörk kostym

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Silverbröllop – vad kan jag ge min man i present?

Fråga:
Jag och min man firar silverbröllop den 12/6.

Jag skulle så gärna vilja ge honom något men vad passar att ge en man?

Svar:
Det är en nästan omöjlig fråga att svara på, då jag inte vet vad din man har för intressen.

Men en resa, en upplevelse, ett restaurangbesök, SPA, någon ”pryl” han gillar, sportutrustning, böcker.

Smycken, manschettknappar, listan kan göras lång.

 Klicka här för att får fler tips i min artikel >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan brudgummens mor bära en blommig klänning vid bröllopet?

Fråga:
Kan jag som mamma till brudgummen ha blommig klänning om klädkoden är Kavaj?

Svar:
Med Kavaj på bröllop avses Mörk kostym.

Svaret är ja, du kan välja den klänningen så länge som klänningen är av finare kvalité och festbetonad.

Längd under ditt knä eller ankellång.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson