Tal – vem håller tacktalet om det är udda antal män och kvinnor?

Fråga:
Middag med sex herrar och sju damer.

Värdinnan sitter på kortändan.

Till vänster om henne sitter en dam och till vänster om henne en herre.

Till höger om värdinnan sitter en herre och till höger om honom en dam.

Vem håller tacktalet för kvällens middag?

Svar:
Då förväntas mannen till höger om värdinnan hålla tacktalet.

Klicka här för att läsa min artikel om tacktal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Hälsa – vem tar man först i hand när man anländer till en bjudning?

Fråga:
Som gäst, ska man väl först hälsa på värd/värdinnan innan man hälsar på övriga gäster?

Även om värdinnan står i en grupp med andra gäster?

Svar:
Helt korrekt.

Den som kommer in i ett rum eller ansluter till en grupp försöker hälsa först.

Du hälsar på värdparet och eventuell hedersgäst och därefter övriga gäster.

Läs min artikel om att hälsa >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – vad bär damen vid mörk eller ljuds kostym?

Fråga:
Vad ska jag, som kvinna, ha på ett bröllop när det står Klädsel: Mörk / ljus kostym?

Svar:
Det är en delvis påhittad klädkod, så man får gissa lite.

Eftersom det står mörk kostym, får man utgå från denna klädkod.

Att det står ljus kostym, betyder nog att man kan byta ut den mörka kostymen mot en ljus.

En kjol eller klänning som är under ditt knä i längd.

Materialet ska vara finare som siden, sammet eller crêpe.

En okomplicerad klänning kan fungera utmärkt.

Klicka här för att läsa mer i min artikel om mörk kostymklänning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Medaljer – hur bärs militära utmärkelser för dam och vid Kavaj?

Fråga:
Klädsel Kavaj står det på inbjudan och jag har fått väldigt bra info här om hur man då kan klä sig som kvinna.

Men på inbjudan uppmanas man att bära sina militära förtjänsttecken.

Jag har s.k. ribbor som jag kan bära men hur vet jag i vilken ordning jag ska bära dem?

Jag har tre: Sverige, FN och NATO.

Svar:
En minnesregel är att originalordnar och originalmedaljer i normalfallet endast bärs vid officiella statsceremonier.

Annars bär du dina miniatyrer.

Om du är på tillställning, som kan räknas till de mer officiella kan du bära dina originalmedaljer,  som jubileer till minne av FN-operationer (Veterandagen t.ex), sammankomster i militära kamratföreningar eller inom ordenssällskap.

Vad det gäller rang och placering kommer efter dina svenska utmärkelser i tur och ordning internationella utmärkelser (ex. FN) och sist utländska utmärkelser (som din från NATO).

Du bär således original eller miniatyrer på din klänning.

Dina ribbor bär du endast till uniform.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Frieri – ska jag visa båda ringarna eller bara en av dem?

Fråga:
Visar man båda ringarna i asken om man friar genom att gå ner på knä och hålla upp asken med hennes ring?

Så min vara med då också?

Svar:
Det spelar ingen roll, eftersom det du beskriver är en ganska föråldrad sed som förr hängde ihop med att man fick fråga hennes föräldrar om lov att gifta sig med henne.

Frieri föregick förlovning och man var inte ett par.

När han hade fått lov av hennes föräldrar att gifta sig med henne föll han på knä, för att markera att hon var mer högstående.

Därefter frågade han om hon ville gifta sig med honom och fick han ja, fäste han en ring på hennes vänstra ringfinger.

Han visade alltså inte ringen och jag vill betona att denna sed härrör sig från en svunnen tid då andra bestämde vem hon fick gifta sig med.

Du behöver inte ens en ring när du friar enligt moderna svensk tradition, för vi väljer ringar tillsammans och innan vigseln.

Svaret blir att du gör som du vill, men ska du fria så är det den förlovningsring du köpt som du sätter på hennes hand.

Klicka här för att läsa min artikel om frieri >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Servering – vem serveras först?

Fråga:
Vem serverar jag först vid in och mat?

Svar:
Först serveras vinet.

Om någon vill prova, vilket endast sker på restaurang, tillfrågas arrangemangets värd.

Vid en middag är den första som serveras är hedersgästen, därefter eventuell jubilar eller värdens bordsdam.

Vidare den dam som sitter på värdens vänstra sida och sedan serveras övriga gäster med- eller motsols.

Värden serveras sist.

Klicka här för att läsa min artikel om servering >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkod – vad innebär ”frack eller mörk kostym” för kvinnan?

Fråga:
Jag har fått en middagsinbjudan med klädkod ”frack eller mörk kostym”.

Vilken klädsel gäller då för mig som kvinna?

Svar:
Du kan välja om du vill ha en bal-, frackklänning eller en mörk kostymklänning.

Du kommer se gäster i båda varianterna, men vill du tillhöra de mer eleganta, så väljer du den golvlånga frackklänningen.

En mörk kostymklänning bör vara ankellång i ett sammanhang som detta, men det är inget krav.

Hur dessa två olika klänningar ser ut kan du läsa i länkarna jag lagt in i svaret här ovan.

Klicka även här för att läsa min artikel om samtliga klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Mellan människor – hur sent får man arbeta när man stör människor i sin omgivning?

Fråga:
Jag bor på landet och granne med mig finns det en fabrik där det jobbas på från ibland 05:30 på morgonen med bland annat motorsågs- och traktorkörande.

Det håller på till och från hela dagen och slutar framåt 22:00 på kvällen. Alla dagar i veckan.

Under dagen är oljuden acceptabla. men på morgon och kväll när föräldrar och barn sover får vi panik.

Ett företag som stör borde det enligt mig endast pågå 7-16 på vardagar.

Ägaren stoppar dessutom upp vägen flera olika tider under dagen med lastbilar som ska lastas över till traktor.

Skolskjuts har vid flera tillfällen fått stå och vänta och de har ett tidschema att följa.

Vägen blir förstörd på grund av de tunga fordonen och ägaren till vägen får inget för att fixa vägen.

Vi har försökt att tala med ägaren till företaget, men utan att lyckas få någon förändring.

Har han rätt att jobba 7 dagar i veckan 05:30-22:00 och var vänder jag mig för att få hjälp?

Svar:
Det handlar i grunden om hyfs och fason, omtanke om andra människor och vett och etikett i arbetslivet.

Så även om frågan kanske inte är helt rätt i denna spalt, ska jag ändå försöka svara då jag arbetat en del med frågor som din.

Vad det gäller vägen, så är det ansvarig väghållare som ska ta upp frågan med företaget. Det kan krävas juridiska åtgärder.

Skolskjutsen är en kommunal angelägenhet, uppfattar chauffören en återkommande olägenhet, är det kommunen som får ta upp detta med företaget.

Det du ska göra är att kontakta den förvaltning, i din kommun, som ansvarar för miljö- och hälsofrågor.

Be växeln att koppla dig till den person som ansvarar för miljöfrågor, de har inspektörer och kan komma ut till er och göra mätningar för att utvärdera en eventuell olägenhet.

Om resultatet blir att de anser det råder en olägenhet, då kan de som myndighet kräva att företaget vidtar åtgärder.

Klicka här för att läsa min artikel om personligt bemötande på jobbet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – omfattas min sambo av inbjudan och hur ska jag göra?

Fråga:
Jag har blivit bjuden på bröllop, där inbjudan är adresserad enbart till mig.

I själva inbjudan står: ”Hoppas Ni kan närvara….”

Hur ska jag tolka inbjudan?

Gäller den enbart mig eller även min sambo?

Min sambo och min vän har endast träffats en gång tidigare.

Kan jag fråga min vän om sambon också är inbjuden eller inte?

Svar:
Det är svårt att helt säkert svara på den frågan, men din vän lär väl knappast tilltala dig med ”Ni”.

Det lilla dilemmat är att du skrivit ”Ni” med inledande versal och då blir det ett artigt tilltal till en person.

Mitt råd blir att du ringer din vän och frågar om inbjudan avser endast dig.

Blir svaret att inbjudan avser endast dig, då kan du, om du vill, artigt avböja och säga att du planerat dagen med din sambo.

Det är inte oartigt och det ger också vännen chansen att ändra sig och säga att nu blev det nog ett missförstånd och din sambo är självklart välkommen.

På det viset slipper du vara oartig och fråga om du får ta med egna gäster, samtidigt som du inte sätter någon press på brudparet att klämma in fler gäster än planerat.

De kan ju helt enkelt svara, vad synd att du inte kan komma.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par vid inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag bära kilt i stället för Kavaj?

Fråga:
Vi är bjudna på bröllop med klädkod ”Kavaj”.

Då jag har skotska anor och ibland bär kilt vid festliga tillställningar undrar jag om detta kan passa in på bröllopet.

Svar:
Om du bär kilten med de tillbehör som gör att den räknas som folkdräkt.

Då är svaret ja, annars nej.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson