Klädkoder – kan midjeband till Smoking matcha flugans färg?

Fråga:
Du skriver att en fluga inte matchas med midjebandets färg, gäller det svart också?

Det är något förvirrande eftersom att midjeband och fluga ofta säljs tillsammans.

Svar:
Det korrekta är att färgen på flugan än svart om du bär Smoking.

Färgen på midjeband är också svart.

Är du lite mer kreativ, men kan välja en smakfull kombination kan du matcha en annan färg på flugan med ett midjeband i samma färg.

Jag har läst igenom min text, justerat den och uppdaterat den från detta lite mer moderna synsätt.

Tack för att du uppmärksammade detta, jag har 6000 frågor och 300 artiklar publicerade, ibland behövs det förändringar.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – skriver man välkommen ”till” eller ”på” kalas?

Fråga:
Skriver man välkommen till kalas eller på kalas

Svar:
Det finns säkert läsare som kan detta mycket bättre än jag.

Det som är vett och etikett i din fråga, är att du bryr dig om hur du ska uttrycka dig i skrift.

Prepositionen ”på”  uttrycker befintlighet i rummet, som t.ex. ”pojken sitter golvet”.

”Till” som preposition anger ett mål eller en rörelse. ”Vi reser till Österlen”

Mitt förslag blir att du skriver ”Välkommen till kalas”.

Klicka här för att läsa min artikel om skrivandets etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – min fru utlovar alltid att bjuda tillbaka, men det sker inte. Hur ska jag göra?

Fråga:
När vi är bortbjudna ska min fru alltid tala om att nästa gång är det vi som bjuder.

Tycker detta är oartigt mot värdparet.

När det sedan inte blir av känns det ännu värre och de personer som fått besked om att vi skall bjuda kanske hade tänkt ha en bjudning och kan då inte bjuda med tanke på att vi har sagt att vi ska göra det.

Svar:
Du berättar vad din fru säger, men du skriver ingen fråga, så jag vet inte riktigt vad du söker för svar.

Vill du veta om hon gör fel, eller vill du veta hur du ska kunna påverka hennes sätt att uttrycka sig?

Nästa gång det uttrycks, så tar du upp detta direkt morgonen därpå och vänligt men bestämt säger: ”Eftersom du utlovade detta, bestämmer vi här och nu när vi bjuder tillbaka, annars är vi oartiga”.

Klicka här för att läsa mitt inlägg om att  bjuda tillbaks  >>

 

Inbjudan – vem avgör vilka som ska bjudas in till en bankett?

Fråga:
Vem är inbjuds till en bankett och vem bestämmer det?

Svar:
Den som inbjuder avgör helt och hållet vilka som ska bjudas in.

Det kan man inte framföra några åsikter om.

Däremot ska den som bjuder in aldrig dela på ett par och skulle det ske kan den som blivit inbjuden avböja med detta som skäl.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Etikettsregler – varför ska barn till syskon, men inte barnbarn till syskon vara nära anhöriga?

Fråga:
Vilken färg på slipsen ska syskons barnbarn ha vid begravning?

Eftersom syskons barn ska ha vit så borde det väl vara vit även för syskonens barnbarn?

Svar:
När frågan om närmast anhörig tas upp är det alltid familjen själva som avgör vem de vill se som närmast anhöriga.

Det är inte etikettsreglerna som avgör detta.

Svaret på din fråga blir därför svart slips om inte annat överenskommits.

De råd som ges ska ses som en vägledning och man måste dra en gräns någonstans.

I det här fallet har man föreslagit den till syskonens barn.

Etikettsreglerna baseras inte på beslut, som man kan ”överklaga”, utan på generations efter generations traditioner och de ändras över tiden.

Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhörig vid begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – en okänd kvinna satte sig på bästa plats vid minnesstund, hur kan man göra så?

Fråga:
Min bästa väninna begravdes och jag deltog för att hedra henne och hennes son.

Vid bordet där närmaste släktingar skall sitta, satte sig sonen i mitten med en kusin på vänster sida samt två kusinbarn på samma sida.

På sonens högra sida satte sig en kvinna som inte har någon släktanknytning över huvud taget!

Och sedan vår kyrkoherde till höger om kvinnan.

Jag blev mycket upprörd över platsen som kvinnan tog (men visade förstås ingenting).

Jag har varit kyrkorådets ordförande och är noga med etikettsfrågor.

Svar:
Jag vet inte riktigt vad det är du frågar om, är det kvinnans placering vid bordet?

Du betonar att du var där för att hedra din väninnas minne,  det var fint gjort av dig och sonen uppskattade säkert att du närvarade.

Det du gjorde helt rätt i var att inte framföra några synpunkter, för det är det största av alla etikettsbrott att klaga på andra.

Man ska vara överseende med andra människors eventuella misstag.

Men nu vet vi inte om detta var ett misstag, kan det vara en nära vän till sonen, kanske en partner?

Kanske har sonen frågat henne om hon vill vara hans stöd vid denna tunga och sorgsna stund? Vet vi detta?

Det vet ingen av oss och så länge som sonen tycker detta är i sin ordning, då är allt frid och fröjd!

Mitt råd är att istället för att fundera över vem som satt var, se istället människorna som hedrade din väninnas minne och gläd dig åt att hon var uppskattad.

Det är den finaste av all etikett!

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Värdskap – vem tar initiativet till gästens avsked?

Fråga:
På sidan med överskriften ”Vara värdinna eller värd, vett och etikett, privat eller i affärer” framgår det att värden är den som ska ta initiativ till en hälsning.

Vad gäller vid avsked, ska värden eller gästen ta initiativ till hälsning?

Svar:
Läsarnas synpunkter ovärderliga, tack för din omtanke.

Jag har läst igenom sidan, men jag kan inte i någon se att jag ensidigt talar om ”värden”, jag har hela tiden genomgående skrivit ”värdfolket”.

Så till svaret på din fråga.

När en gäst avser lämna festen är det gästen som tackar och tar initiativet.

Annars vore det nästan som om värdfolket ge gästen en vink om att det är dags att gå.

Klicka här för att läsa min artikel om värdskap >>

Hälsa – våra grannar på gatan hälsar aldrig tillbaka, vad göra?

Fråga:
En familj på min gata hälsar aldrig på mig när dom kommer och går förbi.

Antingen tittar dom rakt fram med solglasögonen på sej.

Eller så tittar dom ner på sina hundar.

Jag kan ju inte ropa ”Hej” när jag ser dem.

Annars har vi inget med varandra att göra.

Svar:
Jag vet uppriktigt inte vad du undrar över, eller är det mest ett konstaterande från din sida?

En del människor saknar vanligt hyfs, men om jag hade varit du hade jag gått fram och sagt ”Hej, tänkte bara presentera mig eftersom vi bor på samma gata”

Sträckt fram handen och hälsat.

Klicka här för att läsa min artikel om att hälsa och presentera sig >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – kan min man bära linnekostym när det påbjudits mörk kostym?

Fråga:
Vi ska på en jubileumsfest i Stadshuset.

Klädseln ska vara mörk kostym och min man har en linnekostym som han passar bättre i.

Vi undrar om det är ok att använda den för den är i ett fint kvalité.

Svar:
Om du vill ha ett snabbt svar betalar du 50 kr, så kommer svaret inom 24 timmar.

Det gör du genom att klicka här. 

Svaret på din fråga är sannolikt nej, linnekostymer är oftast i andra färger och gärna lite skrynkliga.

Det ska vara en mörkt blå, mörkt grå eller svart kostym. Med vit skjorta och slips.

Men om han har en elegant kostym i någon av dessa mörka färger och den inte ser ut som om han sovit i den, då fungerar den.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson