Inbjudan – hur skriver vi att gästerna får betala sin egen mat vid festen?

Fråga:
Jag och mina syskon ska ordna en överraskningsfesr för våra föräldrar som fyller 65 år.

Det kommer bjudas på mat, livemusik och alkohol/dryck.

Är det helt emot vett och etikett att be festgästerna att betala ca 200 kr för detta?

Och hur skriver man på ett fin sätt detta i inbjudan?

Svar:
Ni skriver i slutet av inbjudan:

Deltagande till självkostnadspris, anmälan senast  2018-xx-xx genom att inbetala 200 kr till kontonr XXXX”

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Telefon – vad är vett och etikett avseende tider när man kan ringa?

Fråga:
Vilken tid på morgonen kan man ringa och tid är den senaste tiden på kvällen?

Svar:
Detta svar har förändrats med tiden och våra telefonvanor.

Förr ringde man hem eller till arbetet och i det senare fallet var det stängt innan och efter en viss tidpunkt.

I hemmet sa man ofta 08.00 på morgonen och 21.00 på kvällen.

Men idag har folk sin telefon med sig och det kan egentligen passa när som helst beroende på den andres situation.

Men ska vi fastställa en tid som känns bekväm, så 08.00 och senast 21.00

Klicka här för att läsa min artikel om telefonvett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Medaljer – hur ska dessa bäras och i vilken ordning?

Fråga:
I samband med Veterandag. Om jag bär kavaj, hur ska jag då placera dessa?

Har värnpliktsmedaljen, UNPROFOR, IFOR samt två stycken internationella insatser i brons .

Svar:
Utan att rangordna, men för läsaren skull är UNPROFOR = United Nation Protection Force och IFOR = Implementation Force.

De ska rangordnas i den ordning de är utdelade och den som bärs längst till vänster är den högts rankade.

Eftersom Veterandagen sker vid FN-monumentet, torde väl FN medaljerna vara de främsta här.

Normalt sett bärs inte medaljer i original till Kavaj (mörk kostym) annat än vid formella tillfällen, men detta är ett sådant tillfälle då det går bra att bära dem.

Medaljerna ska vila på fickans övre kant (ungefär där ficklocket skulle ha suttit om det varit en uniform) . Så ficknäsduk ska du inte ha.

Klicka här för att läsa min artikel om medaljer och ordnar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Begravning – min svägerska som jag inte har kontakt med, har avlidit, ska jag skicka blommor?

Fråga:
Min bror avled för flera år sedan.

Nu har hans fru/änka också gått bort, alltså min svägerska.

Vi har inte haft någon kontakt alls med henne eller hennes/min brors barn som jag är faster till.

Vi umgås helt enkelt inte.

Hennes dödsfall fick vi reda på via dödsannonsen i tidningen.

Nu undrar jag om det förväntas av mig att skicka blommor till hennes begravning?

Anses det ohyfsat att låta bli?

Svar:
Det är en svår fråga att svara på, så låt oss vrida lite på det.

Tror du din bror skulle uppskattat gesten att sända en liten blomma?

Om svaret på den frågan blir ja, eller du själv känner att det skulle vara bra, då tycker jag att du ska göra det.

Nu vet jag inte om de hade gemensamma barn, eller om de hade barn alls, men de kommer säkert notera att du hedrar din svägerska.

Det är nog det enda svar jag kan ge dig, för ohyfs eller inte, det är inte rätt ord.

Klicka här för att läsa min artikel om blommor vid båren >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – jag blev bjuden, men inte min tjej och nu vill den andra tjejen träffa mig. Vad göra?

Fråga:
Jag blev bjuden på en liten fest hos en tjejkompis, dock nämnde hon inget om min tjej även var bjuden.

Jag frågade om det även gällde min livskamrat/sambo, som svar fick jag ett  ”Ja, men absolut”

Men kompisen bjöd inte inte personligen min flickvän till festen, la enbart till henne på Facebooksidan för inbjudan.

Vi båda tyckte det kändes lite konstigt att hon inte gjorde det, för nu kände min flickvän att hon ”trängde” sej på” och avstod.

Då ville inte jag heller gå, tyckte inte om att min tjej helhjärtat inte var lika välkommen som jag,i samma veva fick jag veta att nåt annat viktigare blev inbokat för denna kväll så jag sa det att jag inte kunde komma.

Nyligen skrev den här tjejkompisen till mej och ville träffa men ”men bara mej” betonade hon i meddelandet och förklarade att hon kände sej så ensam.

Allt det här känns jobbigt, jag och min tjej tycker om att göra saker tillsammans.

Jag tycker det är fult gjort mot min tjej som jag älskar så, kompisen känns omogen och verkar inte förstå att man inte delar på ett par, eller har jag fel?

Jag vill inte träffa min kompis själv, jag tycker det fräckt det hon gör.

Min tjej har dessutom försökt få kontakt med den här kompisen men misslyckats, hon har skrivit brev och försökt inleda en trevlig konversation.

Varför är jag med om detta och hur ska jag agera?

Svar:
Inbjudningar via social blir mer som en offentlig variant och som du ser så tolkar du vännens svar helt på ditt sätt.

Men hon svarade faktiskt ja på din fråga om din flickvän fick följa med, räcker inte det svaret?

Egentligen skulle du tackat nej och motiverat det med att du föredrar din sambos sällskap och hon var inte medbjuden. Det är mest korrekt.

Då kan inbjudaren svara, ”ta med henne” eller ”ok, välkommen nästa gång”.

Nu är jag ingen relationsexpert, men sedan lägger du in andra detaljer, som att din vän vill träffa dig ensam.  Överväger du ens det alternativet? Är du bara smickrad eller uppriktigt intresserad?

Som jag ser det kan du, så länge du är i en relation, bara svara nej på den frågan, d.v.s jag är inte intresserad.

För vad skulle du känna om din tjej fick motsvarande invitation av en annan kille?

Du har två val – antingen vårdar du din nuvarande relation och då skulle jag helt enkelt tacka nej till den här festen du bjudits in till.

Av nyss nämnda skäl.

Dessutom känner din flickvän sig osäker på om hennes närvaro är önskad. Tro jag det! Gör något annat ihop.

Eller så inser du att du är intresserad av den andra tjejen/vännen och då avslutar du nuvarande relation snyggt och går vidare i livet.

Klicka här för att läsa min artikel om etikett i kärlek >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – det står ”kavaj, ej svart” på inbjudan. Kan jag bära en mörkblå kostym?

Fråga:
Jag ska på ett bröllop i sommar och klädsel som paret angivit är ”kavaj, ej svart”.

Jag undrar är det OK med en mörkblå eller bör man ha en ljusare färg än så?

Svar:
Om det står svart, så är det svart.

Således fungerar en för mörk kostym mer korrekt färg, som är mörkblå.

Kavaj på bröllop innebär mörk kostym och finns inte i annan färg.

Jag gissar att brudparet är okunniga och tror att mörk kostym enbart betyder svart sådan.

Så enligt deras inbjudan behöver du inte ta en ljusare färg än så.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan man behålla sin mössa på i ett köpcentrum?

Fråga:
Bör man ta av sig sin huvudbonad i ett större köpcentrum?

Svar:
Det beror på om man känner sig varm eller inte.

Rent formellt är svaret nej, det krävs inte.

Om vi talar om keps och inte religiösa symboler, så kan du om du är man, ta av den när du går in i butiken.

Det anses som artigt och visar respekt för den som man vill få hjälp av.

Klicka här för att läsa min artikel om hatt >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllop – kan jag, som brudgum, ha knapphålsblomma samt bröstnäsduk?

Fråga:
Kan brudgummen ha både knapphålsblomma och bröstnäsduk?

Ska brudgummen ha slips eller fluga om denne har kostym samt väst?

Svar:
Första frågan om slips och coursage, javisst går det bra att kombinera.

Andra frågan om slips eller fluga, det är valfritt och har ingen som går att bära både till väst och kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson