Bröllop – kan en chef inbjuda enbart utvalda arbetskamrater?

Fråga:
Om man är chef på ett företag .

Kan man då bjuda en eller två anställda endast och strunta i resten?

Svar:
Det är alltid inbjudaren som avgör vem man vill bjuda, det kan man inte ha åsikter om.

Frågan man måste ställa sig i ett fall som detta, för jag förstår att det kan vara känsligt, hur nära vänner är dessa personer?

För även en chef har en vänkrets som hen måste kunna bjuda in.

Det gäller således att hålla isär privatpersonen och yrkespersonen.

Om det däremot handlar om två utvalda, utan direkta kopplingar så kan man väl fundera på om det var helt genomtänkt.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – om gästen inte dricker alkohol, dukar man av de glas som inte används?

Fråga:
Om man har dukat till fest och det är flera glas på bordet, selters, förrättsvin (till soppa), vitt vin, (räkcocktail), rött vin, (kött) och dessertvinglas och gästen dricker ingen alkohol.

Dukar man av glas då eller står de kvar under middagen?

Det finns bara ett alternativ till alkoholfritt förutom vatten/läsk så många glas är onödig.

Svar:
Om gästen genomgående håller sig till en enda alkoholfri dryck, kan du duka bort de övriga glasen.

Utom selterglaset, det innehåller ju vatten.

Klicka här för att läsa min artikel om dukning av glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Urnsättning – hur ska vi klä oss?

Fråga:
Min svärmors man ska urnsättas.

De har bott utomlands och han är kremerad där och då deltog bara min svärmor och deras gemensamma dotter som också bor där.

Övrig familj och släkt får nu vid urnsättningen möjlighet att ta farväl.

Jag undrar nu över klädsel och blommor.

Normalt sett är ju urnttningen inte så formell men i detta fall känner jag mej tveksam.

Svar:
Det bästa är om du pratar med din svärmor, det är hon som avgör hur ni ska arrangera urnsättningen.

Har du inte det svaret, klär du dig diskret i mörkare nyanser.

För oavsett formellt eller inte, man tar alltid diskreta färger även vid en sådan här ceremoni.

Klicka här för att läsa min artikel om urnsättning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – min blivande man bjod in vonnerna till vort bröllop, utan att fråga mig. Var det rätt?

Fråga:
Vi ska gifta oss 12 maj och alla inbjudningar or skickade i god tid.

Nu träffade min fästman några gamla vänner som vi inte bjudit som han bjod nu.

Jag tyckte det var fel att bjuda i efterhand.

Vad är rätt och vad är fel?

Svar:
Vad det gäller inbjudan har det ingen betydelse så länge gästen tycker det är trevligt.

Men kanske borde han konfererat med dig innan han bjöd dem, det är väl den enda fadäsen.

Klicka här för att läsa min artikel om inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Skor – vilka ska jag volja vid klädkod ”Finare vardag”?

Fråga:
Vilka skor passar bäst till klädkod ”Finare vardag”?

Ballerina?

Pumps? Stilettos?

Annat sort?

Svar:
Du kan nog egentligen använda vilken av de skorna du vill.

Klädseln kan mest beskrivas som att du undviker trätofflor, crocks eller flip-flops.

Känner du att du kan gå i dem på besök hos en vän, kanske bära dem på kontoret, vardagen.

Då fungerar de bra.

Klicka här för att läsa min artikel om Finare vardag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Människor emellan – du är otydlig om nära anhörig, varför dela upp kvinnor och män?

Fråga:
Tycker er uppdelning av nära anhoriga är svår att tolka.

Om jag är kvinna skulle då inte jag vara nära anhörig till min son, pappa, morfar osv.

Varför har ni delat upp det efter kön????

Kan väl dessutom känna mig närmare mina barns far även om vi inte bor ihop än hans mamma som är min svärmor.

Mycket konstig tänk!

Svar:
En bra synpunkt.

Svaret är nog att 300 artiklar, 6 000 frågor med svar kräver ganska mycket underhåll och uppdatering.

Allt detta sker utan kostnad för dig som läsare och på min fritid, ni får svar  alla årets dagar, jag lägger ca 2-3 timmar/dag 7 dagar i veckan.

Då kan lätt en sådan här, lite krånglig och föråldrad text bli kvar.

Tills någon kommer med ett bra förslag till förändring, då ändrar jag.

Sedan kan förslaget till förbättring uttryckas mer eller mindre trevligt, det är ju trots allt en kostnadsfri hjälp.

Klicka här för att läsa min artikel om närmast anhörig >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan jag bära ljusa byxor om det står mörk kostym?

Fråga:
Vi har fått en inbjudan till bröllop.

Det står klädsel Mörk kostym.

Kan man då ha en mörk kavaj och ljusa byxor?

Det är ett sommarbröllop.

Svar:
Absolut inte, det står mörk kostym och ljusa byxor är inte mörk kostym.

Det räknas inte ens som kostym, det räknas som udda kavaj eller Blazer.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkod mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – kan brudgummen bära vad han vill om klädkoden är Kavaj?

Fråga:
Borgerlig vigsel, slottsbröllop och sommar. Gästerna bär kavaj.

Brudgummens klädsel? Kan ha mörk kostym, smoking eller frack eller?

Vad är vanligast?

Gästerna  ska inte ha lång klänning enligt regler men har kommit i kort festlig klänning då alla andra gäster haft lång klänning.

Letar festklänning och vanligt med långa lagom fina klänningar.

Alltså ej hellånga.

Vid klädkod kavaj är det ju vanligt med lång (ej hellång) klänning.

Kan kort festklänning inte vara en lång klänning som ej är balklänning?

Svar:
Brudgummen kan välja vilken klädsel han vill, det är fritt att inte följa den klädkod gästerna har.

Vad som är mest vanligt finns det ingen statistik på, man tar det man gillar bäst.

Sannolikt är Smoking minst vanlig, då den tidigare ansetts vara lite fel för bröllop.

Om klädseln är Kavaj, då kan damerna bära en ankellång klänning, då bröllop anses vara formellt och Kavaj då står för Mörk kostym.

Du kan bära kort klänning, men den får inte vara över ditt knä.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson