Födelsedag – vår dotter bjuder inte in till sin 40-årsdag och barnbarnets födelsedag, vad gör vi?

Fråga:
Vår dotter fyller 40 år och dessutom fyller hennes man samma dag (inte 40) och sonen fyller 10 några dagar senare.

De bor 20 mil från oss och vi brukar åka dit på firande.

I år är de inte hemma den aktuella helgen utan firar tillsammans med kompisar på annan ort.

De har har frågat om syster som bor i samma stad som vi vill komma dit tillsammans med sin familj.

De har avböjt pga av kostnad, åktid mm. Den äldre generationen är inte tillfrågad.

Jag fyller 65 helgen därpå och då kommer samtliga hit.

Hur gör vi med uppvaktning av 40-årsdottern med familj?

Ska vi uppvakta dem när de kommer hit, barnbarnet förstås men de vuxna som valt att inte vara hemma och fira med släkten?

Hur ska vår andra dotter göra med uppvaktning?

Svar:
Den frågan ska du ringa din dotter och fråga om.

Att de valt att inte bjuda in har säkert sina skäl och det måste de få råda över.

Men det är klart att ni som morföräldrar ska fira ert barnbarn!

Så säg du som det är – vi vill fira er, kanska kan vi passa på när ni är här eller vill ni att vi ska komma till er på födelsedagarna?

Ser inget problem alls med denna fråga, den visar att du bryr dig om dem.

Klicka här för att läsa min artikel om att fylla jämna år >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Gäst – de frågar mig som värdinna vad hen ska ha med sig till en middag?

Fråga:
Det händer ibland när jag bjuder på middag att någon gäst frågar mig; ”Vad ska jag ha med mig?”

För mig är frågan lite märklig.

Jag bjuder till middag och förväntar mig ingenting mer än att gästen kommer eller i annat fall lämnar återbud och gärna i någorlunda god tid.

Som jag ser det är all form av uppskattning och/eller gåva frivillig och inget man som regel överlämnar åt mottagaren att besluta om.

Finns det något korrekt och artigt sätt att besvara denna typ av fråga?

Svar:
Frågan du får är nog närmast att betrakta som en artig fras.

Du ska inte lyssna på den bokstavligen, utan mer höra ”kan jag hjälpa till med något vid dina förberedelser?”

Svaret från dig kan bli ”Tack snälla du, men det är bara att komma och ta med ett glatt humör!”

Klicka här för att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mtas Danielsson

Minnesstund – en borgerlig ceremoni, vilka kläder har man och behövs blommor?

Fråga:
Vi är bjudna till minnesstund (ej i kyrka) utan på en lokal vid havet med efterföljande lunch.

Vad har man på sig och har man blommor med dig?

Svar:
Om minnestunden sker med urna, som ett sista avsked kan du ta med en handblomma och lägga vid urnan.

Blommorna är en del av hälsningen till den avlidna personen.

Du tar inte med några blommor till anhöriga.

Klädsel framgår vanligen av inbjudan, men står inget så kan du bära en klädsel diskreta färger.

Det behöver inte vara mörk klädsel.

Klicka här för att läsa min artikel om minnesstund >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Artighet – vad ska man göra med en ohyfsad gäst?

Fråga:
För en tid sedan var jag på begravning.

Min farbrors fru ansåg jag att hon var väldigt respektlös genom att dyka upp i mjukisbyxor, samt att antyda att hon bara kom för maten.

Jag gjorde ingenting då, eftersom jag inte ville ställa till en scen.

Jag uppmärksammade inte heller närmaste anhöriga på detta beteende eftersom de redan hade en riktigt jobbig dag.

Nu i efterhand har jag väldigt dåligt samvete, känns som att begravningen inte var värdig.

Samtidigt hade jag väl ingen rätt att t.ex. avhysa henne, jag var ju ingen värdinna utan en gäst precis som hon.

Vad hade det varit det rätta att göra i denna situation?

Svar:
Du ska inte göra något alls, den person du talar om får svara för sina egna handlingar.

Varför dåligt samvete?

Det var knappast du som uppförde dig ohyfsat och du kan inte heller utse dig till någon ordningsvakt.

Så släpp det hela och bry dig inte.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Urnsättning – hur ska vi och gästerna klä oss?

Fråga:
Ställde en fråga och fick svar tidigare.

Kanske var jag otydlig i min fråga.

Det gällde blommor och klädsel vid urnsättning.

Blommor fick jag inget svar på alls och frågan angående klädsel avsåg mer kostym?

Svart eller vit slips?

Diskreta färger hade jag koll på.

Svar:
Det var nog lite otydligt, du undrade över blommor men det framgick inte vad du undrade så det blir svårt att svara då.

Urnsättningen är ingen begravningsritual, då begravningen och avskedet redan är klart.

Därför står det er fritt att välja om ni vill lägga blommor på graven och i så fall vilka.

Detsamma gäller klädsel, vill ni ha gäster i mörk kostym och motsvarande för henne så får ni meddela detta, annars är det fritt val.

Svart eller vit slips kan ni avstå från helt. Men vill ni ändå detta finns vägledningen här.

Det går lika bra med grå eller ingen slips, kanske andra färger.

Det är samma sak med detta, ni utformar efter eget tycke och smak.

Klicka här för att läsa i min artikel om urnsättning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädsel – inbjudan till Blå Hallen med klädkod Kavaj, måste jag ha kostym?

Fråga:
Ska på middag i Blå hallen Stadshuset.

På inbjudan står klädsel Kavaj.

Innebär det kostym?

Vad ska kvinnan bära?

Svar:
Det kan förväntas vara en formell tillställning och då innebär Kavaj mörk kostym.

För kvinnan gäller motsvarande nivå.

En klänning eller kjol, i valfri färg och mönster. Av finare tyg och längd under knäet.

Klicka här för att läsa min artikel om klädkoder >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – varför lägger man handblomma på kistan?

Fråga:
Jag undrar om du vet, var kommer seden att lägga handblomma på kistan i från?

Har den något religiös bakgrund och vilket i så fall?

Svar:
Förr var det brukligt att klippa blommor och andra figurer för att pryda svepningen.

Man gjorde även kors av blommor för att hindra djävulen och blommorna behöll den döda för alltid.

Man risade även likvagnens färd förr, som skydd mot häxor, onda andar och spöken och detta byttes senare ut mot blommor och grönt.

I Kivik brukade gästerna, ofta fattigt folk, klä den igenskottade graven med Buxbom. En sed som liknar handblomman.

Det finns en stor mängd olika traditioner genom tiden och från olika delar av vårt land, men detta ändras hela tiden.

Bara för 25 år sedan var det enbart kvinnor som hade en handblomma, idag gäller det både kvinnor och män.

Traditioner förändras och den ursprungliga orsakerna, att hindra djävulen och annat otyg, är borta och glömda.

Klicka här för att läsa min artikel om handblomma >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bröllopsdagar – ska jag ge min påkostade gåva vid festen eller vid annat tillfälle?

Fråga:
Min mormor och morfar ska bjuda alla sina barn och barnbarn (med familjer) på middag i samband med deras bröllopsdag.

Jag vill visa min uppskattning mot dem genom att ge dem en gåva av större värde.

Det hör till traditionen att de får en gåva som vi alla bidrar till, men jag vill ge en gåva utöver detta.

Ska detta ske i samband med middagen eller vid ett annat tillfälle?

Jag vill ju inte skryta med min gåva så att mina släktingar ska känna sig förlägna, men samtidigt är det väldigt tydligt att min gåva är specifikt införskaffad för deras bröllopsdag.

Svar:
Det är alltid svårt att råda, då man inte känner personerna.

Men rent spontant skulle jag ge dem gåvan lite ,mer privat, för att inte överglänsa övriga gäster.

Alternativt ge gåvan på dagen, men be dem öppna den först när gästerna gått.

Klicka här för att läsa min artikel om bröllopsdagar >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – varför får man inte räcka över saltet?

Fråga:
Fick i helgen lära mig att man, om man skall räcka över salt vid middagsbordet, ska ställa ner det på duken eller skjuta över det till den som frågar och inte hända det, ur hand i hand.

Är det här något utbrett sätt eller bara i vissa kretsar och var kommer det ifrån och varför?

Svar:
Det är ingen vedertagen etikettsregel, men som så ofta sprungen ur praktiskt agerande.

Det är säkert en person som lärt sig detta av sina föräldrar, som i sin tur fått det från sina osv.

Det finns, som så ofta, ett svar på detta.

Räcker över saltet, kan du eller mottagaren tappa saltkaret.

Skjuter du över det, så minimeras risken.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson