Tal – vi serverar öl till förrätt, kan jag hälsa välkommen med en skål?

Fråga:
Jag är värdinna för en avslutningsmiddag med ca 130 personer (mentorer och adepter).

Vi ska ha öl till förrätten.

Välkomsttalet planerar jag att hålla innan förrätten, kan man välkomstskåla i öl?

Eller vad är din rekommendation?

Svar:
Nej, det är inte så bra att skåla med öl, det anses vara fel.

Har du snaps därtill, då går det bra.

Jag föreslår att du hälsar gästerna välkomna och önskar dem smaklig måltid och det är fritt att dricka.

Berätta samtidigt att du avser skåla när vinet serveras till huvudrätten.

Klicka här för att läsa min artikel om hålla tal >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Dukning – kan man duka fram vattenglas vid servering av vitt vin?

Fråga:
Ikväll bjuder jag mina grannar på fiskmiddag.

Vi dricker vitt vin till maten och min fråga är om det är på plats att också ha ett glas för vatten intill vitvinsglaset.

När min fru levde brukade vi ha ett vattenglas i alsa fall när rödvin serverades.

Svar:
Du önskade säkert svar samma dag, men det är många som vill ha kostnadsfria sådana och jag har 3-4 dagars kö.

Det går att få svar direkt, men det innebär en blygsam avgift, klicka här.

Men, nu till svaret.

Det är alltid korrekt att ställa fram ett glas med vatten.

Klicka här för att läsa min artikel om att duka glas >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – fyller 50 år, kan jag bjuda tjejgänget, utan deras partners?

Fråga:
Ska ha 50-årsfest hemma i bostaden i sommar.

Mina ytor inomhus och på min balkongterrass tillåter ca 60 sittande gäster.

Jag tänkte bjuda min släkt och gamla grannar, både män och kvinnor.

Eftersom jag ingår i 3 stora ’tjejgäng’ där vi kvinnor har träffats på tjejmiddagar etc i 20-30 år vill jag givetvis dessutom bjuda dessa härliga väninnor- ca 30 st.

Min fråga kommer nu: måste jag bjuda mina väninnors respektive?

Det skulle i så fall bli ytterligare 30 pers ( väninnornas män) vissa av dem känner jag mer eller mindre, men då skulle gästantalet bli väsentligt större och därmed dyrare.

Jag vill inte ha min fest på lokal utan i hemmiljö och inte göra det alltför formellt.

Svar:
Grundregeln är att man bjuder alltidpar och delar inte på dem.

Undantagen är t.ex. arbetskamrater, föreningar etc.

Om ni varit ett tjejgäng i många år, så är det inga problem att bjuda just tjejgänget, utan deras partners.

Det får räknas som en förening eller sammanslutning.

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par >>

Sorg – hur lång tid går man sorgklädd?

Fråga:
Hur länge går jag sorgklädd efter makens död?

Svar:
Sorgetiden var förr ett år för änka och ett halvt år för änkling.

Idag har sorgklädsel efter begravningen nästintill helt försvunnit.

Även om vi ändå relativt ofta ser att änkor klär sig mer diskret under under några månader,  men ett helt år förekommer sällan.

Kläder i skarpa röda färger brukar än idag vara färger som änkan under en längre tid efteråt undviker.

Klicka här för att läsa min artikel om sorgetid >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Doktorspromotion – hur ska jag klä mig och vad ger jag i present?

Fråga:
Jag är inbjuden till min dotters doktorspromotion i maj månad.

Ceremonin följs av mingel.

I inbjudan står:
Disputerade gäster är välkomna att delta i processionen (högtidsklädsel krävs).

Vilken typ av klädsel ska jag bära?

Ska jag som mor hålla tal?

Lämplig present? (did disputationen fick hon en doktorsring som hon kommer att få bära vid det här tillfället)

Svar:
Som framgår av inbjudan kan du delta i processionen om även du är disputerad.

I så fall bär du en golvlång klänning – läs mer om klädseln.

Är du inte disputerad, ska du inte delta i processionen och då bär du förslagsvis en mörk kostymklänning.

Tal förväntas du inte hålla.

Present ska du inte ta med vid detta tillfälle, vill du ge något mer kan du göra det före eller efteråt.

Tala även med din dotter om dessa praktiska detaljer du undrar över, hon har säkert all information du behöver.

Klicka här för att läsa i min artikel om promotion >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – ger jag blommor eller gåva om inget står angivet i annonsen?

Fråga:
I dödsannonsen står inget om att man i stället för blommor kan skänka till något välgörande.

Betyder det att man inte får skänka i stället för blommor?

Svar:
Blommor är inget som ersätter välgörenhetsgåva.

Finns inget önskemål om gåva, så har detta inte uttryckts och det står var och en fritt att ge.

Ofta köper man en blomma till båren, om man står den avlidna nära, samt ger en gåva.

Vill du ändå ge något, kan du själv avgöra detta och sedan ange till den avlidna personens minne.

Klicka här för att läsa min artikel om kondoleanser >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Presenter – vid en födelsedagsfest, när öppnas paketen?

Fråga:
När öppnar man paketen?

Svar:
Det beror helt och hållet på storleken av festen.

Är det ett mindre kalas, kan de öppnas varefter man får dem.

Är det ett större jubileum med många gäster kan man ordna en paketöppning, t.ex efter maten och innan kaffet.

Andra väljer att öppna paketen efter festens slut, en lösning som i och för sig är korrekt, men jag rekommenderar den inte.

Skälet till denna min inställning är att en gäst ofta vill se den glada minen när överraskningen öppnas.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter vid födelsedag >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Begravning – var ska jag sitta och när går jag fram till min exmakes kista?

Fråga:
På vilken sida sitter jag på min exmakes begravning, vi har ett gemensamt barn.

När går jag fram till kistan, skall jag gå tillsammans med vår gemensamma son och barnbarn?

Passar det med en ros som handblomma?

Vi har varit mycket goda vänner de senaste åren.

Vi har varit på vårt barnbarns skolavslutningar o. dyl tillsammans .

Svar:
Formellt har du och din exmake inget släktskap, du räknas således till vänkretsen.

Vilken sida du sitter på, det har ingen betydelse idag.

Men du placeras inte bland de närmast anhöriga.

I synnerhet inte om han var omgift/har en relation efter ert äktenskap, då sitter den personen där.

Men var ni väldigt goda vänner och er son vill ha dig bredvid sig så tycker jag att ni frågar de berörda om det går bra.

Det låter väl bra att du går fram med er son och ert barnbarn.

Handblomma, javisst inga bekymmer alls.

Klicka här för att läsa min artikel om att vara gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Inbjudan – min syster inbjöds till 50-års fest, men fick vid fråga inte ta med en vän. Varför?

Fråga:
Min syster som är ensamstående blev bjuden till vår kusins 50-års fest.

Hon svarade att hon gärna ville komma men undrade om hon kunde ta med en vän som hon nämnde vid namn.

Svaret blev nej bara släktingar och hans vänner är bjudna.

Jag är chockad.

Men det kanske funkar så i Sverige.

Jag har inte bott där på 15 år.

Svar:
Din syster gjorde helt fel om det enbart rörde sig om en vän, alltså ingen relation.

Man frågar inte om man kan ta med sig en extra gäst, det uppfattas som oförskämt då det alltid är inbjudaren som avgör vilka som ska vara gäster.

Att du inte bott i Sverige på 15 år har ingen betydelse, den regeln har inte ändrat sig.

Men…..

Er kusin borde haft artigheten att undersöka om din syster har någon partner och då inbjudit även denna person om det var så.

För man delar inte på par, om de sedan är vänner, särbo, sambo eller vad det än är.

Vad skulle din syster gjort om det var en partner hon åsyftade?

Hon skulle vänligt avböjt inbjudan och sagt att hon föredrar att tillbringa dagen/kvällen med sin partner (det är helt korrekt etikett).

Då öppnar sig möjligheten för inbjudaren att säga ”Men oj, vilken miss av mig! Välkommen med partner”

Klicka här för att läsa min artikel om att dela på par vid inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

 

 

Presenter – de fick vid vid förlovningsfesten för ett par månader sedan, nu blir det bröllop. Vad ger vi?

Fråga:
Ett 30-tal andra och jag var för några månader sedan inbjudna till fest för att fira en förlovning.

Inbjudna hade då med sig presenter till det blivande bröllopsparet.

Nu har det skickats ut inbjudan till bröllopet som sker om några veckor.

Min fråga är nu om det är mest korrekt att ta med en present till bröllopet också?

Svar:
En present till bröllop är en lyckönskan.

Att ha en förlovningsfest med presenter några månader innan bröllopet känns lite som en variant av en lysningsmottagning.

Då gav man presenterna och sedan behövdes det inte mer vid bröllopet.

Var det en sådan, då är ni klara med presenterna.

Om inte, så förstår din fundering, det blir lite dubbelt och jag undrar om brudparet ens tänkt på detta.

Mitt råd är att ge något enklare, så ni inte kommer tomhänta, men en present som adderas till den tidigare presenten.

Till exempel, om ni gav ett trädgårdsredskap, ge en sekatör. Gav ni en duk, ge en vas som passar på duken o.s.v.

Det är nog den lösning som känns bäst och håller nere kostnaden. Dyrt är inte alltid bäst.

Klicka här för att läsa om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson