Bordsplacering – hur placeras gästerna när man har runda bord vid en bankett?

Fråga:
Vad gäller för bankett i en loge där man har runda bord med  åtta personer per bord?

Hur gör man då med hedersgäster?

Hur placerar man deras bord i lokalen i så fall?

12 bord totalt.

Svar:
Gästerna placeras precis som i andra sammanhang, med delade par (många par tycker om att sitta vid samma bord vilket är helt ok).

Ett bra tips är att utse en bordsvärd vid varje bord, som styr lite och håller i det praktiska.

Hedersgäster placeras vid det bord som ni utser till honnörsbord.

I övrigt rekommenderar jag att titta i följande länk.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering med runda bord >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – när tackar man för festen?

Fråga:
Jag fick lära mig att om du blev inbjuden till en jubilar och tog med dig en present så skulle du inte tacka för senast.

Du skulle avvakta ett svar och tack från jubilaren.

Är detta fel idag?

Svar:
Det fanns en mer stringent inställning till etiketten förr.

Därmed var jubilaren väldigt noggrann att snarast tacka för uppvaktningen.

Så det var mycket troligt att man inte hann tacka för senast innan man fått detta tack.

Idag har det lättat avsevärt och det viktiga är att man tackar, inte tidpunkten.

Det viktiga är att tacka, man behöver inte hålla hårt på tidpunkten idag.

Jubilaren skaalltid tacka för uppvaktningen, gästen ska i sin tur tacka för festen.

Den regeln gäller än idag.

Klicka här för att läsa min artikel om att tacka >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Klicka här för att läsa min artikel om

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Inbjudan – kan jag tacka ja till inbjudan ”med sällskap” om min hustru är bortrest?

Fråga:
Om min hustru är bortrest, kan/bör jag gå själv eller kan/bör jag ha någon annan med som sällskap?

Middagen är hos landshövdingen.

Svar:
Om du vill gå, tackar du ja med den kommentaren att du kommer ensam då din hustru är bortrest.

Inga problem alls

Klicka härför att läsa min artikel om att besvara en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Presenter – hur tar man korrekt emot en present?

Fråga:
Har för mig att, i alla fall i min ungdom, mottagaren av en present/presenter inte öppnade den/dem framför andra gäster.

Har jag rätt?

Svar:
Du har inte helt rätt, men det förekommer.

Sedan kan du fått lära dig detta, det förekommer som sagt,  men det är inte korrekt etikett.

En ganska logisk förklaring till detta svar är, att här har gäster lagt sig vinn om överraskning, glädje och uppskattande ord om den fina present man tänkt ut.

Men jubilaren öppnar dem inte, besvikelse kan bli resultatet.

De flesta uppskattar en effektiv presentöppning, där man kan se mottagaren glädjas.

Klicka här för att läsa min artikel om presenter >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Bröllop – det står kavaj, kan jag ha en svart kostym?

Fråga:
Inbjudan skriver Kavaj.

Kan jag som farfar, klä mig i svart kostym, vit skjorta med diskret mönstrad sidenslips och svarta skor?’

Bröllopet är på em. 15.00 med efterföljande middag med dans.

Svar:
Det är exakt den klädsel du förväntas bära.

Kavaj på bröllop innebär alltid mörk kostym.

Klicka här för att läsa min artikel om mörk kostym >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Student – hur mange penger i gave?

Fråga:
Hvor mange penger er det normalt å gi i studentfest?

Svar:
Det finns inga regler för vad du ska ge till en student.

Tänk på att undvika överdåd, det finns berättelser där goda vänner kommit med dyrbara presenter som ”brädat” föräldrarnas gåva.

Men vad kan jag ge i förslag?

500 kronor.

Klicka här för att läsamin artikel om present till student >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsskick – kan man som gäst lämna mat och dryck?

Fråga:
Är det ok att lämna någon cl sprit i glaset när man bryter festen?

Ingen formell middag.

Några väninnor träffas då och då och äter en matbit och skvallrar lite.

Sprit/vin tar man för sig utifrån tyck och smak.

Svar:
I middagssammanhang eller på en fest spelar det ingen roll om du lämnar lite.

Men det är klart, tar du för dig själv, kan det vara lämpligt att inte ta mer än man kan äta eller dricka upp.

Det gäller både både mat och dryck.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsskick >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

 

Mat och dryck – hur presenteras viner i ordning på menyn?

Fråga:
Finns där en ordning för i vilken ordning vinerna ska presenteras på menyn?

Mousserande,  vitt, rött?

Men inom varje kategori?

Ska Pinot noir komma innan Zinfandel eller finns det ingen sådan specifik ordning?

Svar:
Inom vett och etikett finns ingen sådan ordning.

Inte annat än att de presenteras i den ordning de kommer att serveras.

Vid innehållet av vinlistan spelar variationen av vin mest roll följt av urval och stort omfång. Vid studier av vinlistor var det var vanligast att Champagne och mousserande vin stod först, följt av vita, röda och till sist söta och starkviner.  (Källa: Restauranghögskolan vid Umeå Universitet 2015, Vinlistor – vem bestämmer vad, av Anton Eiserman)

Klicka här för att läsa min artikel om vin >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bemötande – hur snart efter nära anhörigs död kan man städa bostaden?

Fråga:
Finns någon god ton-aspekt på hur snart man tar tag i städningen hemma hos den avlidna, när bostaden ska avyttras?

Svar:
Det finns inga direkta regler, men i de flesta fall brukar man låta den avlidna personen komma i graven innan detta tar vid.

Självklart finns inget som säger det, men kommentarer är ofta i den andan.

Klicka här för att läsa min artikel om begravning och dödsfall >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Blommor – ska jag köpa både handblomma och bukett till kistan?

Fråga:
Bör jag förutom handblomma ge ett blomsterarrangemang att läggas vid kistan?

Svar:
Det är du själv som avgör hur nära ni stod och hur angeläget det känns. Handblomman är en form av sista hälsning, buketten en annan.

Några regler för vad man bör eller inte bör göra finns det inte.

Men om det var min släkting, så beställde jag en bukett till kistan,  utöver handblomman.

Klicka här för att läsa min artikel om gäst på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson