Bröllop – kan vi ha två olika fester och hur gör vi med inbjudan?

fråga:
Vi ska gifta oss i september, och känner att vi vill dela på bröllopsdagen.

Ingen av oss känner oss bekväma som panelhönor vid ett långbord en hel kväll.

Så vi vill bjuda våra närmsta familjer och de närmsta vännerna på långlunch efter vigseln, för att sen på kvällen endast bjuda in resten av våra vänner på bröllopsfest.

Dvs vi har ett firande för familj och ett firande för vänner.

Detta för att vi känner att alla får rätt del av oss å vi fått en dag som är vi på ett bättre sätt.

Är det för kontroversiellt?

Hur utformar man bäst inbjudan för det här.

Svar:
Det är alltid ni som inbjuder och beslutar hur ni vill planera och bjuda in.

Ja, er tanke är säkert förenad med flera personers, främst nära släkts, synpunkter,

Bröllopsfester är uppskattade, roliga och eftertraktade och många som inte får vara med kan bli rejält besvikna.

Panelhönor, det avgör ni själva om ni vill bli, ni kan strunta i att sitta stilla och delta i festen fullt ut.

Men om ni vill göra på detta vis med er fest och ert bröllop, då ska ni nog prata med släkten och förklara er tanke.

Sedan får ni göra två olika inbjudningar.

Glöm inte, att när ni klarat av bröllopet och påföljande lunch så måste ni ”starta om” med en helt ny fest.

Det kan vara tuffare än ni anar.

Klicka här för att läsa min artikel om att skriva en inbjudan >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Klädkoder – när bär man vit smoking?

Fråga:
När på året får man bära vit smoking?

Svar:
Du kan bära en vit Smokingjacka till dina svarta byxor vid fester på sommaren, gärna högsommar.

Du kan även bära den på bröllop, för män kan bära vitt och svart på bröllop.

Andra tillfällen är kryssningar, länder med varmt klimat och liknande.

Grundregeln är alltid, att du bär inte vit smokingjacka annat än vid varma årstider.

Klicka här för att läsa min artikel om Smoking >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Artighet – ska en bordskavaljer resa sig och följa sin dam?

Fråga:
Jag har en fråga kring vad som gäller när damen behöver gå från bordet.

Som exempel, för att besöka damernas (när lämpligt tillfälle ges) hur ska bordsherren agera då?

Bör han eskortera son bordsdam?

Svar:
Det beror lite på sammanhanget, men idag är det inte så.

Möjligen kan du artigt resa dig och hjälpa bordsdamen med stolen.

I en del sammanhang, som t.ex. kadettbaler kan det förekomma att kavaljeren reser sig och går en bit.

Men i övrigt, så är svaret nej, det tillhör en svunnen tid.

Klicka här för att läsa min artikel om hur du gör vid bordet >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Klädkoder – när ska man använda vit väst till frack?

Fråga:
Ska på ett 25-årsjubileum för en förening.

Och visst är det stiligare med vit väst än svart?

Svar:
Det är lika elegant oavsett vilken färg på västen du bär.

Men färgerna bärs i olika sammanhang och vit väst bär du om det är damer närvarande.

Svart väst är endast för herrmiddagar utan dans, loge, i vissa akademiska sammanhang samt förr vid begravning.

Klicka här för att läsa min artikel om frack >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

 

Kläder – vad kan jag som är kvinna bära, en svart polo?

Fråga:
Kan det vara accepterat att ha en snygg vit eller svart polojumper till mörk kavaj och svarta byxor?

Ingen klädkod är angiven.

Svar:
Skrivs ingen klädsel vid begravning, så innebär detta mörk sådan.

Du kan bära de kläder du frågar om.

Förvisso mindre formella än kjol eller klänning, men idag ser man inte på detta lika strikt.

Klicka här för att läsa min artikel om klädsel på begravning >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson

Bordsplacering – min man och jag, samt fyra kvinnor. Hur sitter vi?

fråga:
Middag for fyra damer.

Min man och jag, hur bordsplacerar vi?

Svar:

Placera er, antingen på varsin sida om bordet med en dam på var sida.

Eller så sitter ni vid kortondorna på bordet med damerna på långsidan.

Klicka här för att läsa min artikel om bordsplacering >>

Ställ din egen fråga om bemötande eller vett & etikett >>

Etikettdoktorn Mats Danielsson